Letem kytarovým světem - Kytarové efekty Rocktron a Carl Martin

Pokračujeme dnes v našem seriálu, kdy si přibližujeme jednotlivé firmy zabývající se produkcí krabiček, kytarových pedálů. Neboli téma všudypřítomné, stále diskutované a stále otevřené. Aby ne, zvláště když dnes trh nabízí vedle osvědčených značek tolik dalších produktů a firem, z nichž mnohé dokážou těm tradičním v řadě aspektů nakopat - jak to říci slušně? - sebevědomí...

Letem kytarovým světem - Kytarové efekty Rocktron a Carl Martin
Letem kytarovým světem - Kytarové efekty Rocktron a Carl Martin

Dnešní téma zahrnuje firmy, které jsou v podstatě uprostřed tohoto bitevního pole. První z nich vznikla roku 1983 a její produkty se staly velmi rychle hitem (včetně populární krabice, noise gate Hush). Druhá je mladší, ale rozhodně ne o to chudší, co se týče pověsti. Rok vzniku je 1990, ale zato její sortiment je nejen široký, ale hned od začátku získal visačku kvality už jen pro své zpracování. Takže jdeme na to.

 

Rocktron

Základní filozofií této firmy, která byla spuštěna roku 1983, je dát kytaristovi možnost, jak zkusit výhody vintage efektů, tak i nejnovějších inovací v rámci těchto mnohdy již zavedených úprav zvuku. S tímto vstupoval zakladatel firmy Bob Waller spolu s Jimem Chowningem a dalšími do podnikatelského záměru, kdy chtěli svou zkušenost z aktivního hraní s kapelami přenést do výroby toho, co kytaristé potřebují a postrádají. Prvním jejich hitem byla šumová brána, noise gate Hush, která se stala až do dnešní doby základním příkladem pro další firmy v otázce redukce nechtěných frekvencí. Vlastně i ten název Hush se stal synonymem pro potlačování šumu.

Mezi další prvenství firmy patří i jejich uvedení, a to jen rok po startu značky, prvních kompresorů, předzesilovačů, zesilovačů a efektů s již vestavěnou funkcí noise gate. A opět uběhl jen jen rok, a firma přišla s prvním digitálně řízeným pre-ampem, obsahujícím řadu vestavěných efektů. Nemluvě o velkém úspěchu multiswitcherů Bradshaw, vypuštěných již jako sériový výrobek roku 1989.

V krátkém sledu následovala celá řada produktů, z nichž mnohé se staly trvalkami na trhu kytarových efektů a zařízení. Máme zde na mysli třeba výrobky Piranha, Replifex či All Access.

A jak to vypadá se současnou nabídkou?

Letem kytarovým světem - Kytarové efekty Rocktron a Carl Martin
Letem kytarovým světem - Kytarové efekty Rocktron a Carl Martin

V našem seriálu se zabýváme krabičkami, takže když pomineme racky (Hush Super C, Hush Pro apod.) a pre-ampy (ValveSonic Plexi, Widowmaker a Prophesy II), tak se jedná zejména o nestárnoucí krabice noise gate, kde vedle spartánského „modráka“ Hush najdeme i inovativní Hush 2X s možností odstínění dvou separátních cest. Patří sem i Micro Hush a Guitar Silencer.

Dobře se ujaly i talk boxy, kdy firma pro „mluvící kytaristy“ nabízí Banshee a Banshee 2 (s možností efektové smyčky).

Z dalších krabiček pak můžeme jmenovat distortion Intimidator, signature krabice Garyho Hoyeho s širokými možnostmi nastavení, včetně zvláštního zájmu o implementaci středových frekvencí.

Poměrně úspěšnou položkou katalogu firmy jsou wah pedály, Classic Wah s vintage zvukem, Tri-Wah, s možností volby mezi zvukem classic, normal a pro baskytaru, a Black Coat Moan s ještě širšími frekvenčními možnostmi nastavení průběhu efektu. Zvláštní kapitolou je signature wah pedál Mike Orlando s možnostmi nastavení mj. i poměru mezi čistým a efektovaným zvukem.

 

Kdo hrál či hraje na efekty Rocktron?

Herman Li (Hush Ultra), Gus G (Banshee 2 Talk Box), Dan Donegan (Banshee Talk Box), Dave Mustaine, Warren Haynes (Reaction tremolo), Ted Nugent (Hush Super C), Richie Sambora, Brian, May, Gary Moore, Eddie Van Halen, najdeme je ve výbavě kapel jako jsIron Maiden, Judas Priest, Motörhead, Def Leppard, Bon Jovi, Rammstein, Collective Soul, Shadows Fall a řady dalších.

 

Carl Martin

Firma byla založena roku 1990 původně jako půjčovna P.A. systémů. Krátce nato ale firma přešla do vývoje vlastních zařízení, která se velmi rychle stala mezi kytaristickou obcí známá pro svou kvalitu zpracování a širokou nabídku, včetně vzájemné kompatibility všech zařízení jedné firmy. Prostě nakontaktuj se na nás a my ti připravíme všechno, co chceš. V podstatě filozofie řady velkých firem, z této oblasti třeba zcela jistě Boss...

Prvním velkým hitem se tak stal Hot Drive’n Boost roku 1993, který uvedl základní filozofii firmy - dva v jednom. Takže zde najdeme funkci jak boost, tak i drive. Model MkII násobuje zvukové možnosti mateřského modelu a MkIII zesiluje prvek lampového zvuku. Z dalších zkreslovadel tak můžeme jmenovat třeba nakopávadla Contour’n Boost, Boost Kick, Hydra Boost či The Fuzz s vintage zvukem, Zvláštnůstkou je pak Plexi Tone, krabice, umožňující opravdu hodně variabilní nakreslení, od jemného crunche po hi-gainové tóny s širokými možnostmi přepínání jednotlivých zvuků. Totéž přináší i AC Tone s důrazem na vintage zvuk britských aparátů. Velmi oblíbenou klasikou je pak jednoduchá Single Channel Plexi Tone či Plexi Tone Lo-Gain, kde účel krabice je již v názvu a totéž platí pro variaci Single Channel AC-Tone.

Letem kytarovým světem - Kytarové efekty Rocktron a Carl Martin
Letem kytarovým světem - Kytarové efekty Rocktron a Carl Martin

Carl Martin také v rámci série Pro nabízí trojici distortionů, odstupňovaných dle účelu (něco jako kdysi přinesl Marshall ve svých prvotních krabičkách):Crunch Drive, Rock Drive a Heavy Drive.

Hezkou vychytávkou je pak v podstatě již multiefekt Quattro, nabízející vintage echo, chorus, overdrive a compressor. Nemluvě o signature krabici Greg Howe, kterou jsem měl možnost si vyzkoušet, a byl jsem z ní přímo unesen. Neměl jsem čas si ji vyzkoušet s lampovým aparátem, ale hrál jsem na ni na tranzistor Fender Champion 100 a lezly z toho úžasně příjemné zvuky. Tóny šly za rukou, nebylo tam nic chemického, nekradlo to tón, prostě to hrálo, jak by si člověk představoval.

Z distortionů bych zde ještě zmínil velmi povedenou krabici DC Drive s dvěma zvukovými mody či overdrive Blue Ranger, evokující Stevieho Ray Vaughana. Třeba. Dobře se prosazuje i overdrive TOD s high-gainovým zvukem. Obdivovatelé zvuku Jimiho Hendrixe či třeba Robina Trowera pak mohou sáhnout třeba po Purple Moon, majícího „v popisu práce“ zvuk přelomu 60. a 70. let.

Ja je vidno, firma se výrazně zaměřila zejména na zkreslující krabice, což je pro kytaristy mnohdy zásadní věc. Jak už jsme uvedli v řadě studií, právě distortiony a overdrivy jsou vedle wah pedálů nejoblíbenějšími součástmi vybavení kytaristů, těsně následované delayi. Což firma podchytila velmi dobře a svými krabicemi s vysokým podílem ruční práce si dokázala sjednat vysoký respekt.

Z hlediska modulace zvuku firma v současné době nabízí Chorus XII s dvěma možnými nastaveními (a tedy i rychlým přepínáním na pódiu) a Classic Chorus s vestavěnými efektem vibrato. Efekt tremolo efekt má firma zastoupena v TremO’Vibe, nechybí ani kompresory sustainery, u dozvuků Carl Martin produkuje analogový DeLayla (docela vtipný název) s rozšířenou modifikací XL s možnostmi slapbacku a velmi hezký vintage EchoTone. Z reverbů je nabízen HeadRoom.

Letem kytarovým světem - Kytarové efekty Rocktron a Carl Martin
Letem kytarovým světem - Kytarové efekty Rocktron a Carl Martin

Kvákadlo nabízí firma jen jedno, a to model 2wah. Ten přináší řadu vylepšení, jako možnost různého průběhu efektovaného tónu při doprovodu a při sólu apod. A kdo nechce pohybovat pedálem a chce nechat všechno na nastavených hodnotách, může si pořídit Classic Optical Enevelope Filter, kde je efekt již přednastaven, s možností přepínat mezi třemi mody a frekvenčními nastaveními včetně možnosti fyzické odezvy polohy pedálu.

 

Kdo hrál či hraje na efekty Carl Martin?

Greg Howe (HeadRoom, Tuner, 2Wah, Chorus XII, EchoTone, PlexiTone, HDB MK3, Single Channel PlexiTone), Andy Timmons (Compressor-Limiter, Octa-Switch, DeLayla XL, Andy Timmons Signature Compressor), Joe Bonamassa (Hot Drive’n Boost MKII, Chorus XII, Hot Drive’n Boost MK3), Ken Hensley (!!!) (Quattro, Chorus XII, Dual Injection), Adrian Vandenberg (Quattro, OctaSwitch, Compressor/Limiter, PlexiTone, The Fuzz, EchoTone, 2 Wah, Rock Bug, Chorus XII), Mick Box (Chorus XII, ProPower V2, Classic Chorus, Red Repeat, 2Wah.) a řada dalších.

 

Ještě taková poznámka na závěr: Efektům, prostě krabičkám, se věnujeme nejen na stránkách tohoto seriálu, kde už jsme uvedli třeba Boss, Marshall v čísle 5/2010, Vox, Maxon (1/2011), Electro-Harmonix, Morley (6/2011), DigiTech, Fulltone (2/2012), Tech21, TC Electronic (1/2014), Hughes & Kettner, Roger Mayer (1/2015), MXR (5/2015), Mooer, Xotic (2/2016), Dunlop, Keely (12/2016), Guyatone, Strymon (7/2017), ale i v jednotlivých dílech mé trilogie Rocková kytara, kdy v 1. díle, který vyšel už v šestém vydání (tentokrát už jako e-vydání), je pouze nejzákladnější přehled, v díle druhém (již druhý dotisk) je základní rozdělení a obecná charakteristika jednotlivých efektů a v díle třetím se věnuji zejména doprovodu galerie historicky nejslavnějších krabiček a způsoby, jak zapojit efekty za sebou.

 

www.rocktron.com

 

www.carlmartin.com

Psáno pro časopis Muzikus