Kurzy zvukové techniky VII - mixpulty a preampy (7)

Kurzy zvukové techniky VII - mixpulty a preampy (7)
Kurzy zvukové techniky VII - mixpulty a preampy (7)

Aktivní a pasivní komponenty v analogových mixážních pultech II.

Zatímco pasivní komponenty nepotřebují pro svou činnost žádné stejnosměrné napájení, u aktivních součástek je tomu právě naopak - pro správnou funkci svých obvodů vyžadují různé napěťové potenciály, jejichž vhodné úrovně (pracovní body) se většinou nastavují pomocí odporů či trimrů. Nejsou-li pracovní body aktivních prvků nastaveny ve vhodných tolerancích, dochází u audiosignálu ke zkreslení, výpadkům, limitaci, nadměrnému šumu apod.

Všechny obvody složené z aktivních komponentů potřebují nezbytně nějaký zdroj napájení. Tím mohou být buď baterie (mobilní přístroje s nízkou spotřebou) nebo interní či externí síťový napájecí zdroj skládající se z transformátoru (převod a oddělení síťového napětí), usměrňovače (úprava střídavého napětí na stejnosměrné) a stabilizátoru (důkladná eliminace střídavé složky a stabilizace na příslušnou hodnotu).

 

Lampy v pre-ampech a pultech

I když je lampové osazení u pre-ampů stále ještě velmi atraktivní záležitostí, u mixážních pultů se dnes jedná spíše o raritu (například TubeTracker od TLAudio). Nebývalo tomu tak vždy - vlastně až do objevení polovodičové techniky se veškeré pulty osazovaly elektronkami. Tento způsob konstrukce jim dodával úctyhodnou hmotnost, protože lampová technologie s sebou nezbytně přinášela i nutnost osazení výkonnějšími napájecími zdroji a oddělovacími transformátory. Elektronky také mají vyšší nároky na chlazení a vyžadují výkonové odpory a robustní elektrolytické kondenzátory. Fadery prvních pultů připomínaly spíše reostaty na regulaci světel v divadlech (sám si na jeden takový exemplář vzpomínám - byla jím osazena ještě v osmdesátých letech reportážní kabina pardubického stadionu a při přidávání hlasitosti příslušnou "pákou" vám sršely pod rukama nádherné ohňostroje jisker...).

Klasická trioda byla vlastně jakýmsi předchůdcem tranzistoru (s vylepšenými parametry se používá v pre-ampech dodnes), má tři elektrody (anoda, katoda a mřížka) a žhavení. V jedné lampě bývají zabudovány i dva samostatné systémy (například ECC 83). Na vstupních zesilovačích se někdy objevovaly i tzv. pentody (lampa s vyšší strmostí s pěti elektrodami) - ty můžete najít i dnes u čistě lampových konstrukcí pro "fajnšmekry" (například TLA VP1).

 

Tranzistory

Objevení tranzistoru znamenalo pro mixpulty zhruba to, co v oblasti dopravy přinesl přechod z parního stroje na spalovací motor. První germaniové exempláře sice nestály za moc, ale moderní křemíkové tranzistory se v pultech i pre-ampech objevují stále. Vakuovou baňku s anodou, katodou a mřížkou nahradil miniaturní plastový blok s kolektorem, emitorem a bází, odpadlo žhavení. Menší proudy a o řád nižší napájecí napětí přinesly možnost miniaturizace pasivních součástek, snížilo se zkreslení, zlepšil se odstup, zvýšilo zesílení atd.

 

Operační zesilovače

Další obrovský zlom ve vývoji mixážních pultů přinesla konstrukce operačního zesilovače. Tento malý "brouček" zasouvající se do miniaturního soklíku nahrazuje hned celou kaskádu tranzistorů i příslušných pasivních prvků. Většinou se konstruuje jako dvojnásobný nebo čtyřnásobný se společným napájením +/-15 V a takřka zanedbatelným odběrem. Každý operační zesilovač má tzv. invertující a neinvertující vstup: různým zapojením několika pasivních součástek lze měnit jeho funkci v audio obvodech. Většina analogových pultů je v současnosti osazena právě těmito komponenty, často v kombinaci s klasickými křemíkovými tranzistory na vstupech.

 

Diody a LED diody

Zatímco klasické křemíkové diody se využívají většinou v obvodech napájení, barevné svítící LED diody najdete na pultech téměř všude - signalizují aktivní a výstražné funkce nebo vybuzení obvodů. Bylo to nepochybně obrovské vylepšení z hlediska spolehlivosti i designu (definitivně tím odzvonilo praskajícím signalizačním žárovkám s podstatně větším odběrem proudu).

 

Digitální pulty

V teritoriu jedniček a nul se používají naprosto odlišné komponenty, ale součástky z analogových mixů tam najdete také. Jsou všude před převodníky A/D a za převodníky D/A.?

 

Příště: Využívání ekvalizérů při záznamu

Psáno pro časopis Muzikus