Mixy, které bychom měli znát! - Udělej se! aneb Cream

Mixy, které bychom měli znát! - Udělej se! aneb Cream
Mixy, které bychom měli znát! - Udělej se! aneb Cream

  Udělej se! aneb Cream

Motto: Zůstat pannou znamená nerozkvést! Igor Bezbolestný

 

Kdo: Prince

Co: Cream

Kdy: 1991

Kde: Paisley Park Studios, Minnesota, USA

 

Aranžér

Přelétavý da Vinci

Divoch Prince Rogers Nelson je pověstný svou všestranností - už jako dítě ovládal kolem dvaceti pěti hudebních nástrojů, píše hudbu i slova, skvěle tančí, dokáže poskládat umělecký i obchodní tým a nadchnout jej pro svou věc, je činný i jako podnikatel budující multimediální komplex Paisley Park Studios v Minnesotě. Jeho široký záběr má však i své mouchy, ledva se pro novou věc nadchne a spustí ji, už od ní prchá a otevírá novou.

 

A tak jej v roce 1988 stahuje album Lovesexy téměř až ke dnu. Nemalé naděje a prachy vkládané do projektu jsou fuč, padá turné. Naštěstí po velkém zklamání natáčí v roce 1989 soundtrack k filmu Batman a píseň Batdance jej znovu katapultuje na výsluní amerických žebříčků. Nabývá sebedůvěry a v roce 1991 dostává možnost realizovat projekt další, desku Diamonds and Pearls.

 

Stará či nová generace?

Proklamuje, že pro projekt postavil zcela nový tým NPG/New Power Generation! Ve skutečnosti však Michael Bland  (bicí), Levi Seacer, Jr.  (gtr), Rosie Gaines  (ženský vokál), Tony M.  (rap), Kirk Johnson (perkuse) tvoří původní gardu a do bandu přibyli jen Tommy Barbarella  (klávesy) a Sonny T.  (bass).

 

Se slovníkem slangu

Myslíte si, že se mladík překypující hormony poučil, že přílišná koncentrace sexu může leckdy publikum naopak odpudit? Ani trochu! Navazuje, kde přestal, a provokuje dál! Každý z potenciálních hitů na albu - Get off, Cream - obsahuje řadu skutečně vypečených podtextů.

 

Slangové a profesní slovníky nás totiž poučí, že nevinně vyhlížející spojení může mít v patřičné sociální skupině zcela jiný význam: mezi mukly tak „hrát na housle“ znamená „pilovat mříž“ a studenti psychologie „Slintákem“ míní „náměstí I. P. Pavlova“.

Obr. 1
Obr. 1

Chtíče chtíce více

V textu songu Cream objevíme podobných rovin požehnaně. Název a vstupní entrée v klipu sice poukazují na chuť baletek vychutnat si v kavárně sladký krém, ale už ony pochichtáváním navozují, že půjde o více významů. Jestliže bychom z textu vyfiltrovali rovinu „nejšpinavější“, holý překlad textu by mohl znít např.: This is it, it’s time for you to go to the wire, You will hit ‘cause you got the burnin’ desire, It’s your time, you got the horn so why don’t you blow it? You are fine, you’re filthy cute and, baby, you know it... (Je to vono, čas pro tebe nažhavit drát, sjedeš dávku, žes dostal/a/ horečnou touhu, to je tvůj čas, a když postojí, proč nepokouřit? Jsi fajn, jsi špinavý dítko, drahoušek a víš to!) Refrén nás navede ještě konkrétněji: Cream, get on top, cream, you will cop, cream, don’t you stop, cream, sha boogie bop... (Udělej se, dosáhni vrcholu, udělej se, staneš se drogou, udělej se, nepřestávej, udělej se, pošoustáníčko!)

 

Ráno před zrcadlem

Vidíme, jak tahle rovina staví na „pokušeních“ jako rozkošnictví, obžerství, drogy, ale hlavně na sexu, a to bi - z veršů totiž není zcela jasné, zda oslovují primárně panáčky či holčičky. Princologové jako klíč uvádějí Mistrovu legendu, že jej slova napadla před zrcadlem, že je tedy text zaměřen na pohlaví silnější.

 

Vosí rojení je vosí rojení - torpéda Diamond a Pearl

Nezbytnou součástí písně je klip s brilantně zvládnutou choreografií, střihy a tanečními výkony. Mimo jiné se na tanci zásadně podílí „dvojčata“ Diamond a Pearl (jména totožná s názvem LP) v té době sice mlaďounké, ale různými klipy vydrezírované Lori Elle a Robia LaMorte . A dlužno říci, že jejich um Prince, mající vytříbený smysl pro harmonické spojování protipólů (tanečník s tanečnicemi), zúročil jako málokdo jiný. A že mu štíhlá dvojčata kdekdo záviděl: od amerických prezidentů po obyčejné dělníky!

 

Špeky:

1.Soulové střídání barev vokalistky Rosie Gaines ve sborech - z dyšného rejstříku plynule do ostrého a zpět.

2.Narušování tonality u akordu E♭ dur v RF - d♭1 v 2. kytaře vytváří funkci 7, rovněž půltón a♭2 a a2 v 2. kytaře E♭ dur bluesově „špiní“ - viz Obr. 1.

3.Mozaikové rozprostření elektrických kytar (odraz Princovy povahy) cik cak ve stereu.

4.Funková rytmika.

5.Rozhýbání refrénu akcentovanými a pauzovanými osminkami v hammondovém rejstříku - viz Obr. 1.

 

Zvukař

Koláž s třaskavinou

Dnes jsme si zvolili tvrdý oříšek. Cream od Prince je mozaikou zvuků a efektů. Je prakticky nemožné statickým 3D mixem postihnout neustále se měnící barvy a střídající se party.

Mixy, které bychom měli znát! - Udělej se! aneb Cream
Mixy, které bychom měli znát! - Udělej se! aneb Cream

Základy

VB je vyšší a nechává prostor base a tvrdý MB nemaskuje ostatní nástroje. Oba jsou umístěny uprostřed (Center), jen HH je téměř vlevo (90%L). Tučná a úsečná Basa (Center) má díky efektům širší bázi. Neostrou barvou je oddělena od ostatních nástrojů.

 

Doprovody

Jedna elektrická kytara (Center) hraje tiché staccatové ostináto, mezery ve frázích zpěvu plní další kytara (Center) feelingy. V 7. a 8. taktu překvapí velmi přítomná Kytara2 umístěná za hranicí stereobáze (110%R).

 

Zpěv

Princův zpěv (Center) je překvapivě tenčí a vzdálenější než jemu odpovídající Vokály1 (Center), kde se střídají sólové vstupy s dvojhlasy. V 11. a 12. taktu vstoupí Vokál (100%R) doplněný temnějšími Vokály2 (70%L-20%L).

 

Prostory

jsou velice bohaté. Na VB a MB je použit gate hall, který zvyšuje jejich průraznost. Kromě toho jsou bicí „nafouknuty“ širokým prostorem, který je odděluje od ostatních nástrojů. I kytary mají svůj prostor, aby se pojily se zbytkem. Staccatová kytara je navíc prohnána přes Leslie. Kytara2 je suchá, ale s flangerem a wah-wahem.

 

Vokály a sólový zpěv jsou doplněny užším prostorem. Na sólovém zpěvu a feelingové kytaře uprostřed je zavěšeno slap echo (100%L a 100%R), které se nejvíc prosazuje na úsečném zpěvu.

 

Špek 1: Přeplněný střed báze je přehledný, protože jednotlivé party nehrají současně, ale doplňují se.

Špek 2: Vokály jsou mnohem přítomnější než sólový zpěv.

Špek 3: Na první pohled nelogické rozmístění partů různých barev je kompenzováno spojujícími prostory.

Špek 4: Otevřená Hi-Hat se ozývá i uprostřed (Center). Jedná se o přeslech z MB díky otevření Gate.

Mixy, které bychom měli znát! - Udělej se! aneb Cream
Mixy, které bychom měli znát! - Udělej se! aneb Cream

Základy

Jsou prakticky totožné. Přibývají pouze činely, které jsou tenké a vzdálenější než prostory.

 

Doprovody

barevně obohacuje osminkový syntezátor (Center) podobný Hammondkám s Leslie. V odpovídačkách se střídají nebo doplňují tři kytary; Kytara2 se přestěhovala za levý kraj stereobáze (105%L).

 

Zpěv

je tvořen Princovým dvojhlasem (Center).

 

Prostory efekty

jsou použity stejně jako ve sloce.

 

Špek 1: Veškeré kytary si Princ natáčel sám.

Špek 2: Mimo stereobázi??? Nástroj umístěný např. pouze vpravo se přepustí do levého kanálu s obrácenou fází. Dojde k „odtlačení“ signálu vpravo mimo bázi. Míra efektu závisí na umístění posluchače.

 

Lexikon

Gate - brána, která pouští pouze hlasitější signály, při tišších se zavírá.

Gate hall - na hall je aplikována gate, která usekne konec doznívání.

Leslie - efekt rotujících reproduktorů (hamondky, kytary).

Slap echo - rychlé ozvěny ze stran simulující blízké odrazy.

Wah-wah - přelaďovaný filtr ovládaný pedálem.

 

Závěr

Postprodukce je nedílnou tvůrčí součástí nahrávky. „Kreativci“ mohou dobrou píseň i popravit. Cream je opačným příkladem: vystižení charakteru písně a podpoření tahu na bránu je vzorové. Dobrý nápad, dobrá aranže a skvělý mix. Bylo by zajímavé prozkoumat i jiné verze mixu, k nimž tehdy jistě došlo.

 

Smixovaný tip

Kantor Hnízdo (Jan Tříska) ve filmu Obecná škola neváhá obšťastnit nejednu členku něžného pohlaví. Svádí je velmi rafinovaně - jeho žáčci diktují v poštovním boxu depeši a vůbec netuší, o co ve skutečnosti běží: „Čmelák Igor opakuje svou výzvu. Zůstat pannou znamená nerozkvést. Dnes večer další možnost...“

 

Stejně tak mlží i Prince. Čuňas! A navíc už byl v pouhých třinácti letech přistižen otcem v plné jízdě s kamarádkou ze sousedství. No tfuj, tfuj, tfuj! Rozčilený tatínek chlapce vyhodil z domu na rapující ulici. Dobře mu tak, Er. Otomanovi (nebo Otto Mannovi?)!

Psáno pro časopis Muzikus