Klávesákovo zamyšlení - Analýza zvuku v praxi VIII

Klávesákovo zamyšlení - Analýza zvuku v praxi VIII
Klávesákovo zamyšlení - Analýza zvuku v praxi VIII

V dnešním díle se podíváme na typ zvuku, který jsme zatím ještě nerozebírali, a sice syntetickou basu. Bude to zvuk z písně George Dukea Reach For It (ze stejnojmenné desky z roku 1977). Je hraný v originále na Minimoog, takže se k němu vrátíme opět v podobě virtuální kopie Arturia MiniV. Můžeme ho ale snadno vytvořit na jakémkoli nástroji se dvěma oscilátory. V písni ho slyšíme od začátku až do 0:45 jako úvodní riff, později jeho roli převezme neutrálnější a „dutější“ Synth Bass, který více dává prostor vyhrávkám elektrické baskytary. (Dvě basy najednou? Proč ne, všimněte si jejich odlišení barvy a stereopozice.)

 

Jedná se vlastně o typický synth bass, který se vyznačuje velkou průrazností a stabilitou v držení délky tónu (prakticky nekonečná obálka), to ho také především odlišuje od zvuku baskytary, který dozní rychleji. Má ale výrazný efekt filtru - jednorázové kváknutí na začátku, které brzo dozní a poté zvuk drží na barevně i dynamicky stejné úrovni. Programování probíhá velmi jednoduše: Výrazné a průrazné barvy zvuku docílíme nastavením dvou oscilátorů na pilový průběh. U Minimoogu však můžeme využít jeho specialitu, průběh sSawtooth-triangular, který bude znít věrohodněji (má trošku kulatější charakter), nastavíme tedy oscilátor 1 na pilu a oscilátor 2 na tento průběh. Protože se jedná o basový zvuk, nastavíme ladění do spodní polohy (32’ nebo 16’ stop, záleží také na rozsahu klaviatury, u Minimoogu to bude 32’).

 

Můžeme lehce zaexperimentovat s jemným odladěním jednoho z nich - nadladění či podladění o maximalně pět centů může vytvořit proměnlivější, méně statický, znepokojivější charakter, který však na této nahrávce slyšet moc není. Oba oscilátory dáme na stejnou dynamickou úroveň (maximum). Filtr (LPF, 24 dB/oktávu - pro jiné nástroje) nastavíme takto: ořezávací frekvence cca 220 Hz, resonance cca 50 %, úroveň ovládání filtru obálkou cca 60 %. (Jinak řečeno, kváknutí je sice výrazné, ale nejde přes celý rozsah filtru.) Obálka filtru: náběh 0, pokles cca 475 ms (to je právě ono kváknutí), úroveň držení 0. Obálku zesilovače však musíme nastavit na varhanní typ, aby držela zvuk stále - tj. náběh a pokles 0, úroveň držení 100 %. Doznění u obálek vůbec nepotřebujeme. Jako doplňující cvičení můžete zkusit vytvořit druhý zvuk Synth Bass v této písničce a/nebo dále zaexperimentovat s nastavením vlnových průběhů u oscilátorů, jejich oktávových poloh a jemného odladění. Tím jistě objevíte i mnoho dalších variant basových zvuků, které znáte z jiných písniček...

Psáno pro časopis Muzikus