Kajdina bubenická školka - Počítat, či nepočítat? III

Kajdina bubenická školka - Počítat, či nepočítat? III
Kajdina bubenická školka - Počítat, či nepočítat? III

Metronom je jedním z nejdůležitějších pomocníků rozvoje smyslu pro rytmus. Na trhu nalezneme širokou nabídku metronomů všech možných tvarů, velikostí a hlavně funkcí. Tu hlavní mají všechny metronomy stejnou - udávají tempo, neboli počet úderů za minutu (BPM - beats per minute).

Ty nejjednodušší dovolují pouze měnit rychlost pípnutí, někdy dokonce ani ne po jednom BPM, ale třeba až po čtyřech. Ovšem většina již obsahuje vyspělejší funkce, kde si můžeme nastavit i osminky, trioly, šestnáctiny a jejich různé akcentace. Krom toho i jiný zvuk první doby v taktu, což nám pomůže si pohlídat, jestli jsme někde v nějakém taktu nepřidali či neubrali dobu.

 

Pro bubeníka je důležité pořídit si metronom, který si může pouštět do sluchátek a má dostatečně silnou hlasitost, aby nebyl přehlušen bicí soupravou. A s příjemným zvukem, dá-li se to tak napsat.

Kajdina bubenická školka - Počítat, či nepočítat? III
Kajdina bubenická školka - Počítat, či nepočítat? III

První kontakt s metronomem nebývá nejsnazší a nejveselejší, ale jak se říká, těžko na cvičišti, lehko na bojišti. Hodně bubeníků význam cvičení s metronomem podceňuje a myslí si, že se bez toho krásně obejdou. Jenomže pak takový hráč přijde do studia, kde si s kapelou chtějí nahrát demáč nebo desku a ejhle, problém. Většina kapel dnes ve studiu nahrává z různých praktických důvodů s klikem. Cvičení s ním nám pomůže připravit se na tyto chvíle, kdy čas jsou peníze. Seznamovat se s metronomem až ve studiu nepatří mezi nejšťastnější a popravdě ani nejlevnější řešení.

 

Nahrávání s kapelou samozřejmě není jediný důvod, proč se s tikající krabičkou „trápit“.Asi jen málokdo, nebo možná dokonce nikdo, se narodí s dokonalým timingem v sobě. Někdo má sklony spíše ke zrychlování, někdo ke zpomalování, někdo k obojímu... při hraní to jen tak nepoznáme, jestli jsme se pohnuli o kousíček z tempa. Někdy to není na škodu, nehrát strojově přesně, ale dýchat s náladou písničky a přizpůsobit se tomu i tempem. Tím myslím třeba ve vypjatější pasáži zrychlit o 2 BPM, ale ne ujet do úplně jiné rychlosti :-)

 

K čemu nám tedy metronom pomůže? Abychom si vypěstovali smysl pro udržení rytmu. To se nejvíce projeví během hraní v těchto případech: Když po rytmu přijde break a potřebujeme se po něm vrátit opět do původního tempa. Dále když píseň obsahuje stop time nebo různá tempa a potřebujeme se vrátit zase k tomu originálnímu.

 

O konkrétních způsobech a příkladech, jak s metronomem pracovat, se rozepíšu v příštím dílu.

Psáno pro časopis Muzikus