Jak převedeme trsátko do prstové techniky - baskytarový workshop

Jak převedeme trsátko do prstové techniky - baskytarový workshop
Jak převedeme trsátko do prstové techniky - baskytarový workshop

Hrajeme dvěma nebo třemi prsty

Vážení přátelé baskytarového vesmíru, jako mladý (hraji od svých 14 let) baskytarista jsem hrával trsátkem. Taková byla doba. Nebyla to doba ledová - tak starý zase nejsem, ale rocková. Být a hrát tehdy v kapele znamenalo hrát a prezentovat baskytaru technikou hry trsátkem. Používal jsem trsátko 1,60. Rád na to vzpomínám, na dobu ledovou. :-). Dnes trsátkem moc nehraji, protože celý systém hry trsátkem jsem převedl do

techniky hry prstů pravé ruky - dvěma nebo třemi úrsty.

 

Imitace hry trsátkem - hra dvěma prsty

Technika spočívá v tom, že pravou ruku postavíte úplně jinak než při klasické technice hry prsty. Při této technice používáme palec (p) a první prst pravé ruky. Palec hraje všechny tóny shora dolů, první prst zespodu nahoru. Tón zahraný touto technikou hry je jiný, jemnější než u klasické hry, protože zde není hra s dopadem, ale naopak hra bez dopadu odehraného prstu. Přesně jako u trsátka. Také je zde slyšet větší oddělení mezi tóny hrané palcem a prvním prstem pravé ruky. Prsty by měly jít ihned za sebou, bez nějaké prodlevy, obzvláště si dávejte pozor na hru palcem, ať to není jen takové lechtání. Mohlo by se stát, že se vám baskytara rozesměje. :-) Více vám také napoví fotografie 1 a 2 - postavení pravé ruky při hře.

Jak převedeme trsátko do prstové techniky - baskytarový workshop
Jak převedeme trsátko do prstové techniky - baskytarový workshop
Jak převedeme trsátko do prstové techniky - baskytarový workshop
Jak převedeme trsátko do prstové techniky - baskytarový workshop

Tato technika vám umožní hrát krásně vypsané postupy i velké skoky, třeba ze struny G na strunu E, a vůbec vám to nebude dělat problém se opět vrátit zpět na strunu G. Každý tón bude konkrétní a správně kvalitně odehraný. Více napoví ukázka 1 a 5.

Jak převedeme trsátko do prstové techniky - baskytarový workshop
Jak převedeme trsátko do prstové techniky - baskytarový workshop

Zapojení palce do této techniky hry vám dá novou barvu zvuku. Tón zahraný palcem je krásně sametový a měkký. Máte tedy další barevný odstín zvuku, ke kterému nepotřebujete žádnou krabičku, žádný efekt. Jen jednoduše zahrajete dotyčný tón palcem. Palec používáme již dvěma způsoby - tlumí struny a hraje pěkné sametové tóny. V některém dalším dílu se podíváme na hru palcem (slap), na vytrhávání palcem a na dvojitý palec.

Techniku hry - palec a první prst - používám na hru osmin a šestnáctin a na tajemnější pojetí hry těchto rytmických hodnot, protože tato technika je malinko „ostýchavá“ a subtilnější ve zvuku, ale jinak velmi krásná.

 

Imitace hry trsátkem - hra třemi prsty

Skvělá technika hry pravé ruky, kterou oceníte v případě, kdy chcete hrát velmi rychlé opakované noty v sextolách (sextoly - šest not do jedné čtvrtky). Hraje se: palec, první prst, druhý prst, palec, první prst, druhý prst. Dohromady tedy šest odehraných tónů na jednu čtvrtku - skupinka šesti tónů - sextol. Fotografie 1, 2 a 3.

Jak převedeme trsátko do prstové techniky - baskytarový workshop
Jak převedeme trsátko do prstové techniky - baskytarový workshop

Pokud se tuto kombinaci naučíte hrát velmi dobře, můžete ji využít při hraní opakovaných rychlých tónů triol nebo sextol. Kde tuto techniku používám? Můžete ji slyšet na mém baskytarovém albu Egypt a vesmír, ve skladbě Fantasie pro baskytary (najdete na YouTube). Zde mám navrstvené sextoly opravdu ve svižném tempu. A zní to velmi působivě. Jinak by to snad ani zahrát nešlo. Tato technika hry totiž umožňuje hrát rychlé opakované tóny v tempu 130-140 BPM jakoby nic. Lehce a v klidu. Celý takt má řtyři doby. Čtyři doby krát šest not se rovná dvacet čtyři not v tempu 140 BPM. Dvacet čtyři not hrát po dobu šestnácti taktů, to se vyplatí umět.

Jak převedeme trsátko do prstové techniky - baskytarový workshop
Jak převedeme trsátko do prstové techniky - baskytarový workshop

Také hra akordů, rozklady akordů a souzvuků se hraje oběma popsanými technikami velmi dobře. Používám je velmi často v sólové hře i v doprovodech k podpoře mého kolegy, akordeonisty Petra Košaře, v kapele Javorový škrpál. Hrajeme zásadně vše živě, bez bicích, a tak práce s baskytarou tam mám opravdu hodně. Hraji speciální technikou hry tak, aby bylo vše správně rytmicky čitelné, vypsané a vše srozumitelné - kombinace znělých a perkusních tónů. Žádné bezvýznamné tóny, žádné hlouposti, na to opravdu není prostor, jen to podstatné a zásadní.

Technika hry palec, první a druhý prst mi dává možnost hrát základní bas plus druhý hlas k akordeonu, nebo hru dvojhmatů a vytvořit tak zajímavý tříhlas: jeden až tři hlasy akordeon, dva hlasy baskytara. Zazní pak krásná, plná a přesvědčivá barva zvuku. Vše si můžete vyzkoušet ve své kapele nebo při našem společném setkání, rád vám vše předvedu. Pokud máte zájem o to, jak přesně postavit pravou ruku při hraní této techniky, kontaktujte mne, můžeme se domluvit na setkání a vše si pěkně vysvětlit. Ukázky 2 až 5 vám ukážou možnosti využití této techniky při hře v praxi.

Každá technika hry má sloužit. Pokud víte, že ji nevyužijete, naučte se ji, ale za každou cenu ji necpěte do svých skladeb. A každá nová technika hry vám také dá to zásadní - novou nepoznanou synchronizaci a nové propojení mezi levou a pravou rukou. I v dalších technikách hry najednou poznáte, že vám ruce „chodí“ lépe a více si rozumí. To je právě to novou technikou hry, kterou se zrovna zabýváte.

Jak převedeme trsátko do prstové techniky - baskytarový workshop
Jak převedeme trsátko do prstové techniky - baskytarový workshop

Hra trsátkem je úžasná technika hry. Převedení této techniky do prstů vám dá nové možnosti, jak hrát prsty ve stylu hry trsátkem. Výhodou hry prsty je, že nepotřebujete již mít u sebe to trsátko. Vše odehrajete jen prsty. Technika je však jemnější, zvuk a charakter trsátka nenahradí. Ale to nevadí. Za desetikorunu si trsátko můžete koupit a techniku hry začít studovat. Určitě ji v baskytarovém seriálu důkladně probereme. A nevěřte lidem, co tvrdí, že hra trsátkem je podřadná technika. Každá technika hry na baskytaru je něčím zajímavá.

Veškeré dotazy pište na info@adamusmartin.com. Těším se na naše další setkání.

Psáno pro časopis Muzikus