Letem kytarovým světem - Paul Reed Smith, Gretsch a Jackson
A už jsme v rámci našeho seriálu opět u elektrických kytar. Po Gibsonech, Fenderech a Ibanezech si dnes přiblížíme další vyhlášené kytarové firmy a jejich produkty. Samozřejmě že nám půjde zejména o masivní nástroje, ale například už jenom z hlediska filozofie firmy Gretsch se zmíníme i o polomasivech, elektroakustických pololubovkách a nízkolubových elektroakustikách. Setkáte se zde i s krátkým uvedením historie firem, přehledem a kompletizací jejich nástrojů, včetně hlavních druhů, modelů a řad (viz přílohy), nezapomeneme ani na hlavní osobnosti, které hrají na kytary jednotlivých firem, prostě zde najdete vše, na co jste si na těchto stránkách už zvykli.
Paul Reed Smith
Paul Smith, nástrojař z Marylandu, začal roku 1975 ve své malé podkrovní mansardě vyvíjet zcela novou kytaru. Již předtím, ještě za studií, se zabýval stavěním nástrojů, ale tehdy šlo spíše o to zkusit něco takového vůbec udělat.
Co bylo pro budoucí věhlas těchto nástrojů určující, bylo to, že Paul postupoval při vývoji nejen na základě svých představ, ale kontaktoval se s místními muzikanty a snažil se jejich postřehy a připomínky vnést do celého výrobního procesu. Vždy, když dokončil nějaký prototyp, domluvil se s některým ze svých známých kytaristů na testování nástroje. Výsledky byly velice povzbudivé a jeho jméno se díky vynikajícímu zpracování, výraznému tónu a v neposlední řadě i velmi příjemnému, nenásilnému designu začalo mezi kytaristy pomalu šířit. Zlom ve Smithově kariéře nastal v okamžiku, kdy se jeho kytary dostaly do rukou Carlose Santany, Al DiMeoly, Howarda Leese a dalších známých osobností. Zejména Santana prý kytaru opravdu prověřil, zahrál si na ni i na vystoupeních a přes několik drobných připomínek ji s velkou chválou vrátil. Tato zpráva se samozřejmě ihned rozlétla a najednou se s objednávkami roztrhl pytel. Roku 1985 se tak na Virginia Avenue v Annapolis rozjela továrna, jejíž produkty se stávaly čím dál víc vyhledávané. Značka Paul Reed Smith totiž nikdy neztratila ze zřetele velký důraz na přesnost a dovednost zpracování. Tento dnes už pověstný perfekcionalismus přispěl k tomu, že jak první modely (PRS Custom, Japan Prototype, Standard...), tak i následující (Dragon, Artist...) včetně nejposlednějších (Santana, McCarty, Singlecut, CE, Mark Tremonti...) patří mezi nejprestižnější a nejvyhledávanější elektrické kytary vůbec.
"Za všechno vděčím své manželce, zručným řemeslníkům, technikům, mechanikům, prodavačům, umělcům a i právníkům, kteří mi už od počátku věřili a šli do toho se mnou. Pokud jste vlastníky jakéhokoli PRS, tak byste měli vědět, že každý čtvereční centimetr tohoto nástroje je založen na několikaletém testování, přemýšlení a invenci celého tvůrčího týmu." Ano, Smithovi se podařil opravdu husarský kousek. Nových výrobců kytar není zase nijak málo, ale těch, co pronikli do hájemství těch nejprestižnějších značek, opravdu není mnoho. Už jenom v případě designu jde o zdařilou záležitost - Paul Reed Smith sice stvořil nový tvar, ale je příjemný do ruky, není stylově zavádějící a hlavně zde nejde o výrazné novátorství či přímo futurismus (jako např. u Parkera), je to prostě stále kytara - což právě kytaristé, známí svými tradicionalistickými sklony, často oceňují.
Jmenujme si nyní nejvýznamnější osobnosti, které hrály či hrají na Paul Reed Smith. Už jenom výčet jmen napoví hodně o charakteru nástroje (srovnejte tak i kytaristy u dalších dvou firem). Musíme také poznamenat, že dáváme přednost jménům, u kterých tyto kytary hrály či hrají rozhodující roli při utváření jejich zvuku či image. Rozhodně to ale nemusí znamenat, že tito kytaristé hráli, hrají a budou hrát pouze a jenom na tyto nástroje. Často se jednotlivé značky a firmy doplňovaly a vytvářely tak k sobě cestu, která představovala vždy ojedinělý a významný mezník ve vývoji jednotlivého muzikanta. A naopak neuvádíme ty osobnosti, které se o určitou značku pouze "otřely", nebo ty, kteří tyto nástroje pouze zařadili do svých rozsáhlých soukromých sbírek včetně občasného studiového využití. Takže ke kytarám PRS můžeme zařadit např. Carlose Santanu, Alexe Lifesona, Teda McCartyho, Daniela Johnse (Silverchair), Stephana Jenkinse (Third Eye Blind), Davida Grissoma (Storyville), Victora Johnsona (Sammy Hagar Band), rádi je do svého výrazu řadí či řadili Al DiMeola, Peter Frampton, Ted Nugent, Howard Leese a obrovská řada dalších. Obecně platí, že na PRS velmi rádi hrají gibsonisté a to nejen z hájemství Les Paulů, ale i ostatních řad gibsonů včetně lubovek (všimněte si v příloze už jenom materiálu, z kterého jsou nástroje zhotovovány).
Gretsch
Tato značka má podstatně delší tradici než předchozí firma. Německý přistěhovalec Friedrich Gretsch zahájil v malém obchůdku v Brooklynu produkci hudebních nástrojů už roku 1883. Soustředil se na výrobu bendž, tamburín a bicích nástrojů. Společnost začala velmi rychle prosperovat, ale roku 1895 Gretsch senior ve věku 39 let náhle zemřel a podnik zdědil patnáctiletý syn Fred.
Firma se ale rozvíjela dál, a to dokonce až tak dobře, že roku 1916 se přestěhovala do desetipatrové budovy a zařadila se po bok největších amerických výrobců hudebních nástrojů. V té době se firma nevěnovala moc výrobě kytar, největší poptávka byla po bendžech. A to až do té doby, kdy se kytara začala častěji objevovat ve velkých orchestrech. Začala být poptávka po nástrojích s klenutým víkem a Gretsch tehdy reagoval linií Synchromatic.
Když roku 1942 Fred Gretsch odešel do důchodu, firmu převzal načas jeho syn William, aby roku 1948 usedl v ředitelském křesle Fred Gretsch Jr. Ten začal koketovat s výrobou elektrických kytar již v první polovině padesátých let a to nejen v řadě lap steelek, ale i u klenutých kytar linie Electromatic. Ty se od roku 1954, kdy jejich výroba začala, vyvinuly do modelů Country Club. Firma uvedla na trh i masivní kytary řady Jet a přišla se dvěma klasickými modely, 6120 Chet Atkins a zejména White Falcon.
6120 (později řada Nashville a základ pro kytary Briana Setzera a Keitha Scotta) byl osazen dvěma snímači DeArmond, tremolem Bigsby a nápadným G na vrchní desce. I když byl tento model původně určen pro country trh, oblíbili si ho zejména rockoví muzikanti a tím otevřeli cestu oblibě těchto nástrojů pro další užití. Další variace byly také úspěšné, například 6121 atd. Vedle úprav korpusu se měnilo i vykládání polohových značek na hmatníku. Místo rovných bloků se roku 1957 objevily nejdříve bloky s hrbolkem na straně k hlavě a poté i polokruhové značky na okraji hmatníku směrem ke kytaristovi, pod basovou strunou (říkalo se jim "nehet palce"). V šedesátých a sedmdesátých letech se objevilo tečkové vykládání ve vysokých polohách.
Další změny se týkaly snímačů: singly DeArmond "Dynasonic" nahradily humbuckery FilterTron (v dalších letech to byly HiLoTron, SuperTron a v období 1976 až 1981 DiMarzio).
Změny doznaly i loga. Předválečné logo do roku 1912 bylo v hranatém rámečku, kolem roku 1928 byl nápis Gretsch lehce zakulacen, třicátá a čtyřicátá léta přinesla logo uzavřené do polokružnice s přídavným nápisem N. Y. C., nejznámější tvar loga, sešikmený nápis, pochází z roku 1939).
Firma měla v polovině padesátých let hned tři základní řady nástrojů a to lubovky se dvěma snímači (6136 White Falcon a Country Club), lubovky se třemi snímači (Convertible, Corvette a Streamliner) a masivní nástroje Duo Jet, Jet Firebird, Silver Jet a konečně Round-Up.
Ještě větším hitem byl 6136 White Falcon. Zpočátku firma vyrobila tuto kytaru pouze pro reklamní účely, nazvala ji dokonce "kytarou budoucnosti". Jenže ohlas na ni byl tak ohromující, že Gretsch přistoupil k její výrobě. Široké luby (17 palců), čtyři knoflíky, jeden přepínač, ražba z čtyřiadvacetikarátového zlata, dva DeArmond snímače a speciální "Cadillac G" struník s ozdobným výpletem tvaru G mezi dvěma táhly. Tato kytara (a její následné variace) je dodnes velmi oblíbená a to jak mezi jazzmany, tak i rockery včetně popových hvězd a osobností rockabilly.
Roku 1958 se tedy firma honosila dalšími modely Cheta Atkinse a to 6122 Country Gentleman a 6119 Tennesseean, White Falcon byl dostupný ve stereo verzi (Project-O-Sonic). Řada Round-Up byla tehdy načas zrušena. Gretsch také přišel i s různými úpravami povrchu nástrojů (Gibson a Fender se orientovali spíše na sunburst).
Když se v polovině šedesátých let objevil George Harrison se svou Country Gentleman na Show Eda Sullivana, odbyty firmy přesáhly veškerá očekávání. Jenže tento úspěch netrval dlouho. Roku 1967 Fred Gretsch prodal celý závod společnosti Baldwin Pianos, která Gretsch pojala spíše jako vedlejší činnost. Jako důvod této pro firmu nešťastné transakce uvedl Fred nemožnost najít vhodného dědice (prostě se nepohodl s příbuznými...). Baldwin Pianos přestěhovala prostory závodu z New Yorku do Booneville v Arkansasu a nakonec vše přemístila do Chicaga.
Výsledné prostoje a zřetelný nezájem vedení (aspoň zpočátku) dokonal dílo zkázy. Kytarové osobnosti konce šedesátých let hrály na Stratocastery a Les Pauly a značka Gretsch se stala synonymem pro něco, co už je dávno pryč. Archaizující postoj k těmto nástrojům se nezměnil ani po sedmdesátá léta, i když se všeobecně vědělo, že jde o kytary velmi kvalitní. Vedle vlažného vedení jsou dokonce i záznamy o častých a vědomých nedodělcích. Management firmy se pokusil reagovat tak, že kytary začal nabízet pod cenou, a to už byla pravděpodobně ta příslovečná poslední kapka pro hlavního vývojáře Cheta Atkinse, který roku 1979 podal výpověď (poté přešel ke Gibsonu a slavil velké úspěchy se svým modelem, který se dodnes velmi dobře prodává).
Aby to všechno nebylo málo, roku 1973 postihl firemní sklady dřeva v Arkansasu rozsáhlý požár. Přesto se někteří staří zaměstnanci snažili vyrábět dál, ale roku 1981 Baldwin firmu zavřeli. V letech 1981 a 1982 sice bylo několik pokusů oživit kdysi slavnou značku, některé modely byly vyráběné např. v Mexiku, ale žádný z pokusů nebyl úspěšný.
I když éra Baldwin (nabízí se zde přímo paralela s érou CBS u Fendera) značce Gretsch neprospěla, přesto vyprodukovala několik pozoruhodných modelů, jako např. 7686 Chet Atkins Super Axe a Atkins Axe. Sice se nijak zvlášť neprodávaly, ale šlo o kvalitní nástroje.
První větší zviditelnění firmy přišlo roku 1988, kdy vznikly modely Traveling Wilburys, určených pro činnost této kapely nebo spíše sdružení. I když jsou tyto nástroje sběrateli vyhledávány, klasickým modelům Gretsch se příliš nepodobaly, vypadaly spíše jako odnož DanElectro.
Roku 1989 se podařilo firmu převzít opět do rodinných rukou, když další Fred Gretsch odkoupil (podle záznamů za pakatel) zbytky kdysi rozsáhlé firmy. Obchod přestěhoval do Savannah v Georgii a rozjel výrobu, jejíž základ tvořily osvědčené modely. Celá produkce probíhala v Japonsku, na nástrojích se také používaly i evropské součástky. Kytary se zase začaly pomalu, ale jistě prosazovat, ale rozhodně nešlo o ten obrovský boom konce padesátých a poloviny šedesátých let. Nové vedení přes veškeré obtíže tvrdě najelo nejen na linii proslulé vysoké kvality a převážně ručního zpracovávání, ale také si podrželo i vysoké ceny. To také způsobilo, že návrat této značky nebyl tak zářný, ale přesto všechny řady, zejména reissue modely, jsou stále uznávanými nástroji i na dnešním trhu. Značka za to může děkovat nejen osobnostem, jako Bo Diddley či Brian Setzer, ale zejména Malcolmu Youngovi z AC/DC a jeho zálibě v důrazném tónu jeho neuvěřitelně orvané kytary Gretsch Firebird. Této původní kytaře se nejvíce blíží model G6131SMY Malcolm Young I, jehož korpus je z mahagonu s javorovou vrchní deskou a je osazen jedním snímačem FilterTron. Krk je také z mahagonu a hmatník je palisandrem mořený eben. Model G6131MY Malcolm Young II se liší pouze dalším snímačem FilterTron (u krku) a samozřejmě i tomu odpovídajícími ovládacími prvky.
Model Bo Diddley zaujme hned na první pohled nezvyklým tvarem korpusu, který je z olše a javorové vrchní desky. Krk je také z javoru a hmatník z palisandru. Nástroj produkuje řinčivý zvuk, který na přelomu padesátých a šedesátých let skvěle rezonoval Diddleyho divoký styl hry, zejména jeho škrtání.
Třetím, nejvýraznějším signature modelem, je jistě G6120SSU Briana Setzera. Jde o lubovku s jedním výřezem, která je zhotovena z javoru včetně krku. Hmatník je ebenový. Už nasucho zní kytara nádherně, její barvu pak rozhodně podpoří dva snímače Vintage FilterTron s Alnico magnety. Na kytaře je instalováno typické Bigsby tremolo. Ostatní modely včetně řadových kytar najdete i se stručnou charakteristikou v příloze. Dodejme ještě, že od roku 2002 se Gretsch stala součástí Fender Musical Instruments Corp.
Jen pro úplnost si také doplňme současnou nabídku akustických kytar. Gretsch zde nabízí v linii Professional tři řady a to Synchromatic Archtop (s klenutým víkem, G400, G400C s jedním výřezem, G6040MCSS Dual FilterTron a pololubovou G460 Thinline), Rancher (s rovným víkem, G6022, G6022-12, G6022C s jedním výřezem a bílá G6022CWFF Falcon s výřezem) a vydělenou Rancher Sweet 16 (G6012 Rancher 16). V linii Historic Collection pak jde o řady Hawaiian (G3100, G3101, G3105 Deluxe a akustickoelektrické kytary G3201, G3203 a G3205 Deluxe), Grand Concert (G3303, G3366 a G3373 s jedním výřezem a akustickoelektrická G3400), Rancher Jr. (G3410, G3411, G3415, G3417, G3418, G3419), Dreadnought (G3500, G3503, G3520 a G3523 Satin Finish, dvanáctistrunnou G3523-12, jumbo G3573, G3580 Tiger Maple, G3590 Quilted Maple a akustickoelektrické G3601 a G3603), Siera Jumbo (akusticko-elektrické G3700, G3701, G3703, dvanáctistrunnou G3700-12, jumbo G3713 a G3738 Deluxe) a Resonator G3170. Linie Synchromatic pak nabízí kytary G1653 a G1659 Standard Folk a G3553, G3511, G3557 a G3559 Dreadnought.
Mezi nejvýznamnější osobnosti, které hrály či hrají na Gretsch, zcela jistě patří např. Malcolm Young (AC/DC), Martin Gore (Depeche Mode), Elliot Easton, Holly Johnson (Frankie Goes to Hollywood), Courtney Love, C. C. DeVille (Poison), Cris Cornell (Soundgarden), Billy Duffy (The Cult), Alanis Morissette, Bo Diddley, Brian Setzer, Chet Atkins, rádi si na ně zahrají či zahráli i Jimmy Page, Joe Perry (Aerosmith), John Frusciante (Red Hot Chilli Peppers), John Lennon, Pete Townshend, Edge a Bono (U2), Django Reinhardt, Eddie Cochran, Eric Johnson, George Harrison, George Van Eps, Gilby Clark, Sheryl Crow a řada dalších
Jackson
Wayne Charvel začínal na počátku sedmdesátých let v malé opravně kytar, kde se soustřeďoval spíše na přelakovávání a různé úpravy podle přání zákazníka. Jeho první kytary se dostaly do několika obchodů, ale brzy nastaly právní tahanice s ostatními firmami kvůli autorství jednotlivých komponentů. Po soudní při s ISA (International Sales Associates), která sdružovala např. Schecter Guitars či McCauly Sound, to dokonce vypadalo, že Charvel raději všechno prodá pod cenou, aby se vymanil ze všech těch problémů. Ale na podzim roku 1977 se setkal s dalším nadšencem, Groverem Jacksonem.
Ten pracoval pro Anvil Case Company až do léta 1977, kdy nastoupil u Westwood v Kalifornii. Práce ho nebavila, a tak si řekl, že to zkusí jako kytarista. A protože slyšel o možnosti různých úprav v Charvelově malém obchůdku, tak se tam vypravil. Slovo dalo slovo a Jackson nabídl své služby výměnou za desetiprocentní podíl na společnosti. Charvel přijal a spolu s třemi dalšími zaměstnanci (a obráběcími stroji od Travis Bean Ltd.) rozjeli výrobu.
První větší úspěchy se dostavily, kdy na začátku osmdesátých let byl Eddie Van Halen viděn s černým Charvelem a Randy Rhoads ve spolupráci s Jacksonem vytvořil své Flying V doslova přes noc (oba dva to kreslili nejdříve na balící papír a potom na velké archy, které si na stranách zatěžovali sklenicemi whisky).
Další vlna ohlasu nastala po vytvoření designu Kelly, na kterém se podílel Mike Shannon a Kelly, kytarista Heaven. Ještě větší úspěch měl tvar nástroje King, který pochází z hlavy Robertsona "King" Crosbyho z tehdy slavné kapely Ratt.
Oblíbenost kytar Jackson je dána nejen moderním designem, ale i širokými zvukovými možnostmi a v neposlední řadě až na některé modely včetně Custom Shop linie i nižší pořizovací cenou. Na jedné straně se firma drží svého základního prototypu "superstrata" (Dinky, SL...), na straně druhé se nemusí příliš ohlížet na tradici a dokáže přijít i s novými myšlenkami (RR, JJ1, Kelly, KV, Roswell...) či variacemi na všeobecně známé tvary (JJP, JRS, PC, FB, PS...).
K nejvýznamnějším osobnostem, které hrály či hrají na Jackson, můžeme zcela jistě zařadit např. Carlose Cavaza (Quiet Riot), Davea Linska (Overkill), Derricka Greena (Sepultura), Erica Hoffmana (Deicide), Martyho Friedmana, Phila Collena (Def Leppard), Iana Scotta (Anthrax), hrají či hráli na ně i James Root (Slipknot), Jeff Hernandez (Prophecy), Johnny Lee Middleton (Savatage) a další.
Paul Reed Smith - obecné základní rozdělení, současné modely:
Linie masivních elektrických kytar (tělo/vrchní deska (krk/hmatník):
řada CE (mahagon/javor/javor /palisandr), PRS tremolo: CE22 (22 pražců, snímače Dragon), CE24 (24 pražců, HFS snímač u kobylky, Vintage snímač u krku)
řada Swamp Ash (jasan/jasan/javor/palisandr), PRS tremolo): Swamp Ash Special (3 snímače: McCarty /Seymour Duncan Vintage Rails/McCarty)
řada Standard (mahagon/mahagon/mahagon/palisandr): Standard 22 (22 pražců, snímače Dragon), Standard 24 (24 pražců, HFS snímač u kobylky, Vintage snímač u krku)
řada Custom (mahagon/mahagon/mahagon/palisandr):Custom 22 (22 pažců, snímače Dragon), Custom 24 (24 pražců, HFS snímač u kobylky, Vintage snímač u krku)
řada McCarty (mahagon/javor/mahagon/palisandr): McCarty Model (snímače McCarty), McCarty Standard (bez vrchní desky), McCarty Soapbar (snímače Seymour Duncan Soapbar SC)
Linie lubových kytar (tělo (případně odlišný materiál na luby)/vrchní deska/krk/hmatník):
řada Hollowbody (mahagon/smrk/mahagon/palisandr) + piezo + McCarty Archtop snímače):
Hollowbody Spruce, Hollowbody I, Hollowbody II
řada Archtop: Archtop (javor (mahagon/smrk/mahagon/palisandr), snímače viz Hollowbody, širší a klenutější tělo
Linie signature kytar:
řada Santana (mahagon/javor/mahagon/palisandr): Santana II (Santana snímače - typ zebra), Santana III (Santana III snímače), Santana SE (bez vrchní desky, verze i bez tremola)
řada Mark Tremonti (mahagon/javor/mahagon/palisandr): Mark Tremonti Model, Tremonti SE (bez vrchní desky)
Linie singlecut: Singlecut (materiál viz Santana), Singlecut Trem (s PRS tremolem)
Pozastavené, přesto výrazné modely:
řada Dragon (bez tremola, vykládání hmatníku s motivem draka): Dragon I (v 1992 vyrobeno 50 kusů, 201 kousků perleti), Dragon II (1993 - 100 kusů, 218 kousků perleti), Dragon III (1994 - 100 kusů, 438 kousků perleti)
řada Artist (mahagon/javor/mahagon/palisandr): Artist Series I (s tremolem), Artist Series II (bez tremola, zlatý hardware), Artist Series III (bez tremola), Artist Series IV (bez tremola)
další limitované edice: Rosewood Limited (krk i hmatník z palisandru) 10th Anniversary (bez tremola), Santana (24 pražců, vykládání i na těle, 2 x mini switch pickup selector), EG (olše bez vrchní desky/javor/palisandr, 3 x SC), Archtop Artist (javor/javor/palisandr), Custom 22 Soapbar (viz Custom se snímači 3 x Soapbar)
Zvláštní modely (na způsob Custom Shop): Custom McCarty (bez tremola), Double Neck (ebenové hmatníky), Archtop Hollowbody (javor (mahagon)/javor/javor/palisandr), 24-fret Seven String (24 pražců, sedm strun), Chambered Santana II (hlava z javoru), 22-fret 12-string (22 pražců, 12 strun)
Gretsch - obecné základní rozdělení, současné modely:
Linie Professional: masivní elektrické kytary (tělo/vrchní deska/krk/hmatník):
řada Duo Jet (mahagon - hodně ubíraný /javor/mahagon/eben (s palisandrem): G6128 Duo Jet, G6128T Duo Jet (s Bigsby tremolem), G6128-1957 Duo Jet (snímače DynaSonic SC), G6128T-1957 Duo Jet (s Bigsby tremolem), G6128T-1962 Duo Jet (s Bigsby tremolem, dva výřezy)
řada Penguin (mahagon/javor/mahagon/eben (s palisandrem), snímače DynaSonic): G6134 White Penguin, G6134B Black Penguin
řada Silver Jet (mahagon/javor/mahagon/eben (s palisandrem), stříbrná úprava): G6129-1957 Silver Jet, G6129T-1957 Silver Jet (s Bigsby tremolem), G6129T-1962 Silver Jet
řada Sparkle Jet (mahagon/javor/mahagon/eben (s palisandrem): G6129T Sparkle Jet (s Bigsby tremolem), G6129T-1962 Sparkle Jet) s Bigsby tremolem, dva výřezy)
řada New Jet kobylka tune-o-matic): G6114 New Jet
řada Jet Firebird (mahagon/javor/2 kusy mahagon/eben (s palisandrem): G6131 Jet Firebird
řada Round-Up (mahagon/javor/2 kusy mahagon/eben (s palisandrem) a s Bigsby tremolem): G6121 Round-Up
Linie Professional - Elektroakustické kytary (tělo (případně luby z jiného materiálu)/vrchní deska/krk/hmatník):
řada Spectra Sonic (olše/smrk/mahagon/padauk): G6143 Spectra Sonic, G6144 Spectra Sonic C-Melody Baritone (delší menzura)
řada White Falcon (javor/javor/3 kusy javoru/eben) lubovka: G6136 White Falcon (G6137 byla stereofonní verze), G7593 White Falcon I (s Bigsby tremolem), G7593BK Black Falcon I, G7594 White Falcon II (s dvěma výřezy), G7594JR White Falcon Jr. (s dvěma výřezy, menší nástroj)
řada Country Classic (javor/javor/3 kusy javoru/eben), Bigsby, lubovka: G6122 Country Classic (s dvěma výřezy), G6122JR Country Classic Jr. s dvěma výřezy (menší), G6122S Country Classic I (jeden výřez), G6122-1958 Country Classic I (naznačené f-otvory), G6122-1959 Nashville Classic (novinka roku 2003, nultý kovový pražec před ořechem), G6122-1962 Country Classic (s dvěma výřezy, simulované f-otvory)
řada Nashville (původní název Hollow Body, od roku 1967 přejmenována, až na výjimky javor/javor/3 kusy javoru/eben), lubovka, ebenová kobylka): G6120 Nashville, G6120DC Nashville (s dvěma výřezy, javor/lípa/3 kusy na krk: javor + ořech + javor/eben), G6120W Nashville Western (znak G na vrchní desce), G6120W-1957 Nashville Western, G6120-1960 Nashville, G6120N New Nashville (pololub), G6120JR Nashville Jr.
řada Tennesse Rose (javor/javor/3 kusy javoru/eben + palisandr) (relativně levnější řada, nejdříve s jedním snímačem, poté se dvěma): G6119 Tennessee Rose (delší menzura), G6119-1962 Tennessee Rose (nultý běžný pražec před nut), G6119-1962HT Tennessee Rose HT (2 snímače HiloTron)
řada Gretsch Axe (mahagon/javor/3 kusy javoru/eben, bez tremola, 2 snímače HB, pololub): G7685 Gretsch Axe, ostřejší profilování korpusu
řada Country Club (bez tremola, ebenový hmatník, vykládání hmatníku - bloky, v jednom období i stereofonní zapojení): G6196 Country Club
řada Anniversary (javor/javor/3 kusy javoru/eben + palisandr) lubovka: G6117HT Anniversary (Sunburst, snímače HiloTron), G6118 Anniversary (dvoutónová zelená povrch. úprava, snímače FilterTron), G6118JR Anniversary Jr.
Linie Professional - Signature modely:
řada Brian Setzer (javor/javor/3 kusy javor/eben), lubovka: G6120SSU Brian Setzer, G6120SSL Brian Setzer (jiná, lesklejší povrchová úprava), G6120SH Brian Setzer Hot Rod (kobylka tune-o-matic)
řada Stephen Stills (javor/javor/2 kusy javoru/eben), větší menzura, lubovka: G6136-1958 Stephen Stills
řada Keith Scott (javor/javor/2 kusy javoru/eben), 2 snímače DynaSonic SC, lubovka: G6120KS Keith Scott
řada Malcolm Young (masiv, viz text): G6131SMY Malcolm Young I, G6131MY Malcolm Young II
řada Bo Diddley (viz text): G6138 Bo Diddley
řada Elliot Easton (mahagon/javor/2 kusy javoru/eben), Bigsby tremolo, masiv: G6128TEE Elliot Easton
Linie Professional: dvoukrké modely: G6128T-6/12 Duo Jet Double Neck (masiv), G6120-6/12 Nashville Double Neck (luby)
Linie Historic Collection - Elektroakustické kytary:
řada Synchromatic javor/smrk/javor/palisandr) 2 snímače DynaSonic, lubovka: G3110 Synchromatic Archtop, G3140, G3141 Sychromatic Thinline (jumbo)
řada Synchromatic Jr (javor/smrk/javor/palisandr), 1 snímač DynaSonic, luby.: G3900, G3967, G3905 Synchromatic Jr.
řada Streamliner (javor/javor/javor/palisandr), 2 snímače Dynasonic, luby: G3150, G3152 Streamliner, G3155, G3156 Streamliner (s Bigsby tremolem)
Linie Synchromatic - Masivní elektrické kytary:
řada Junior Jet (hardwood/hardwood/javor/palisandr), masiv: G1121 Junior Jet (1 x SC), G1122 Junior Jet, G1125 Junior Jet, G1126 Junior Jet, G1127 Junior Jet, G1128 Junior Jet
řada Jet II (hardwood/hardwood/javor/palisandr): G1315 Jet II (2 x HB), G1413 Jet Club
řada Jet Pro: G1511 Jet Pro, G1512 Jet Pro,.G1514 Jet Pro
řada Double Jet (luan/javor/javor/palisandr), 2 x HB, dvojí výřez: G1910 Double Jet,.G1921 Double Jet, G1923 Double Jet, G1922 Double Jet
řada Sparkle Jet (hardwood/hardwood/javor/palisandr), 2 x HB, jeden výřez, pololub: G1615 Sparkle Jet, G1616 Sparkle Jet, G1617 Sparkle Jet, G1618 Sparkle Jet, G1619 Sparkle Jet, G1615T Sparkle Jet (s Bigsby tremolem), G1625, G1626, G1627, G1628, G1629 Sparkle Jet (s f-otvorem), G1626T, G1629T Sparkle Jet s (f-otvorem a Bigsby tremolem)
Linie Synchromatic: Dvoukrké kytary: G1566 Sparkle Jet Double Neck (hardwood/hardwood/javor/palisandr) 2 x mini humbucker, 2 x HB)
Linie Synchromatic: Signature modely: G1570 Elliot Easton (Bigsby tremolo, mahagon/mahagon/3 kusy mahagonu/palisandr), masiv, G1810 Bo Diddley (luan/hardwood/javor/palisandr), G1850 Mini Bo Diddley
Jackson - obecné základní rozdělení, současné modely:
série Pro (tělo/vrchní deska/krk/hmatník), (snímače ve směru od kobylky ke krku):
řada Dinky (olše/javor/javor/palisandr), snímače Seymour Duncan - HB/SC/SC, Duncan HB-102B/Duncan SC-101/Duncan SC-101, 24 pražců: DK2, DK2FS Firestorm, DK2S (SC u krku je Sustainac)
řada Kelly (olše/javor/javor/palisandr), snímače Detonator HB, HB/-/HB, 24 pražců: KE3
řada Randy Rhoads (olše/javor/javor/palisandr), 2 snímače HB/-/HB, 22 pražců: RR3 (2 x Detonator HB), RR5 (průchozí krk, 2 snímače TB4 "JB" HB)
řada Soloist (olše/javor/javor/palisandr), snímače Seymour Duncan (TB4"JB"/SHR101/SHR101): SL3
kytary Charvel (olše/javor/javor/palisandr): Journeyman (24 pražců, 1 snímač HB/-/-, TB4"JB"), Standard (24 pražců, 2 snímače HB/-/HB, TB4"JB"/-/SH2N"Jazz"), Traditional (22 pražců, 3 snímače HB/HB/HB - Hot Rails Stacked/Cool Rails Stacked/SH14), tremolo
řada A: Model A (mahagon/javor/javor/eben), 24 pražců, HB/-/HB: Live Wire Metal/-/Live Wire Metal)
Model A Plus (materiál viz Model A, 24 pražců, snímače HB/HB/HB: Pearly Gates/Li'l Screamin' Demon/Li'l Screamin' Demon)
Model A Plus K (mahagon/koa/javor/eben), snímače viz Model A Plus)
série MG:
řada Dinky (24 pražců, snímače EMG: HB/-/HB): DKMG (lípa/javor/javor/palisandr), reverzní hlava, tremolo, DKMGT (materiál viz DKMG, bez tremola), DK27 (materiál viz DKMGT bez tremola, normalní hlava), DXMG (topol/topol/javor/palisandr, tremolo)
řada Soloist: SLSMG (mahagon bez vrchní desky/mahagon/javor), HB/-/HB, oboustranná hlava, bez tremola
řada Warrior: WRMG (lípa/javor/javor/palisandr), HB/-/HB, normál hlava, tremolo, 24 pražců
série JS:
řada Dinky: JS1 (olše bez vrchní desky/javor/palisandr, snímače HB/-/HB: JE10/-/JE10, 24 pražců, tremolo, reverzní hlava), JS20 (topol/javor/javor/palisandr, HB/SC/SC: JE10/JE14/JE14, 22 pražců, tremolo), JS30 (topol bez vrchní desky, javor/palisandr, HB/-/HB: CVR/-/CVR2)
série X:
řada Dinky: DX6 (olše/javor/javor/palisandr, 103B HB/-/103N HB, 24 pražců), DX10D (viz DX6, 22 pražců), JX10 (topol/javor/javor/palisandr, SHR101 SC/SHR101 SC/SHR101 SC, 24 pražců, oboustranná hlava)
řada King V: KVX10 (topol/javor/javor/palisandr), 103B HB/-/102N HB, 24 pražců
řada Rhoads: RX10D (vše viz King V, 22 pražců)
řada Surfcaster: SC4 (olše/javor/javor/palisandr), LS101 SC/LS101RWRP/LS101, 22 pražců
řada Warrior: WRXT (topol/javor/javor/palisandr), Detonator HB/-/Detonator HB, tremolo
série USA:
řada Dinky: DK1 (olše/javor/javor/eben), snímače EMG81: HB/-/HB, tremolo Floyd Rose
řada Kelly: KE2 (materiál, tremolo i uspořádání snímačů viz DK1, TB4"JB"/-/SH2N"Jazz")
řada King V: KV2 (materiál, tremolo i snímače viz KE2)
řada Rhoads: RR1T (materiál, tremolo i snímače viz KE2, 22 pražců, průchozí krk)
řada Soloist (průchozí krk): SL1 (materiál, tremolo viz DK1, snímače TB4"JB"/Classic Stack/Classic Stack), SL2H (viz SL1 bez prostředního snímače, u krku '59 Humbucker), SLATQH (mahagon/javor/mahagon/eben, snímače viz SL2H, bez tremola)
řada Warrior: WR1 (materiál, tremolo i uspořádání snímačů viz SL2H, SH10 "Full Shred/-/SH10"Full Shred")
série signature kytar: JJ2 Scott Ian (olše/javor/javor/eben), Ian Scott HB/-/Ian Scott HB, bez tremola, průchozí krk, PC1 Phil Collen (mahagon/javor/javor/javor ), DiMarzio Super 3 HB/DiMarzio HS2 SC/Jackson Sustainer Driver)
série Swee-Tone: Jazz'R, Archtop STAT2H (smrk - luby javor/Javor/mahagon/eben, snímače '59 Seymour Duncan HB/-/Seymour Duncan SH2N"Jazz", Bent Top Stacked STBT90 (materiál viz Archtop, 22 pražců, snímače Seymour Duncan STK-P1B P90 HB/-/STK-P1N P90 HB)