Kýblova bubenická školka - Paličky, špejle, metličky...
Kýblova Bubenická Školka
Paličky, špejle, metličky...
Před časem jsem ve Školce letmo zmínil hru jinými druhy paliček, než standardními dřevěnými, a dnes bych se tomuto tématu rád věnoval o něco podrobněji. První alternativou jsou paličky s nylonovými hlavičkami, dál si řekneme něco o špejlích, štětkách a dalších možnostech. Nylonové hlavičky jsou oblíbené hlavně u hráčů tvrdších stylů, protože mají jasnější a ostřejší zvuk na ride činelu, což je naopak důvod, proč je většinou nemají rádi jazzmani nebo bubeníci v klidnějších rockových a popových kapelách. Podstatnou výhodou oproti dřevěným hlavičkám je mnohem větší výdrž nylonu - hlavičky jsou takřka nesmrtelné (ohlodané dřevěné hlavičky mají špatný zvuk a ničí blány) a časy, kdy hlavičky z paliček padaly, jsou minulostí (pominu-li úplně nejlevnější značky, kterým stejně doporučuji se vyhnout).
Velmi oblíbené jsou v současné době špejle (Obr. 1). Existují ve dvou variantách - dřevěné a plastové, a v mnoha různých tloušťkách. Zde se dřevo od plastu ve zvuku tolik neliší, hlavní rozdíl je v životnosti a ve vyšší ceně plastových. Špejle produkují méně konkrétní a tišší „unplugged“ sound, který známe z mnoha živáků (například Dave Grohl na Nirvana Unplugged in New York). Často se ovšem setkávám s bubeníky, kteří si pořizují špejle jen proto, že jim „kluci v kapele říkali, že hrají moc nahlas“. To je špatně - špejle mají jiný zvuk, mnoho technických věcí se s nimi hraje hůř a souprava pak zní jinak než s paličkami. Špejle je třeba používat záměrně a s vědomím toho, že souprava pak není jen tišší, je to jiný nástroj!
Metličky (Obr. 2) lze použít jako extrémě tichou verzi špejlí a hrát s nimi standardní technikou, ovšem jejich primární použití je jazzové „míchání“. Při této technice obvykle levá ruka pohybuje metličkou dokola po bláně a vydává nepřetržitý sypavý zvuk a pravá hraje ostinato nebo doplňující rytmy na bubínek nebo ride. Verzí je spousta a hraní metličkami je velká a poměrně samostatná odnož bubnování.
Pro šumění na činelech se často používají tympánové mallety, které kromě toho vydávají správně středověký zvuk na kotlích (Obr. 3). Existují také oboustranné paličky (z jedné strany špejle nebo mallet a z druhé obyčejná palička) nebo paličky se zabudovanou tamburínou. Zajímavou a odlišnou možností je mít v jedné ruce místo paličky shaker, kterým můžete jak šejkovat, tak do jisté míry hrát. A nakonec, leč v neposlední řadě, ruce, nezapomeňte na holé ruce! :-)