Kytarová hra ve stylu Erica Johnsona - Nota od noty, akord za akordem (závěrečná lekce)
Tak se tedy úspěšně dostáváme k poslední závěrečné lekci o doprovodné akordické hře ve stylu Erica Johnsona, významného a inspirujícího kytaristy z Austinu v Texasu, jehož sólovou i doprovodnou hru na elektrickou a akustickou kytaru napodobují hudební nadšenci po celém světě.
Jsou to právě skladby Cliffs of Dover, Manhattan, SRV a spolupráce s Christopherem Crossem, Joem Satrianim, Mikem Sternem a mnoha dalšími umělci, které upoutaly pozornost širší veřejnosti, a zejména pak pozornost historicky významné kytarové společnosti Fender. Společnost Fender produkuje vlastní modely kytar Erica Johnsona typu Eric Johnson Stratocaster, a tak je Eric součástí „hudební rodiny Fender“ spolu s legendami, jako jsou Eric Clapton, Jeff Beck, David Gilmore nebo Buddy Guy.
Tento závěrečný díl představuje, vysvětluje a rozebírá vlastní autentickou ukázku cvičení Erica Johnosona spolu s přesnými prstoklady z jednoho Ericova rozhovoru. Shrnuje tak specifické voicingy (souzvuky), trojzvuky a jejich obraty a zároveň tyto akordy obohacuje přidanými barevnými tóny (tenzemi). V podstatě toto cvičení v rychlosti shrnuje všechna témata a okruhy z předešlých šesti lekcí. Tyto předešlé lekce do detailů zahrnují a popisují všechny tyto prvky Ericovy akordické hry na praktických ukázkách, tak aby obohatily vaši hru rocku, bluesu, jazzu a popu. Pokud ještě neznáte předešlé lekce, určitě se vám hodí si je projít.
Pojďme se tedy podívat na tuto ukázku. V první řadě vám doporučuji si tuto ukázku několikrát zahrát a až poté se zaměřit na rozbor těchto akordů. To vám umožní se s touto ukázkou seznámit a mít tak radost a požitek z hraní. I když hudební teorie třeba není vaší nejsilnější stránkou, určitě budete schopni tuto ukázku hrát a odvodit si použití těchto akordů. Podívejme se na akordy F dur (čtvrtý takt) a Bb dur (pátý takt). Tradiční trojzvuk akordu F dur se skládá ze základního tónu (f), velké tercie (a) a čisté kvinty (c),tj.(1-3-5. Eric s oblibou přeloží tercii o oktávu výš a vytvoří tak otevřený trojzvuk spread triad f-c-a (1-5-3). Dalším prvkem jsou obraty akordů - Cadd9/E a F/A (druhý takt). Obraty akordů se podílejí na harmonické plynulosti v přechodech mezi jednotlivými akordy. Pokud v akordu F dur přeložíme velkou tecii a do basu, získáme akord F/A (a-f-c) (3-1-5), F dur v obratu na tercii. F ve značce znázorňuje trojzvuk akordu F dur a za lomítkem je basový tón A. Akordy můžeme obohatit přidanými tóny, tzv. tenzemi. Tenze přidávají akordu na libozvučnosti a pestrosti, ale nemění kvalitu akordu. Jinými slovy, obohatíme-li durový akord o přirozené tenze (9, 13), bude se stále jednat o durový akord. Akordy Cadd9/E (druhý takt), Dm11 (čtvrtý takt), Cadd4 nebo i Cadd11 (pátý takt) a Fadd9 (osmý takt) jsou pouze obohacené základní tvary trojzvuku a čtyřzvuku o své přirozené tenze z diatonické mateřské stupnice F dur. Celá ukázka je napsaná v tónině F dur, máme tedy k výběru pouze tóny f, g, a, bb, c, d, e, f.
Závěr
Velké poděkování patří Ericu Johnsonovi, který už desítky let odvádí skvělou práci a potvrzuje to i nadále svým nejnovějším albem Collage, na kterém v představuje svůj nový instrument - Fender Eric Johnson Thinline Stratocaster. Určitě si toto album poslechněte.
Na závěr bych vám všem rád poděkoval za pozornost a popřál vám mnoho dalších úspěchů.