Kytarové inspirace 1 - kytarový workshop

Kytarové inspirace 1 - kytarový workshop
Kytarové inspirace 1 - kytarový workshop

Kytarové inspirace I

Gypsy kytara - hraní tritol a sextol v doprovodu

Hola všichni kytaristé a kytaristky. Spolu s redakcí Muzikusu jsem pro vás připravil nový kytarový workshop, kde si budeme ukazovat použití všeho, co jste se dozvěděli o hudební teorii, v praxi. Jednotlivé díly nebudou tentokráte na sebe nijak navazovat, ale bude se vždy jednat pouze o jedno krátké, někdy lehčí, někdy složitější, téma, které si zde nastíníme. Nejde mi ani o nějaké cílené vedení učební látky, ale o zábavný a nezávazný způsob, jak si oživit a zpestřit to, co normálně cvičíte a co se dlouhodobě učíte, něčím  novým.

Mám osobně rád velké množství hudební stylů, zvláště pak samozřejmě těch, kde právě kytara nebo její specifický zvuk či technika daný styl určují. Např. jazz, flamenco, gypsy swing, funky, reggae, rockovou hudbu, africkou hudbu, blues a spoustu dalších. Rád se tím vším nechávám inspirovat. Pokusím se vás díky tomuto workshopu vtáhnout do svého světa věcí, které mám rád, které mne ovlivňují nebo které mi nosí mí studenti. Budeme si zde ukazovat některé principy hudební teorie v praktických cvičeních, někdy k tomu použijeme kus nějaké hezké skladby nebo licku, doprovodné linky atd. Někdy to bude více teorie, někdy trochu techniky. Byl bych moc rád za vaše názory a připomínky, případě tipy atd. Snad se mi podaří vás něco přiučit, uspořádat vaše myšlenky či vás jen inspirovat. Pro lepší pochopení a naučení se novým technikám, zde popsaným, budu některé díly natáčet na video, které pověsím na své stránky www.zvardon.cz pod menu Muzikus - Videa. Navštívit je a případně cokoliv napsat můžete i na můj facebookový profil. Budu se těšit!

 

Gypsy kytara - hraní tritol a sextol v doprovodu

Dneska si tedy pěkně procvičíme pravačku. Tedy z mého pohledu tu důležitější ruku na kytaře (u leváků naopak). :-) Techniku, kterou si ukážeme, jsem si vypůjčil od kytaristů hrajících tzv. gypsy swing nebo gypsy kytaru. Tento styl asi nejvíce proslavil geniální hudebník Django Reinhardt, který ovlivnil, a myslím, že stále ovlivňuje, pěknou řadu kytaristů. S dnešních kytaristů stojí za poslech určitě např. Biréli Lagrène či bratři Rosenbergové. Tato technika spočívá v typickém a skvěle znějícím způsobu hraní triol nebo sextol v rytmickém doprovodu.

 

Trioly můžeme hrát několika způsoby, např. pravidelným střídáním úhozů nahoru dolů (Přílkad 1a), hraním úhozů pouze dolů (Příklad 1b) a nebo právě pro gypsy kytaru tolik typickým způsobem - dolů, nahoru, dolů, dolů. (Příklad 1c) Zkuste všechny tři způsoby a poslouchejte rozdíly mezi nimi. Výhodou tohoto třetího způsobu je, že díky akcentům na každou první dobu z trioly daleko více vynikne zvuk a charakter triol a tím dosáhneme podobného efektu jako flamenco kytaristé při rasquadu. Jen zde používáme trsátko. Teď mne napadlo, že tento způsob hraní můžete slyšet u Ala Di Meoly, který zrovna používá i při, řekněme flamenco věcích, pro tento styl netypicky trsátko. Myslím, že tato technika je velmi efektivní a dá se použít do jakékoliv hudby. Jdeme si tedy trochu rozhýbat pravačku.

Kytarové inspirace 1 - kytarový workshop
Kytarové inspirace 1 - kytarový workshop

Podívejte se na Příklad 3a a začněte ho cvičit. První úder dolů, pak nahoru, pak opět dolů, a nyní důležitá a nejtěžší část - následuje úder opět dolů! Začněte, prosím, nejprve hodně pomalu, třeba 60 bpm, a postupně přidávejte až třeba na 200 bpm. Od tempa 150 bpm už to je to opravdu správný gypsy rachot! :-) Můžete samozřejmě hrát úplně stejným způsobem i sextoly, tedy šest not do jedné doby (Příklad 1d). U Příkladu 2 jsem zapsal doprovod kombinující dvě trioly za sebou, přičemž z té první hrajete jen první a poslední notu, a na další triole zatlumíte struny a triolu zahrajete jen jako perkusivní zvuk. Sledujte zapsané úhozy.

 

Na závěr si dáme chromatický postup, kde na každém tónu zahrajete jednu triolu (Příklad 3). Cvičte vše hodně pomalu, a až když se motorika zažije, můžete postupně zrychlovat, ale vždy tak, aby trioly zněly přesně konkrétně a absolutně v rytmu! Tak si to užijte.

Psáno pro časopis Muzikus