Kýblova bubenická školka - triolové dělení

Kýblova bubenická školka - triolové dělení
Kýblova bubenická školka - triolové dělení

V předposledním díle jsme si popsali standardní dělení notových hodnot, kdy se každá nota rozpadá na dvě noty poloviční délky. Existuje ovšem také triolové dělení, což je případ, kdy se daná nota rozdělí ne na dvě, ale na tři noty o délce třetiny původní hodnoty. Čtvrťová nota se tak nerozdělí na dvě osminy, ale na tři triolové osminy (každá v délce 2/3 standardní osminy). Stejně tak celá nota se dělí na tři triolové půlky („velká triola“), půlová na tři triolové čtvrtky a osmina na tři triolové šestnáctiny (ovšem v tomto případě se v zápisu často používá takzvaná sextola, tedy čtvrtka rozdělená na šest šestnáctin).

 

Vše můžete vidět v přiloženém notovém zápisu: V prvním taktu máme čtvrťovou notu, pak tři triolové osminy (dohromady o délce čtvrťové noty), pak zase čtvrťovou notu a nakonec šestici sextolových šestnáctin opět dohromady zabírajících prostor jedné čtvrtiny. Ve druhém taktu máme velkou triolu, tedy tři půlové noty zabírající celý čtyřčtvrťový takt. Ve druhém řádku je rytmická pyramida stále drobnějších hodnot - čtvrtky, čtvrťovou triolu, osminy, osminovou triolu, šestnáctky a sextolu.

Kýblova bubenická školka - triolové dělení
Kýblova bubenická školka - triolové dělení

A abychom celou dnešní školku jen neteoretizovali, naučíme se i jednu zákeřnou, ale praktickou věc: Jak zahrát triolu (například čtvrťovou) zároveň se standardně rozdělenými notami (tedy například čtvrtkami nebo osminami). Základní myšlenka je, že nota znamená čas a my budeme tento čas (v tomto případě půlovou notu, která při 120 BPM trvá přesně jednu vteřinu) jednoduše dělit na dva, tři nebo čtyři stejné díly. Čtvrťová nota bude trvat polovinu toho, co půlová, triolová čtvrtka bude trvat třetinu a osminové noty se do půlky vejdou čtyři. A nyní je čas na fígl: Rozdělíme si naši nebohou půlovou notu na dvanáct stejných dílů a na těchto dvanáct políček můžeme rovnoměrně rozmístit čtvrťové noty, čtvrťovou triolu i osminové noty. Vše vidíte na přiloženém obrázku (který mimo jiné demonstruje, jak úžasný grafický editor je malování).

 

A teď už zbývá jen to nejtěžší: Nastavit si na metronomu pomalejší tempo, třeba 80 BPM (jeden úder metronomu odpovídá jedné „tyčce v plůtku“ na obrázku), do každé ruky si vzít jednu paličku a vyzkoušet si všechny kombinace: čtvrtky proti čtvrťovým triolám, čtvrtky proti osminám (jednoduché) a osminy proti čtvrťovým triolám (nejtěžší). Přeju spoustu trpělivosti.

 

Terminologická poznámka: „čtvrťová triola“ znamená celou trojici not, naopak „triolová čtvrtka“ znamená jednu notu (třetinu trioly).

Psáno pro časopis Muzikus