Mixy, které bychom měli znát! - Oko do duše okno aneb In Your Eyes
Oko do duše okno aneb In Your Eyes
Motto: Já věřím na víly! A jo, jo, věřím na víly!
Kdo: Peter Gabriel
Kdy: listopad 1993
Co: živé koncertní vystoupení Secret World Live (film)
Kde: Modena v Itálii
Aranžér
Už to ElPí ňák pojmenuj!
V roce 1986 po roční lopotě ve studiu Ashcombe House na venkovském statku v hrabství Somerset vydává Petr Gabriel konečně plody své dřiny. Zúročuje v nich letité zkušenosti, například jak propojovat ochucené samply s „world-beat“ bicími i dalšími podivnými instrumenty.
Touží vytvořit neotřelou zvukovou paletu - emočně nabitou. Jeho pověstnému naruby průkopnickému stylu práce odpovídá i výběr kolegů muzikantů: mimo kmenových kádrů si přizval třeba zpívající dámy Kate Bush , Laurie Anderson , bubeníka „Cajtů“ Stewarta Copeland a hraje na hi-hatku), a hlavně hráče na tzv. exotické nástroje. A konečně se rozhoupal k tomu, k čemu ho od začátku sólové dráhy promotéři stěží dokopávali - album pojmenoval! Že sice jen dvěma hláskami? So?
Nitro intro/verta
Projekt má zasloužený úspěch, a to i díky skvělým přelomovým klipům jako Sledgehammer (s hravou vizualizací lidských pohlavních orgánů) či Big Time (o tom, co přijde, když se stanete „trochu příliš“ úspěšným). LP však obsahuje i introvertní balady, kam patří i In My Eyes. Text je reakcí na první Gabrielovo rozklížené manželství: ... when I want to run away, I drive off in my car, but whichever way I go, I come back to the place, you are... (... když chci pryč a mizím v autě, kamkoliv se vydám, vracím se na místo, kde jsi ty...) Obsahuje však strofy, jako ... in your eyes, the light the heat, in your eyes, I am complete... (... v tvých očích, světlo a žár, v tvých očích, jsem úplný...), ... oh, I want to be that complete, I want to touch the light, the heat I see in your eyes... (... oh, chci být úplný, chci se dotýkat světla, žáru, který vidím v tvých očích...). Optikou symbolistické poetiky je můžeme dekódovat jako touhu najít zdroj života, splynout s ním. Navíc text funguje jinak při poslechu v soukromí a jinak před tisíci diváky na koncertě.
Mí Italové mi rozumějí - naostro v Modeně
Později v roce 1993 je song zařazen i na live DVD. Koncertní band zčásti tvoří „staří psi“ natáčející už v Ashcombe: Tony Levin (drstick bgt), Manu Katché (dr), David Rhodes (gt), Shenkar (vno). Jak je ale u Gabriela zvykem, do žil přitéká internacionální čerstvá krev: americká zpěvačka Paula Cole , klávesista Jean-Claude Naimro konžský vokalista Papa Wemba ad. Písnička oproti původnímu rozsahu 5:27 nabotnala časově téměř na dvojnásobek, gradující koncert to utáhne. Co do formy je rozkouskována a zúročena africká jam-session v jazyce wolof z konce studiové verze.
Mistr jevištní stylizace
Gabriel už v éře Genesis zaujal rozmanitými jevištními kostýmy, od květiny po netopýra. Na šňůře Secret World Live zklidnil divočejší vize a načrtl sporou civilní choreografii. A běží to báječně: globální tým „každý dres jiná ves“ na kruhovém jevišti přešlapuje, obrací a hopsá ve dvojicích i pospolu, k zapojení publika využívá archetypální funčkční gesta, např. symbolické zvedání rukou při slovech I reach out from the inside.
Špeky:
1. Harmonie jsou v podstatě jednoduché, vše začíná fungovat, když se zapojí Gabrielův vyprávějící plačící hlas.
2. Responsoriální vedení refrénu - vokál nad rotující figurativní kytarou a klávesami odpovídá narážkám sboru - viz Obr. 1, žlutá - oranžová.
3. Melodická stick basa Tonyho Levina prokládaná glissy - viz Obr. 1.
4. Soudržné začlenění afrického expresivního vokálu i nářečí.
5. Funkční přiznávky ve sloce.
Zvukař
Z čistého pramene plyne čistá voda
Pro rozbor jsme si dnes ze skvělého divadelního představení Secret World Petera Gabriela z roku 1994 vybrali song In Your Eyes, a to druhou sloku a samotný závěr písně. Jedná se tedy o live nahrávku natočenou do stop následně míchanou a masterovanou ve studiu.
Základy
Kontaktně snímané bicí nejsou příliš basové, jsou tedy srozumitelné i v bohaté aranži. VB (Center) nezasahuje do basových poloh a dává možnost hutné Levinově base (Center) tvořit spodek nahrávky. Tomy mají snad příliš širokou bázi (75%L a 10%L). Ve sloce používá Katché dva činely (90%L a Center).
Široké syntetické perkuse (95%L a 95%R) tvoří pohyb po stranách.
Doprovody
Harmonii určuje široké akordické Gand Piano v pozadí (80%L-80%R) a chorusovaná mutovaná kytara (45%L-45%R). Po stranách (100%L a 100%R) odlehčuje sudými osminami syntezátor s kulatým perkusním zvukem.
Zpěv
Přítomný Gabrielův zpěv (Center) přirozeně vévodí celé nahrávce.
Prostory
Z více doplňujících se hallů vybereme jen dva. Kratší, užší a jasnější dotváří zpěvovou linku a delší temnější s širokou bází dává prostor nástrojům (piano, kytara, synt, MB, tomy).
Špek 1: Sólový zpěv je snímán portem, není tedy možná práce s mikrofonem a je třeba použít kompresoru. Zvyšuje se i náchylnost k rázům retných hlásek. Přesto zní přirozeně a dynamicky.
Špek 2: Gabrielův legendární neumělý ale milý přechod na fistuli není hlasitostně přidán, působí tak autenticky.
Špek 3: Bicí se zdají být vyoseny vlevo, v 3D mixu jsou ale zobrazeny jen použité nástroje. Snímání a přeslechy jsou symetrické.
Základy
Jsou prakticky totožné. Přibývá tu Tom3 (75%R) a Katché používá všechny činely (90%L-90%R). Blížícímu finále odpovídá i expresivní hraní na celou sadu. Levinova basa (Center) opět tvrdí spodek celé nahrávky.
Doprovody
se už omezují pouze na Grand Piano a Elektrickou kytaru. Obě mají stejné umístění ve stereu, hrají ale mnohem bohatěji, plní tedy více prostoru v aranži i zvuku.
Zpěv
Peterův zpěv je mírně upozaděn, neplní už sólovou funkci, ale je součástí vokálů. Vokály jsou rozprostřeny velice široce (90%L-90%R) a vyplňují veškerý prostor mezi doprovody a sólovými party. Ty volně vstupují do ostináta doprovodů a zadělávají na závěrečný hudební happening.
Prostory efekty
Základy a doprovody se chovají stejně jako ve sloce (v live soundu nejsou velké zvukové experimenty žádoucí). Vokály stmeluje kratší jasný hall s mírným chorusem. Jednotlivé sólové party jsou neseny delším hallem.
Sólové zpěvy a harmonické nástroje (klávesy, kytara) migrují ve stereu.
Špek 1: V obou ukázkách jsou bicí rozmístěny z pohledu bubeníka. To může někdy vadit v kontextu s videozáběrem bicích (u Tomů).
Špek 2: Na první pohled samoúčelná hra s panorámami je promyšleným postprodukčním aktem korespondujícím s pohybem jednotlivých protagonistů po kruhovém pódiu.
Závěr
Skvělá zvuková mozaika korespondující s obrazem je příkladným zpracováním zvuku pod videozáznam živého koncertu. Sporné je pouze rozmístění širokých bicích ve stereu - například Tom1 v obraze vpravo zní zleva.
Smixovaný tip
Petr Pan v Zemi Nezemi bojoval proti „křivo-hákovi“ Hookovi. Spanilá Zvoněnka obětovala svůj život, aby chlapce zachránila. V ten okamžik Petr prohlédne a pochopí, že pohádkovou bytost může do života navrátit jen jeho víra. Víra v něco, co se rozumu příčí, co běžnými smysly nezměříme, ale stejně tušíme, že se kolem nachází. Uvnitř dojde ke zlomu a Petr zvolá: A jo, jo, věřím na víly! Postupně se přidávají ostatní a mohutný chór vzkřísí Zvoněnku.
Hudba a zpěv Petra Gabriela probouzí v posluchačích emoce podobné - víru v kladné hodnoty, víru v člověka.