Les Paul - Les Paul Story (2000-XXXX): Roboti a nové tisíciletí?
Začátek nového tisíciletí začíná boomem událostí. Gibson Guitar Corporation oznamuje roku 2001 akvizici společnosti Baldwin Piano & Organ Company. O rok déle společnost slaví 50. výročí modelu Les Paul a představuje svou digitální kytaru. V dalším roce (2003) je dokonce tato kytara jmenována nejlepším vynálezem roku.
Události ale pokračují. Gibson otevírá svou vlastní továrnu v Číně k výrobě kytar Epiphone. Dále je stvořena nadace Gibson pro charitativní účely a je také spuštěna společnost Gibson Europe, což je centralizovaná prodejní, marketingová i distribuční kancelář pro Evropu.
V roce 2004 byla pak vytvořena nová divize Gibson Audio, která představuje digitální jukebox na veletrzích a vyhrává zároveň prestižní ocenění. Roku 2007 Gibson mění svět elektrické kytary zavedením první kytary s plně robotickou technologií, a to Gibson Robot Guitar. Tento nástroj byl vyprodán za pouhé dva dny. Dále kupuje Garrison Guitars.
Nejde mít ale pouze pozitivní zprávy a problémů v takto velké společnosti byla celá řada...
Někdy kolem roku 2009 vlítli do továren Gibson federální agenti a zabavili ebenové dřevo z Madagaskaru, které bylo údajně nelegálně dovezeno. Další razie byla uskutečněna v tom samém období a týkala se ještě palisandru.
I když společnost dala návrh na zpětné získání zabaveného dřeva, neuspěla... V tomto období firma ztratila velké množství materiálu a zároveň dostala obrovské pokuty. Zkrátka se nedařilo, a aby toho nebylo málo, probíhaly ještě různé další soudy proti jiným společnostem, které kopírovaly Gibson produkty.
Spoušť problémů ale nekončí. V období kolem roku 2009 velice razantně klesaly prodeje a společnost propouští pracovní síly. I přesto paradoxně finanční tísni v roce 2011 firma získala Stanton Group, Cerwin Vega, KRK Systems a Stanton DJ společnosti. Zároveň oznámila partnerství s japonskou Onkyo Corporation. Ta je známá zvukovými systémy do domácích kin. A nakupování pokračuje. V roce 2013 jde pod křídla Gibson většinový podíl v Teac Corporation. O rok déle (2014) Gibson získal značku Woox. V říjnu 2017 společnost Gibson oznámila plány na přemístění svých operací v Memphisu. Zároveň plánuje prodat svůj obrovský komplex o rozloze 127 220 čtverečních stop a přestěhovat se do jiného prostoru.
Přichází rok 2018 a firma se dostala do velkých finančních problémů. V tomto období také mimo jiné společnost přišla o svého finančního šéfa Billa Lawrence i dlouhodobého majitele Henryho Juskiewicze. A co se dělo?
Nastavil se reorganizační plán a byl nasazen nový „jeansový šéf“ James Curleigh: Jak se společnosti povede dále, je jen a jen na nás a také závisí na správné strategii značky. Budoucnost ukáže.
A nyní konečně k Les Paulům
Po roce 2000 se začaly dít každým rokem u nástrojů změny, nicméně se více či méně držely kytarové řady z let devadesátých. Pouze sem tam nějakou řadu zrušili či vytvořili řadu novou...
2000-2001: Snímače 490R/498T. Nástroje jsou velice podobné svým předchůdcům z devadesátých let.
2002-2007: Přicházejí snímače Bursbucker a nahrazují své předchůdce. Také začíná výroba těl s odlehčujícími komorami u některých kytar. Tento „upgrade“ plně přijde do výroby ale až roku 2007. V roce 2003 se objevuje velice zajímavá kytara Les Paul Supreme. Nástroj nemá v zadní části těla žádný výřez do dřeva a vypadá zkrátka úžasně. Další zajímavost je Les Paul Studio Platinum, který má nezvyklé barevný finiš. Objevuje se totiž v barvách jako Burnt Orange a Saphire. Na svět přicházejí také signované modely, jako Zakk Wylde Les Paul Custom Bullsyeye a další...
2008-2011: Nový „aktualizovaný“ Les Paul. Nové komorované tělo, zamykací mechaniky, moderní asymetrický profil krku a další vychytávky.
Po roce 2010 se objevují modely Tribute a například zajímavý model Buckethead Signature Les Paul nebo Dusk Tiger Les Paul či Studio Swirl a model Les Paul Studio Joe Bonamassa.
Z levnějších nástrojů se vyrábí Les Paul Studio Raw, které má netradiční hmatník z javoru. Oblíbený model v této době byl také Gibson Les Paul BFG. Ten poutal jednak svým provedením, ale také dřevěnými poty.
2012: Gibson představil modernější pohled na Les Paul. Najdeme zde funkci push pull na potenciometrech, asymetrický profil krku, uzamykatelné mechaniky a různě efektní javorové topové desky.
2013: Gibson představil snímače Custom Bucker k historickým reissues.
2014-2015: Gibson vytvořil Memphis Es Les Paul. Jedná se o poloakustický Les Paul s F otvory.
Kytary v tomto období mají často Bursbucker Pro snímače a robotické tunery na hlavě. Zajímavostí je, že se vyrábí dvě různé reissue linie. A to jsou True Historic a Custom Shop. Dále se vyrábí model Gibson Les Paul CM, což je dost zvláštní kytara...
2016: Na nástrojích se objevují titanové komponenty. Najdeme zde také nové barevnosti nástrojů a na hlavě má téměř každý Les Paul namontovány tunery G-Force nové generace.
Modely často mají v názvu koncovku T nebo HP (např. Les Paul Studio Faded T, Les Paul Standard HP).
Co to vlastně znamená, to T a HP? T znamená traditional, tudíž klasický setup nástroje udělaný dle tradice značky. HP (high power) je v překladu „vysoce výkonný“. Tudíž u těchto modelů HP mají všechny kytary nastavitelný titanový nultý pražec, robotické mechaniky, push pull funkce na potenciometrech a všechny moderní vymoženosti značky. Další zajímavostí je řešení krků u obou nástrojů.
2017: Objevují se modely s koncovým písmenkem T (Les Paul Classic T, Les Paul Tribute T, Les Paul Standard T atd.). Model Les Paul Standard Rock Top je v tomto roce také novinkou a je zajímavý zejména svým originálním finishem topové desky (Fossilized Flame, Malachite, Trans Geode, Trans Granite).
2018: Objevují se modely Les Paul Deluxe Player Plus a Les Paul Classic Player Plus. Tyto řady mají často opět nápadité barevné finishe, jako třeba Satin Ocean Blue či Orange Sunrise... Na svět přichází také výborný promodel Gibson Les Paul Jr. Billie Joe Armstrong Signature.
A jak jsou postaveny poslední kytary?
Po roce 2019 se společnosti Gibson podařilo obnovit mnoho modelů z dřívější slávy. Dřevo je s masivním mahagonovým tělem, hmatníkem z rosewoodu a vyřezávanou javorovou deskou. Pryč jsou modely s tuningovým systémem, pryč jsou plošné spoje z Číny a často pryč jsou i odlehčovací komory. Zkrátka a dobře jsou zpět modely inspirované starými dobrými časy...
Filozofie je jasná... Když chce kytarista napodobit zvuk, který je spojený se skvělou kytarou Gibson, potřebuje výrazný a pevný kus mahagonu pro udržení silného a bohatého tónu...
To ale není vše a vyvíjely se opět i Snímače. Ty jsou nyní BurstBucker 61R a 61T. Jejich expresivní tón odkazuje na pozdější modely snímačů PAF. A pokud nevyhovují, není žádný problém sehnat nástroj se snímači P 90.
Není to ale jen ve snímačích... Tyto nové kytary Les Paul přicházejí také s výběrem profilu krku. Tudíž je možnost vybrat velký zaoblený krk ve stylu 50’s nebo štíhlejší profil ze 60’s. Stabilní ladění zajišťuje pak mechanika Grover Rotomatics.
Mezi posledními modely najdeme 60’s Les Paul Standard a 50’s Les Paul Standard, Les Paul Studio, Les paul Tribute a Faded, různé Custom Shop modely a další...
Co na to říkáte? Nevrátil se Gibson opět do svých dnů slávy?
„Nejsme jen výrobci kytar, jsme životní styl.”
A závěr?
Po roce 2000 existuje v podstatě nepřeberné množství modelů v různých cenových relacích a svou kytaru si dokáže vybrat opravdu každý. I tak se ale nikdy neví, co budoucnost společnosti přinese, a i Gibson musí konkurovat například neustálému přílivu asijských výrobců. Za tímto účelem samozřejmě dnes společnost vyrábí levnější kytary i v Japonsku, Koreji nebo Číně...