Klávesákovo zamyšlení - přepínání zvuků uprostřed skladby V
Téma přepínání zvuků dokončíme méně obvyklou, ale někdy o to užitečnější alternativou. Jedná se o přepínání zvuků pomocí jiné MIDI zprávy než Program Change a její následné transformování na tento typ dat. K tomu potřebujeme tzv. MIDI procesor - hardware nebo software, který umí převádět jeden typ MIDI dat na druhý.
Možná vás někdy napadlo, jak by bylo fajn, kdyby se dal přepnout program například sustain pedálem (pokud ho v daném zvuku nepotřebujeme) nebo určitou zahranou notou (třeba dohrajeme stupnicový běh a „další“, již neznějící, notou v stupnici bychom přepnuli zvuk). Je to možné za předpokladu, že dostaneme správná MIDI data na správné místo, tedy provedeme transformaci MIDI dat - v prvním případě kontrolér číslo 64 na Program Change (Up/Down nebo konkrétní číslo programu), ve druhém případě Note On (ideálně v daném rozsahu jedné noty nebo několika málo not) na Program Change. Takto můžeme pro přepínání zvuků využít celou řadu méně obvyklých řešení (různé druhy kontrolérů, kolečko ohýbání tónu apod.).
I když existují i specializovaná hardwarová zařízení (MIDI procesory), která můžeme pro tento účel využít, pravděpodobnější variantou zřejmě bude použití hardwarových nástrojů ve spojení s počítačem. Buďto hrajeme zvuky z hardwarových nástrojů a počítač provádí transformaci MIDI dat (to může mít smysl v případě používání většího počtu nástrojů/manuálů), nebo používáme počítač na tvorbu zvuku pomocí virtuálních nástrojů (a přitom také transformaci MIDI dat) a hardwarové nástroje jen na MIDI ovládání. Výhodou posledně jmenovaného řešení je to, že některé programy na hru s virtuálním nástroji už umí i přepínat zvuky bez nežádoucích slyšitelných artefaktů, které jsme probírali v jednom z minulých čísel, můžeme tak „zabít několik much jednou ranou“. Á propos, transformace MIDI dat má spoustu jiných zajímavých využití, o tom více někdy příště...