Letem kytarovým světem - Kytarové aparáty

Kytarové aparáty
Kytarové aparáty

V rámci našeho seriálu se po čase opět vracíme k rozsáhlému tématu kytarových aparátů. Pokračujeme tak vlastně v řadě studií (Muzikus č. 9/2001, 1/2002, 2/2002), ve kterých jsme se s jednotlivými firmami a jejich produkty seznamovali. I dnes budeme v rámci jednotného přístupu postupovat podobně, tzn., že firmu krátce charakterizujeme, podíváme se na základní a přelomové typové řady, zastavíme se u vybraných vlajkových modelů, a hlavně si uvedeme i výrazné kytaristy, kteří určitou značku užívali či užívají. Tímto způsobem si totiž daleko lépe a transparentněji představíme možnosti a charakter jednotlivých značek a aparátů, než kdybychom se slovy snažili sáhodlouze popisovat jejich zvuk. Na rozdíl od minulých dílů se ale historií firem budeme zabývat jenom v těch případech, kdy to bude nezbytné pro lepší pochopení podstaty značky.

 

Samozřejmě, že nemůžeme každé firmě věnovat přibližně stejný rozsah článku, už jenom z hlediska rozšířenosti jejich produktů, množství typů a historické úlohy. Vycházel jsem také i z toho, jak se která značka "usídlila" na našich scénách (viz dnešní pořadí firem v článku). Protože jsem na některé modely i hrál (na festivalech, sessionech, studiích, přišli se mi s nimi pochlubit moji studenti atd.), připojím i své osobní hledisko. Jsem si také samozřejmě plně vědom toho, že každý z nás má na určitý aparát či firmu svůj vyhraněný názor (což je jenom dobře), takže následující řádky mohou posloužit nejen k obecnému, vyloženě uživatelskému doplnění informací a ucelení si osobního i obecného povědomí o světě hlav a komb, ale také i k porovnání jednotlivých názorů, a vytříbení vlastních představ. Dnes nás tedy čekají firmy Laney, Roland, Carvin, Crate a Rivera.

 

Laney

Z uvedených firem jsem se s komby této značky setkával na českých, moravských a slezských pódiích nejčastěji. Tato anglická firma byla proslulá svými výrobky již od šedesátých let. Vedle zvukových vlastností patřila už tehdy k jejím přednostem vysoká spolehlivost a trvanlivost. Laney jako jedna z prvních značek dokázala, že její produkty byly stylově široce použitelné.

Produkci lze obecně rozdělit do tří částí. Široce nejznámější jsou její tranzistorová a zejména hybridní komba řady TF (Tube Fusion), kde je např. typickým zástupcem TF300, 120wattové kombo s ECC83 v předzesilovači, třemi kanály a jedním 12" repro HH Vintage.

Oprávněnou pýchou firmy jsou pak celolampové hlavy a komba. Z hlav je výborná VH100R s dvěma samostatnými kanály (každý má svůj gain, jeden je více řvavě "americký", pro druhý se vžil název "klasický britský") a - vedle Iommiho GH100TI (s permanentním high gainem) vhodnou na velká pódia - i celá řada GH. Z celolampových komb se pak těší výborné pověsti řada LC (např. LC30-II se čtyřmi EL84), a zejména řada VC (vynikající je např. VC50-212).

A do třetice (když pomineme tranzistorovou řadu HCM) se firma velmi dobře zorientovala i současném boomu vestavěných efektů a celkové digitalizaci aparátů, takže řada MXD se ve světové konkurenci rozhodně neztratila. Patnáct digitálních efektů je vecpáno i v MXD15, 15wattovém kombu s 8" reproduktorem. Vlajkovou lodí této řady je pak MXD120 Twin a hlavová verze, MXD120H, kterou firma staví na dvě dvousetwattové bedny HCM412 (seznam efektů - viz příloha).

Z celkově dost velkého počtu komb, které jsem měl v rukou, mi nejvíce utkvělo VC30-212, 30wattové kombo vintage vzhledu s dvěma 12" reproduktory a čtyřmi EL84, které produkovalo dlouhý, příjemně neagresivní tón širokého spektra. Na hlavu VH50R (s marshallskou bednou) jsem si několikrát zahrál někdy v roce 1998, a od té doby na ni nedám dopustit.

A kdo ze světových osobností hraje či hrál na aparáty Laney? (Pozn.: Zde i u ostatních si musíme dát pozor, protože někteří kytaristé v průběhu své kariéry značku několikrát změnili. Jako ilustrace zvuku a stylové šíře a uplatnění nám to ale postačí): Tak např. Andy Timmons (mj. Simon Phillips Band, Olivia Newton-John, také sólová kariéra - oblíbenými modely jsou VH100R, TT100), Alex Kane (AntiProduct - VH100R), Augie Meyers (Bob Dylan, John Hammond, Sir Douglas Quintet, Texas Tornadoes - VC30-112), Chris Difford (Squezze - TT20), Dave Uhrich (GH100L, TT50), Doug Scarrat (Saxon - VH100R), Paul Quinn (Saxon - VH100R), Frank Carillo (Peter Frampton Band, Joan Jett, John Hammond - VC30-212), Frank Dunnery (It Bites & Robert Plant - TT20), Jan Cyrka (GH100L), Jan Kirk Behunek (Exekutor, Saltzburg Philharmonic - 2 x VC50), Jim Davies (Prodigy - TT100H), John 5 (Marilyn Manson - VH100R), Jon Finn (Boston Pop Orchestra - VC30), Robert Plant (VC30, VC50, TT50), Steve Rothery (Marillion - VC50), hráli na ně i Joe Perry a Brad Whitford z Aerosmith a samozřejmě sem patří, spolu s Timmonsem, hlavní protagonisté této značky, Paul Gilbert (GH100L) a Tony Iommi (GH100TI).

 

Roland

Tato firma se od roku svého vzniku, 1972, dokázala úspěšně "nacpat" do velmi širokého spektra hudebního světa (tato všestrannost je ostatně pro mnohé japonské firmy typická). Je známá jak pro svůj přínos v oblasti digitálního recordingu a počítačového zpracování hudby, tak i svými procesory, efekty, syntezátory, klávesami, bicími a zvukovými aparaturami včetně kytarových komb. Ano, komba se stala hlavní náplní jejich produkce kytarových aparátů, protože s japonskou předvídavostí management rychle pochopil, v které oblasti má šanci uspět (takže žádné lampy a velké stacky, ale elektronika a co nejširší nabídka vybavení).

Když firma roku 1972 v Osace vznikla, měla do začátku 33 milióny jenů. O rok později spatřil světlo světa první japonský syntezátor (SH-1000) a roku 1975 se stala série výborných komb řady JC (Jazz Chorus) nejlépe prodávaným výrobkem firmy. O dva roky později firma vyvinula úplně první kytarový syntezátor, GR-500, a přes ohromující úspěchy s digitálními piany (RD-1000, HP-3700) a syntezátory (D-50 Linear, JD-800) pokračovala ve vývoji kytarových syntezátorů, které se těšily stále větší oblibě - GR-700, GR-50, ještě lepší GR01, GR09, vychytaný GR33 a zejména, roku 1995, VG-8 V-Guitar System.

Vedle komb řady JC velmi dobře znějí tranzistorová komba BC, Blues Cube (např. BC-60). Z celé série komb s digitálním modelingem si jenom pro ilustraci přibližme VGA-7. Tento vysoce variabilní aparát obsahuje modeling dvaceti zesilovačů a komb včetně vintage značek, ať už lampových či tranzistorových, dále simulaci beden a reproduktorů, modeling 26 typů kytar včetně elektrických, akustických či lubovek. Pokud máte na kytaře nainstalován MIDI snímač GK-2A, můžete čarovat i další, syntezátorové zvuky včetně různých open ladění a dvanáctistrunné kytary. Najdeme zde také 4 nezávislé efektové procesory s 15 nezávislými efektovými algoritmy, dále 80 presetů továrních a 80 presetů uživatelských... Znám muzikanty, kteří ho užívají ve svých domácích studiích, občas se objeví i ve velkých studiích. Po částečném vyzkoušení prohlásil jeden můj kolega: "No, kdybych si to koupil, tak bych asi měl změnit styl. Tohle je vynikající pro takový hračičky, jako Robert Fripp, Adrian Belew a podobný elektronický šílence."

U aparátů Roland můžeme prohlásit, že tato komba sice nalezneme u celé řady kytaristů (zejména v jejich studiových sestavách), ale dlouhodobě nijak zvlášť netvoří podstatnou část jejich feelingu. Je to dáno i jejich technologií. V podstatě jsou tyto modely brány jako vysoce variabilní záležitosti vítané při hledání nových možností výrazu. Technika a vybavení těchto aparátů jde tak rychle dopředu, že uživatelnost jednotlivých aparátů je vlastně dána dobou do nástupu další, dokonalejší řady. To se ovšem netýká komb řady JC, Jazz Chorus, na která jsem si několikrát zahrál. Jde o velmi všestranné aparáty, které jsou vhodné nejen pro vyznavače velmi konkrétního čistého či lehce nakresleného zvuku, ale i pro ty, kteří svůj výraz staví na metrech krabiček, různých předzesilovačích a procesorech. Obě dvoukanálová komba se separátními zesilovači jsem zažil na několika sessionech a nedivím se, že jsou vyhledávána nejen jazzovými a jazzrockovými fanatiky, ale i ostatními, stylově odlišnějšími muzikanty, právě pro jejich schopnost věrného přenosu v podstatě všeho, co si "uvaříte" ještě před inputem (vstupem).

 

Carvin

Tato americká firma založila svůj věhlas na lampových aparátech, které si mezi muzikanty brzo vydobyly pověst naprosto spolehlivých zařízení, produkujících velmi konkrétní tón.

Roku 1946 vznikla firma Kiesel Electronics, kterou vedl Lowel Kiesel. Spolu s manželkou Agnes se tři roky po založení firmy usadil v Covině v Kalifornii, a roku 1949 pojmenoval společnost po svých dvou synech, Carsonovi a Gavinovi (spojil začátek jednoho jména s koncem druhého). Společnost se rychle rozrostla, roku 1967 se přestěhovala do Escondida u San Diega, přenesla se přes problémy s distribucí v osmdesátých letech, a je dodnes ovládána rodinou Kieselových (Carson je prezidentem). Sice se nerozpínali tak rychle jako ostatní firmy, ale zase na rozdíl od nich nemuseli fúzovat či dokonce prodávat (i Leo Fender měl své období s CBS a Gibson musel stavět své kytary Heritage v Kalamazoo).

Kytaristy jsou velmi oblíbena komba řady Vintage, zejména pak celolampová 50wattová 112 Nomad a 212 BelAir. Zvláště 112 Nomad je vyhlášené kombo s dvěma kanály, pěti 12AX7 a čtyřmi EL84 (opravdu vintage zvuk, tuhý, nic neodpustí). U řady MTS - Master Tube Series - se také jedná o celolampy, firma vyprodukovala jak kombo tak i hlavu, obě zařízení jsou 100wattová, s pěti 12AX7 a přepínačem výkonu. Obecně nejznámější je pravděpodobně řada Legacy, velmi propagovaná Stevem Vaiem, z ní pak hlava VL100 (dvoukanál, přepínač výkonu 100/50 wattů, efektová smyčka, 5 x 12AX7, 4 x EL34 - neboli příjemný zvuk s velkou frekvenční šíří.).

Digitalizace se nevyhnula ani této firmě, což potvrzuje linie SX s Classic Tube Emulation, ale základ úspěšnosti této firmy je bezesporu v jejich lampových aparátech.

Ještě něco by se dalo prohlásit o jejich hlavách - nic vám neodpustí, nic nezamaskujete, nic jen tak "nepřešolícháte" - ale potom je vám odměnou velmi nosný tón, který věrně kopíruje váš pohyb po hmatníku.

Nejznámější osobností firmy je bezesporu Steve Vai, ale i další jména napovídají o kvalitě této značky: Allan Holdsworth, Yngwie Malmsteen, Al Di Meola, Tony McAlpino, kytaristé Quenssryche, P. O. D. atd. Pro zajímavost si můžeme uvést i některá jména ze světa baskytary, jako např. Barry Sparks (Malmsteen), Greta Brinckman, Phil Bynoe (turné G3), či dokonce Chris Squire...

Kytarové aparáty
Kytarové aparáty

Crate

Mladá, silná, agresivní a úspěšná. Tak by se dala charakterizovat americká firma Crate, která od roku 1979 vstoupila na hudební trh. Orientovala se zejména na komba, kde se zaměřila na uživatelský komfort a co největší vybavení, a zaznamenala úspěchy jak u tranzistorů tak i u lamp, a v současné době mají její komba s digitálními efekty a simulací a modelingem velmi dobrý zvuk. V řadě GTX je zajímavé už i malé kombo GTX15, které obsahuje 16 efektů, velmi podnětné je pak zahrát si na tříkanálové GTX 212. Řada GLX zase nabízí vedle digitálních efektů vestavěnou ladičku a podsvícený panel, velmi neobvyklé je GLX50, které mohou používat hned dva kytaristé, například na sessionu, nebo učitel a žák... Digitální modeling je zase doménou řady DX, z níž je u nás asi nejznámější DXJ112 s MIDI a možnostmi až 128 různého nastavení.

Crate se úspěšně vydala i do vod lampových aparátů, a když už to zkusila, tak to stálo za to. Mám na mysli jejich hlavu BV300H ze série BV (Blue Voodoo), což je celolampa s výkonem 300 wattů! To už chce opravdu velké, hluboké pódium a otevřenou scénu... K velmi dobře znějícím patří celolampy řady V, kde už V58, 5wattový drobeček s 8" reproduktorem, je celolampa s 12AY7 a EL84! Linie V má velmi precizně zpracovaný vintage vzhled i zvuk. Výbornou záležitostí je pak VFX5112 s 15 digitálními efekty. Velmi vřelý zvuk pak produkují komba řady Vintage Club, kde výrobce preferuje EL84. Hrál jsem na vynikající VC3112B, 30wattové s jedním 12" reproduktorem, a tóny se linuly úplně hladce.

U tranzistorových komb zase firma vsadila na velký výběr různých variant (výkon - kanály - efekty - simulace - reproduktory). A opět jsou zde extrémy: od malého, 12 wattového kombíčka se simulací preampů a s jedním 8" reproduktorem (GX15) po 220wattovou hlavu s FlexWave simulací (GX2200H). Tutéž cestu můžeme vysledovat i u linie GFX.

A kytaristé, kteří svěřili svůj zvuk Crate? Výčet jmen hodně napoví. Tak např. Bucky Baxter (Bob Dylan Band - VC5212B), Eric Bloom (Blue Oyster Cult - BV120H, BV412RV), Buck Dharma (Blue Oyster Cult - BV120H, BV412RV), Bo Diddley (VC5212T), Phil Keaggy (DX212), Mark Kendall (Great White - VC5212), Michael Lardie (Great White - VC5212), Kid Rock (DX100), Andreas Kisser (Sepultura - BV120H), Derrick Green (Sepultura - BV120HB), Marty Friedman (BV120HB), Billy Graziadei (Biohazard - BV120HB), Sammy Hagar (BV120HR), Victor Johnson (Sammy Hagar - BV120HR), Warren Hayness (Gov't Mule - CA125D), David Hidalgo (Los Lobos - VC5212), Joe Walsh (BV120H), Bob Weir (RatDog - CA125D), o Crate se krátce otřeli i Ritchie Blackmore, Dave Mason, Carl Perkins a Yngwie Malmsteen...

 

Rivera

Flexibilita a ušlechtilý tón - to je základní krédo tohoto amerického výrobce, který vsadil na klasiku, lampy, a ignoruje digitalizující tendence svých konkurentů. Dlužno uznat, že své předsevzetí naplňuje. Z nejnovějších modelů je u nás patrně nejznámější řada Fandango, ale jméno si firma udělala na celolampových kombech M/S, ve stereu 2 x 60 wattů s Hammond reverbem. Tato série se v podstatě vyvinula z řady M/S Pro a v současné době je doplněna a prolíná se s limitovanou edicí 20th Anniversary (BM). Z M/S vznikla i dvoukanálová řada R s ovladatelnou efektovou smyčkou (level) a EL34..

Dobré jméno získala i komba Sedona, kde zejména akustičtí kytaristé oceňují vestavěný anti-feedback, velmi kladný ohlas sklízejí už dlouhá léta hlavy KnuckleHead, tříkanálové celolampy s Hammond reverbem, MIDI a lampami 6L6GC.

Zakladatel společnosti, Paul Rivera, byl po celý svůj život aktivním muzikantem. Na klavír se učil od svých tří let (první lekce mu dávala matka), kytaru popadl ve svých jedenácti letech, když se nechal okouzlit invazí britské muziky (pro ty později narozené - tato invaze znamená doslova vpád Beatles, Rolling Stones a dalších kapel do USA). Jako teenager začal kombinovat své dva zájmy, hudbu a elektroniku, a začal experimentovat se stavěním zesilovačů.

Roku 1968 si v New Yorku na 48. ulici otevřel Music Row, v podstatě opravárenskou dílnu, kde přestavoval Marshally a Fendery podle požadavků kytaristů. Brzy mezi jeho zákazníky patřily i takové osobnosti jako Larry Carlton, Robben Ford, Lee Ritenour, Chet Atkins, John McLaughlin a Tommy Tedesco.

Když se roku 1972 přestěhoval na západní pobřeží, ještě více rozšířil svou klientelu a začal navrhovat zesilovače ostatním firmám, velmi brzy i věhlasným. To již založil společnost Rivera Research & Development Co. a začal spolupracovat s Yamahou. Kulminace této činnosti byla pak v raných osmdesátých letech, kdy navrhoval pro Fendera dnes již tak legendární aparáty jako Super Champ, Concert či Twin Reverb II.

Po všech těchto zkušenostech začal roku 1985 s výrobou vlastních zesilovačů (prvním byl stereo rack-power TBR-1). Od té doby si jeho produkty vydobyly věhlas v širokém spektru hudby, od country až po metal, od jazzu až po rockové virtuózy.

Už od začátku Rivera stavěl své aparáty jednoznačně podle požadavků kytaristů, které ve své filozofii shrnul do několika bodů: a) jeden kanál je prostě málo, b) lampy jsou lampy, c) spolehlivost, d) odolná konstrukce proti nárazům, e) ruční zpracování (včetně prodrátování), f) důraz na detail, g) přehlednost a šíře nabídky, h) úzkostlivá kvalita (aneb dobré zboží se chválí samo, a jeho pověst se rychle roznese - zvlášť v muzice).

Zahrál jsem si celkem asi na tři, čtyři komba. Jedno bylo 100wattové z řady R (zapomněl jsem se pořádně podívat, ale patrně to bylo R100-212), další bylo Fandango 112, a potom nějaká 60wattová komba série M/S. Ať už jsem hrál na svou kytaru nebo (v jednom případě) na vypůjčený pololubovku Gibsona ES-335, vždy se linul dlouhý, jasný tón, který byl velmi příjemný - prostě lampy, o tom se nemusí dlouho povídat. Firma se nezpronevěřuje svým předsevzetím ani v jednom bodě.

Zcela jistě o těchto výborných aparátech více vypoví následující seznam muzikantů, kteří na ně hráli či hrají: Vedle hlavního propagátora firmy, Ricka Nielsena z Cheap Trick, jsou to např. Chet Atkins, Paul Barrere (Little Feat), Jeff "Skunk" Baxter, Gary Burnette, James Burton, Clem Clemson, Ani DiFranco, Chris Duarte, Les Dudek, Duane Eddy, Eric Gales, Jerry Garcia, Vince Gill, Scotti Hill (Skid Row), Colin Hay (Men at Work), Michael "Fish" Herring (Christina Aquilera), Brett Hestla (Creed), Nick Hexum (311), Danny Johnson (Steppenwolf), Albert Lee, Kenny Lewis (Steve Miller Band), Max Lungholm (Roxette), Mick Mars (Motley Crue), Vinnie Moore, Mike Mushok (Staind), Dave Navarro (Jane's Addiction), Robbie Robertson, Rudolph Schenker, James "Munky" Shaffer a Brian "Head" Welch, Alex Skolnick, John Sykes (u Whitesnake), Fred Tackett (Little Feat) a řada dalších.

 

Laney

všeobecný přehled současných základních typů a řad:

Lampy:

hlavy (celolampy): VH100R/50 R (100/50 watt, 2 kanály se samostatným gainem, 4 x EL34, reverb, 2 vstupy Hi & Lo), GH100TI (100 watt, nastavení podle požadavků Tonyho Iommiho, jednokanál, perm. high gain), GH50L/GH100L (50 watt/100 watt, master volume, ECC83 + EL34)

komba: řada LC (celolampy): LC15 (15 watt, 2 x EL84, 1 x 10"), LC15R (dtto + reverb), LC30-II (30 watt, reverb, 4 x EL84), LC50-II (50 watt, 2 x EL34, reverb, 1 x 12", ef. smyčka); řada VC (celolampy): VC50 (kombo verze hlavy VH100R - 50 watt, 2 kanály, reverb, 2 x EL34, ef. smyčky, 2 x 12"), VC30-112, (30 watt, 4 x EL84, 3 x clean, 3 x overdrive, 1 x 12"), VC30-210 (dtto, 30 watt, 2 x 10'), VC30-212 (dtto, 2 x 12"), VC50-212 (50 watt, 5 x smyčka, přep. EL34-6L6), VC100-212 (100 wattová verze VC50-212); řada TT: TT20 (20 watt, ECC83/EL84, 1 kanál, reverb, 1 x 12"), TT50 (50 wat, 3 kanály, 1 x 12", Midi)

hlavy: řada TT: TT20H (hlava verze komba TT20), TT50H (hlava verze komba TT50), TT100H (100 wattová verze TT50H)

Linie Tube Fusion (tranzistor + hybrid):

komba: TF50 (30 watt, 1 x 10"), TF100 (50 watt, 2 kanály, reverb, 1 x 10"), TF200 (65 watt, 3 kanály, ECC83, 1 x 12"), TF300 (120 watt, dtto), TF320 (120 watt, 2 x 12", dtto), TFX200 (65 watt, 3 kanály, vest. FX procesor - efekty)

hlava: TF700 (120 watt, 3 kanály, ECC83, reverb, filtry)

Linie HardCore (tranzistory, u MXD + digitální efekty):

řada HCM (HardCore Max) - komba: HCM10 (10 watt, 1 x 6,5", 2 kanály, CD), HCM15 (15 watt, 1 x 8", dtto), HCM15R (reverb, dtto), HCM30 (30 watt, 1 x 10"), HCM30R (reverb), HCM65R (65 watt, 1 x 12", smyčka)

řada HardCore MXD - komba: MXD15 (15 watt, 1 x 8", 15 efektů), MXD30 (30 watt, 1 x 10", CD, dtto), MXD65 (65 watt, 1 x 12", 2 kanály dtto + master effect control), MXD120 (120 watt, 1 x 12", dtto), MXD120 Twin (2 x 12", dtto)

řada HardCore MXD - hlava: MXD120H (120 watt)

Seznam digit. ef., pro řadu MXD: 2 x reverb, 4 x delay, 2 x chorus, flanger, rotary speaker simulator, octaver, chorus + reverb, chorus + delay, flange + delay, ovtaver + delay

Linie Acoustic (2 kanály, XLR, chorus):

řada LA - komba: LA30C (30 watt), LA65C (65 watt)

Další známé, historicky důležité typy a modely:

Hlavy: GH120 (tranzistor, 120 watt), GH150C (dtto, stereo chorus)

Komba: řada GC: GC30 (tranzistor, 30 watt, 1 x 10"), GC50 (50 watt, dtto), GC50A (přidaný kanál pro akustickou kytaru), GC80A (dvě separátní ef. smyčky, dtto), GC60C (60 watt, 2 x 10", chorus), GC60A (i pro akustiku, dtto), GC120C (dtto + stereo chorus); řada LC: LC3015110 (celolampa, 15 watt, 1 x 10")

 

Roland

všeobecný přehled současných základních typů a řad:

Komba:

řada AC - Acoustic Chorus (pro akustické kytary): AC-100 (100 watt, tři konfigurace - 50W x 25 W x 25 W, 2 kanály, 3-speaker systém - 1 x 12" a 2 x 5"), AC60 (stereo 2 x 30 watt, anti-feedback)

řada BC - Blues Cube: BC-30 (Tube Logic Technology, 30 watt, 1 x 12"), BC30/210 (2 x 10"), BC-60 (60 watt, 1 x 12", 2 kanály, Accutronics reverb), BC-60/310 (75 watt, 3 x 10")

řada Cube: Cube 15 (15 watt, 1 x 8", 2 kanály), Cube 30 (30 watt, 1 x 10", digit. efekty, CD)

řada JC - Jazz Chorus: JC-120 (60 watt, 2 kanály, stereo, reverb, distortion, vibrato, stereo chorus), JC-90 (80 watt, 2 x 10")

řada VGA - V-Guitar Amplifier (digital, modeling, simulace): VGA-3 (50 watt, 11 programovatelných amp modelů, Guitar modeling systém včetně dvanáctistrunné kytary, 3 efekt. procesory, 9 algoritmů, 10 pamětí...), VGA-5 (Acoustic Simulator, 11 speaker model, 10 + 40 nastavení, 65 watt...), VGA-7 (130 watt, viz text)

 

Crate

všeobecný přehled současných základních typů a řad:

Linie GTX ("TechEffects" Series, "tweak-ability" - DSP sekce, digit. efekty...):

kombaGTX15 (15 watt, 16 efektů, CD), GTX30 (30 watt, 1 x 10", sluchátka), GTX65 (3 kanály), GTX212(2 x 12")

Linie GLX ("LiveEffects" Series, ladička, 16 efektů, podsvícený panel...):

komba: GLX65 (65 watt, 1 x 12", 3 kanály), GLX120 (120 watt, 1 x 12"), GLX212 (120 watt, 3 kanály, 2 x 12"),GLX15 (12 wattů, 1 x 8", ladička), GLX30 (30 watt, 1 x 12", 2 kanály), GLX50 (i pro 2 muzikanty,např. učitele a žáka...)

hlavy: GLX1200H

Linie DX (digitální modeling aparátů...):

komba: DXB112 (Baby Digital Amplifier, 16 efektů, 16 klasických aparátů), DXJ112 (MIDI, 128 nastavení),DX212 (2 x 12", 100 watt)

Linie BV - Blue Voodoo (lampy EL34, 6L6, 6550 nebo 5881):

hlavy: BV300H (celolampa, 300 watt!), BV120H (4 x 6L6 nebo 5881 a 4 x 12AX7)

Linie GX (tranzistor):

komba: GX15 (tube simulating FlexWave 5 preamp, 12 watt, 1 x 8"), GX15R (reverb), GX20M (mono chorus),GX30M (30 watt, 1 x 12", 2 kanály), GX65 (65 watt, 3 kanály), GX212 (120 watt, 2 x 12")

hlavy: GX900H (90 watt, 3 kanály, FlexWave), GX2200H (220 watt), GX1200H (120 watt)

Linie V (celolampy):

komba: V58 (1 x 8", 5 watt, celolampa!, 1 x 12AY7, 1 x EL84), V1512 (15 watt, reverb, 3 x 12AX7, 2 x EL84),

VFX5112 (50 watt, 15 digit. efektů, 4 x 12AX7, 2 x EL34), VFX5212 (50 watt, 2 x 12")

Seznam digitálních efektů pro linii V: small reverb, medium reverb, large reverb, slapback, delay 1,delay/reverb, delay 2, delay/reverb 2, vibrato - slow, vibrato - fast, chorus, chorus/reverb,chorus/reverb/delay, slapback/chorus, touch wah

Linie VC - Vintage Club (preference EL84):

komba: VC508 (1 x 8"), VC3112B (30 watt, 1 x 12", výborné pro bluesové nenadálé sessiony), VC5212B(2 x 12", 50 watt, 2 kanály)

Linie CA (Crate Acoustic) (Digital Signal Processing, modely "D" obsahují efekt. nastavení):

komba: CA30, CA30D, CA60, CA60D, CA112D, CA125D

Linie GFX (tranzistor, Onboard Digital Effect):

komba: GFX15 (12 watt, 1 x 8", 2 kanály), GFX20 (20 watt), GFX30 (30 watt, 1 x 12"), GFX50TT (pro dvamuzikanty, např. učitele a žáka...), GFX65T (65 watt, 3 kanály), GFX120T (120 watt), GFX212T(120 watt, 2 x 12", ladička, možnost kombinace vestavěných efektů)

hlava: GFX2200HT (220 watt)

Zajímavé jsou i modely Taxi/Limo, které jsou napájeny baterií

(TX15, TX30BE, TX30E, TX50DBE a TXB50).

Další známé, historicky důležité typy a modely:

komba: Linie VC:VC2110 (15 watt, celolampa), VC2110R (reverb) VC2112R (1 x 12"), VC5115 (50 watt),VC5212 (50 watt, 2 x 12"), VC5310 (3 x 10", 50 watt).Linie GX:GX80 (tranzistor, 80 watt, 1 x 12"), GX40C+ (40 watt, 2 x 8"), GX120 (120 watt),GX60C (chorus), GX130C (130 watt, 2 x 12").Linie GT: GT80DSP (hybrid, 80 watt).Linie BV: BV60 (60 watt, celolampa), BV6212 (2 x 12")

hlavy: Linie GX: GX130CH (130 watt, stereo, tranzistor)

Linie BV: BV50H (50 watt, celolampa), BV60H (60 watt)

 

Carvin

všeobecný přehled současných základních typů a řad:

Linie Vintage:

komba: Vintage 16 (16/5 watt, 2 x EL84), 112 Nomad (celolampa, 50 watt, , reverb, 4 x EL84, 5 x 12AX7A),

212 BelAir (50 watt, celolampa, smyčka, dtto)

Linie SX (tranzistor + Classic Tube Emulation + digitální efekty):

komba: SX50 (50 watt, 1 x 12", emulace a'la 12AX7), SX100 (100 watt, dtto), SX200 (100 watt, 2 x 12", dtto),

SX300 (3 kanály, 2 x 12", 100 watt)

hlavy: SX200H (100 watt), SX300H (1000 watt hlava verze komba SX300)

Linie MTS - Master Tube Series:

komba: MTS3212 (100 watt, 2 x 12", 4 x 5881, 5 x 12AX7, přep. výkonu),

hlavy: MTS3200 (celolampa, 100 watt, 4 x 5881, 5 x 12AX7, přep. výkonu) - označení stacku

podle jedné nebo dvou beden - 412 nebo 812)

Linie Legacy - Steve Vai:

komba: VL212 (100 watt, 2 x 12", 2 kanály, přep. výkonu, 4 x EL35, 5 x 12AX7)

hlavy: VL100 (100 watt, celolampa, dtto)

Další známé, historicky důležité typy a modely:

komba: Vintage 33 (33 watt, celolampa, 1 x 12"), AG100D (100 watt, pro akustiku, digit. ef.)

hlavy: VM100 (100 watt, celolampa, 2 kanály)

Rivera

všeobecný přehled současných základních typů a řad:

Linie Doyle Dykes Signature Series - Sedona (2 kanály, Hi-Fi repro, anti-feedback, zejména pro akustiku):

komba: Sedona 100 (100 watt, 15" JBL), Sedona 55 (55 watt, 12" JBL)

hlava: Sedona Top (55 / 100)

Linie KnuckleHead (3 kanály, 5 x 12AX7, celolampy, Hammond Spring Reverb, MIDI, 2 x / 4 x 6L6GC):

hlavy: Knucklehead Reverb 55 (55 watt, 3 kanály Tri-Tone, Dual Reverb), Knucklehead 100 Top (100 watt)

Linie R celolampová komba, 2 kanály, vývojově z M/S Pro Series):

komba: R30-112 (30 watt, 1 x 12", 5 x 12AX7A, 2 x EL34), R55-112 (55 watt, dtto), R100-212 (100 watt,

2 x 12", 5 x 12AX7A, 4 x EL34)

Linie M/S (mono/stereo, 60 nebo 100 wattů v mono, 2 x 60 wattů ve stereu, vše na základě série M/S Pro, všechna komba celolampová, Hammond reverb. Linie dána dohromady s limitovanou edicí20th Anniversary - označení BM):

komba: M60-112/BM60-112 (60 watt, 1 x 12"), M60-210/BM60-210 (60 watt, 2 x 10"), BM60-212 (60 watt, 2 x 12"), M60-410/BM60-410 (60 watt, 4 x 10"), M100-112E/BM100-112E (100 watt, 1 x 12" EV), M100-210/BM100-210 (100 watt, 2 x 10"), M100-212/BM100-212 (100 watt, 2 x 12"), M100-410/BM100-410 (100 watt, 4 x 10"), BM100-115E (100 watt, 1 x 15" EV), S120-210 (2 x 60 watt, 2 x 10"), S120-212 (2 x 60 watt, 2 x 12"), S120-410 (2 x 60 watt, 4 x 10"), Duane Eddy Signature BM100-115DE, BM100-115E-Chris Duarte (oba celolampy, 100 watt, 1 x 15")

hlavy: M60-Top/BM60-Top (60 watt), M100-Top/BM100-Top (100 watt), S120-Top (2 x 60 watt)

Nejnovější modely:

komba: řada Fandango: Fandango 112 (55 watt, 5 x 12AX7, 2 x EL34, 1 x 12"), Fandango 212 (55 watt a 100 watt,2 x 12", oba modely T-75 Celestion); řada Quiana: Quiana (6L6GC lampy) 212 (2 x 12" Celestion Vintage) a 410 (4 x 10" Eminence), Quiana Studio 212, 112 (50 watt, 1 x 12"), (i verze hlavy - Studio Top); řada Chubster: Chubster 55 (55 watt, EL34 + 12AX7, 2 kanály), Chubster 40 (40 watt, dtto); řada Suprema: Suprema 55 (odvozena z řady R, šestipružinový hall, vintage Celestion)

Další známé, historicky důležité typy a modely:

hlavy: řada The BoneHead: BoneHead Top (100 watt, celolampa, 3 kanály, 6 nastavení, Steve Lukather); řada Jay Graydon: Rake Head (lampy, 55 watt), Rake Reverb Head (lampy, 55 watt)

komba: řada Jay Graydon: Jake Studio Combo (60 watt, 1 x 12" Celestion), 55-112 (Rick Nielsen, 55 watt)

Kytarové aparáty
Kytarové aparáty
Psáno pro časopis Muzikus