Kýblova bubenická školka - Hrátky s klikem

Kýblova bubenická školka - Hrátky s klikem
Kýblova bubenická školka - Hrátky s klikem

V Muzikusu 10/2013 vyšel v rámci Školky (tehdy ještě psané Tomášem Formánkem) přehled o metronomech a základní práce s nimi. Dnes bych chtěl jít v této problematice o něco dále a popsat několik způsobů, jak s metronomem (neboli clickem) pracovat sofistikovaněji. Cíle cvičení s clickem jsou dva: naučit se hrát přesně (aby každá nota byla tam, kde být má) a naučit se držet tempo (nezrychlovat a nezpomalovat).

 

Standardní způsob hraní s clickem je takový, že metronom dává čtvrťové noty (beaty) (viz Příklad 1 - kolečka nad notou značí klikání metronomu), případně osminy či šestnáctiny. Pokud budeme dostatečně dlouho a bděle cvičit za tohoto použití metronomu, měli bychom být schopni si vybudovat vnitřní pulz a podle něj pak hrát. Toto využití metronomu je široce rozšířené a vede k dobrým výsledkům jak ve věci přesnosti, tak tempa. Zároveň však ani jednu z těchto oblastí neřeší detailně.

Kýblova bubenická školka - Hrátky s klikem
Kýblova bubenická školka - Hrátky s klikem

Co se týká přesnosti, je třeba s jistotou cítit nejen pozici čtvrťových dob, ale také tzv. subdivizí, tedy osmin, šestnáctin a triol. K vyvinutí tohoto cítění slouží cvičení s metronomem klikajícím na offbeaty, tedy lehké doby (každá druhá osmina, druhá a čtvrtá šestnáctina, druhá a třetí osmina v triole). Pozici metromonu vůči patternu, který hrajeme, vidíte v Příkladech 2 až 5. Začněte osminami (Příklad 2), až je ovládnete, můžete pokračovat k šestnáctinám a triolám, to už je těžší. Doporučuji začít standardním „bum-čvachtem“ (jako v přiložených notách) nebo šestnáctinovými střídavými údery a postupně se propracovat k těžším patternům.

 

Pokud chceme zapracovat na timingu neboli držení tempa, je vhodné s metronomem pracovat zase trochu jinak. Klasické čtvrťové klikání nás koriguje příliš často, a pokud chceme trénovat timing, je třeba z metronomu něco ubrat. Nabízejí se dvě možnosti. Nejdříve doporučuji zpomalit metronom tak, aby dával místo čtvrtek pouze půlové noty (při hraní ve 120 BPM nastavit na 60 BPM), poté můžeme přejít k celým notám (metronom na 30 BPM - viz Příklad 5). Až ovládnete i tento způsob, čeká vás to nejtěžší: Metronom nastavený tak, že dva nebo čtyři takty kliká a poté odpovídající dobu mlčí. To znamená, že při čtyřech taktech v tempu 60 BPM hrajete šestnáct vteřin sami, než se click zase přidá. Mp3 s nahrávkami tohoto metronomu, včetně zajímavého videa, jsou ke stažení zde: www.drumeo.com/video-lessons/keeping-time/. Hodně zdaru!

Psáno pro časopis Muzikus