Letem kytarovým světem - Historicky nejvýznamnější labely - 3. část
Pokračujeme v rámci tohoto seriálu dalším dílem našeho rozsáhlého výletu po těch nejvýznamnějších labelech, a to už dílem třetím.
Již v předchozích dílech jsme si vymezili postup, kterého se budeme při uvádění jednotlivých společností držet. Takže kdo nás dnes čeká?
Verve Records
Roku 1956 zakládá Norman Granz společnost Verve Records, která se v průběhu doby stává jedním z nejvýznamnějších hudebních vydavatelství zejména díky ohromnému katalogu jazzových nahrávek. V roce vzniku tak společnost načítá katalogy předchozích firem, které si bere pod svou kuratelu (labely Granz, Clef Records, Norgran Records a i dřívější materiál Mercury Records) a začíná vydávat řadu významných umělců jazzové scény, počínaje Ellou Fitzgerald. V průběhu dalších deseti let se přiřazují k labelu další významná jména, včetně Charlieho Parkera, Billie Holiday, Billa Evense, Stana Getze a dalších.
Po krachu jednání o společné značce s Frankem Sinatrou prodává Granz roku 1961 společnost labelu MGM. Roku 1964 značka Verve zakládá dceřinou společnost Verve Folkways (později Verve Forecast), zaměřenou na folkovou hudbu. V této době se nemůže už dál vyhýbat rockovému fenoménu a v její nabídce se od roku 1967 začínají objevovat desky Velvet Undergound, Franka Zappy a jeho Mothers of Inventions a dalších.
V sedmdesátých letech se značka stala součástí labelu PolyGram a roku 1999 pak vše zastřešila společnost Universal Music Group. V tomto období vzniká Verve Music Group, a i když má na kontě taková jména jako John Scofield, Herbie Hancock, Wayne Shorter a další, stává se součástí Universal Music Enterprises. V novém tisíciletí pod název Verve Label Group pod sebe dokonce sjednocuje americkou část Decca Records, Chess Records a Impuls.
Resumé?
A: Label nyní vlastní Universal Music Group.
B: Výrazný úspěch? Třeba Ella at the Opera House (1958, Ella Fitzgerald).
C: Kdo ještě (mimo uvedených v článku) byl spjat se značkou? Mezi jinými Charlie Parker, Lionel Hampton, Count Basie, Gene Krupa, Buddy Rich, Tal Farlow, Herb Ellis, Kenny Burrell, Benny Goodman, Sammy Davis Jr., Wes Montgomery, Jim Hall, George Benson...
Stax Records
I v následujícím roce 1957 si můžeme uvést jen jednu společnost, a tou je Stax Records. Ta je z hlediska soulové hudby hned po labelu Motown nejvlivnější americkou vydavatelskou společností. Za svou historii měla 243 skladeb v anketě top 100 v rhythm and bluesových žebříčcích a přes 160 hitů z popové oblasti. Začali u ní svou kariéru takoví umělci jako Sam & Dave, Otis Redding, Booker T & MG a řada dalších.
Firmu založil Jim Stewart se svou sestrou Estell Axtonovou (ještě pod názvem Satellite Records). Současný název vznikl roku 1961 a je to vlastně začátek jejich jmen.
Roku 1967, po smrti Otise Reddinga, v podstatě největší hvězdy vydavatelství, se značka stylově hodně otevírá ve snaze co nejvíce konkurovat svému největšímu stylovému rivalovi Motown. Ovšem v sedmdesátých letech, zejména díky problémové distribuční smlouvě s CBS se label dostal do problémů a skončil v insolvenci.
Roku 1977 tak značku získala společnost Fantasy Records a label začal opětně vydávat svůj původní katalog. Jenže nenavázal kontakty se soudobou scénou a jeho aktivita začala výrazně klesat. Během osmdesátých let třeba značka nevydala nic nového a v podstatě v následujících dvaceti letech působila jen jako reissue společnost vydávající jen svůj starý katalog.
To se změnilo roku 2004, kdy celou společnost Fantasy získal label Concord Records, který aktivoval značku Stax. Dostaly se tak na trh znovu materiály z let 1968-1975 (předchozí katalog je v držení společnosti Atlantic) a navíc značka navázala spolupráci se současnými jmény r & b, jako jsou Booker T. Jones, Ben Harper (získal Grammy za Nejlepší bluesové album roku 2013) a další.
Resumé?
A: Label nyní vlastní Concord Music Group.
B: Výrazný úspěch? Třeba Green Onions (1962, Booker T & MG), Soul Man (Sam & Dave), obecně nahrávky Otise Reddinga...
C: Kdo ještě (mimo uvedených v článku) byl spjat se značkou? Mezi jinými Albert King, Delaney & Bonnie, Isaac Hayes, Steve Cropper, Ben Harper, Melissa Etheridge, Warren Haynes, Eddie Floyd, Wilson Pickett a další.
A je tady rok 1958, kdy vznikly dvě významné společnosti.
A & R Recording
První z nich je A & R Recording, Tato vysoce významná americká nezávislá společnost byla založena Jackem Arnoldem a Philem Ramonem. I když je jasné, že název společnosti tvoří počáteční písmena jejich jmen, shoduje se dle nich jméno labelu i se spojením Artist a Repertoir, jejichž jednota byla základní filozofií společnosti.
Po založení společnosti Arnold ukončil spolupráci kvůli zdravotním problémům, ale značka se dál vyvíjí. Do jejího portfolia v průběhu let začínají spadat nahrávací studia. Prvním je Studio A1 přímo v New Yorku a brzy následují další. Sama společnost prochází během svého vývoje řadou změn, včetně navázání nejrůznějších partnerských vztahů. Tím v podstatě posledním je dceřiná společnost 914 Sound Recording, která ale končí roku 1982. Systém studií se tak pomalu rozpadá a celá značka končí roku 1989. Zajímavé ale je, že původní myšlenka jednoty a & r, tedy umělce a repertoáru, tak úplně nezanikla. Jednoduše řečeno jde o společnost vyhledávající pro labely nadějné umělce. Něco jako lovci talentů. Klasikou je zde John Hammond, který třeba objevil Bruceho Springsteena či Boba Dylana... Ale to už je jiný příběh.
Resumé?
A: Label nyní vlastní - Label zanikl.
B: Výrazný úspěch? Třeba The Stranger (1977, Billy Joel)
C: Kdo ještě (mimo uvedených v článku) byl spjat se značkou? Mezi jinými Bono, Billy Joel, Bob Dylan, Chicago, Ray Charles, Elton John, B.B. King, Madonna, Julian Lennon, Paul McCartney, Peter, Paul and Mary, Paul Simon, Rod Stewart, Stevie Wonder...
Warner Bros Records
Druhou společností toho roku je mocná Warner Bros Records, která vznikla jako zakladatelská značka dnešního megakoncernu Warner Music Group. Původní společnost vznikla jako dcerka filmového labelu Warner Bros. Za celé období své existence dokázala přes nejrůznější vlastnické kotrmelce uhájit svou existenci a vypracovat se na jednu z nejmocnějších hudebních světových korporací. Do roku 1963 získává label mnohá zajímavá jména, včetně Boba Dylana či Everly Brothers. Roku 1963 zachránila firma Sinatrovu značku Reprise (za 10 miliónů dolarů) a vznikl konglomerát Warner/Reprise. O tři roky později byla celá skupina začleněna do společnosti Seven Art Production, o kterou se otřely třeba Jethro Tull, Van Morrison či Joni Mitchell. Na konci šedesátých let se celý label dostal pod Kinney National Company a sedmdesátá léta jsou ve znamení nahrávek s dalšími velkými jmény, včetně Van Halen, Alice Coopera, Deep Purple, Roxy Music, Black Sabbath, King Crimson či třeba Kraftwerk. Následná dekáda je díky prozíravosti managementu a jeho orientace na proslulá jména hudební kultury ještě úspěšnější - vždyť stojí třeba za ZZ Top včetně jejich alba Eliminator či Van Halen a diamantovým albem 1984... V tomtéž úspěšném duchu se nesou i devadesátky (vzpomeňme třeba R.E.M a jejich Automatic for the People) a přelom tisíciletí, a to nakonec roku 2004 přináší ten efekt, že celý konglomerát kupují soukromí investoři a úspěšně ho provozují až do roku 2011. Tehdy celá značka je privatizována koncernem Access Industries a řídí tak sama sebe. V současné době patří mezi tři nejsilnější hudební koncerny na světě.
Pod touto značkou jsou přidružené další labely, mnohdy dosti známé, jako například Parlophone, Nonesuch, Reprise a asi dvacet dalších.
Resumé?
A: Label nyní vlastní - Vlastní sami sebe, takže Warner Music Group.
B: Výrazný úspěch? Třeba Eliminator (1983, ZZ Top), Rumours (1977, Fleetwood Mac).
C: Kdo ještě (mimo uvedených v článku) byl spjat se značkou? Mezi jinými Fleetwood Mac, Linkin Park, Tom Petty, Prince, Cher, Muse, Red Hot Chili Peppers, My Chemical Romance, Sheryl Crow, Disturbed, Duran Duran, Eric Clapton, Neil Young, Stevie Nicks, Green Day atd.