Jak dále pracovat s chybou - baskytarový workshop
Vážení přátelé baskytarového vesmíru, baskytara, to je ale těžký nástroj. I já mám s ní co dělat! :-) Ano, chybu udělá každý, ale ne každý ví, jak z toho ven. Povíme si o chybách, které se mohou stát i předností ve vaší živé hře. Díky řešení, na které přistoupíte, vás můžou zdárně posunout dál.. Vše dopadne nakonec skvěle, neočekávaně, a i pro vás velmi zajímavě. Chce to ale umět pár triků a také znát hudební teorii, která není nic jiného než zase jenom zapsaná praxe.
Když baskytarista udělá při hře chybu, nemůže na koncertě zastavit a říct: „Dál nehraji, já jsem tam měl chybu, musíme to vzít od začátku.“ To by se z vystoupení stal nekonečný koncert, protože u některých kapel by se to pořád vracelo na začátek; při průměrném počtu pěti členů kapely, tedy větší pravděpodobností chyb... Pojďme si proto říct, jak z chyb vytvořit kujné železo a dál s nimi pracovat.
1. Chyba v základním tónu akordu
Hrajete-li tón G v akordu G a pak zazní akord C a vy zahrajete na první dobu G, můžete vzápětí přejít na tón C. Když to však necháte být a tento postup nezopakujete, bude to působit jako chyba. Pokud však tento postup v aranžmá skladby znovu použijete a znovu zopakujete, bude se to všem posluchačům jevit jako váš hudební záměr, a z chyby se tak stane basová linka vedená vaším hudebním myšlením a záměrem. Viz Ukázka 1 (chyba - druhý a čtvrtý takt, 3. doba).
2. Cizí tón
I s cizím tónem, který z počátku vypadá beznadějně, že tam opravdu nepatří, můžete velmi lehce a zdařile vybruslit ven. Zase je důležité ve vhodném okamžiku se k takovému místu a tomu samému tónu vrátit, zopakovat a dodatečně jrozvést. Opět to posluchači ihned zařadí do vašeho hudebního pojetí skladby a aranžmá.Viz Ukázka 2 (chyba - tónu F# místo G).
3. Rytmický výpadek
Jenom vy budete vědět o tom místě. Nenechejte to být a tento nový rytmický útvar použijte a zopakujte minimálně ještě jednou. Může se k vám přidat třeba i bubeník, a nakonec vyzdobíte část skladby úplně novým rytmickým pulsem, který bude možná lepší než ten původní. Chce to ale pracovat vkusně a nejít proti duchu celé skladby. Viz Ukázka 3 (chyba - výpadek osmin).
4. Neznalost hraného místa nahradit rytmickým vyťukáváním
Velmi často tohle používám na předehry skladeb, které se můžou v daných situacích měnit, nemají daný pevný melodický základ. Rytmicky vyťukávám do strun určitý rytmický vzorec, nahrazuji nebo doplňuji bicí nástroje. Předehra může být různě dlouhá dle mluveného slova, situace na jevišti atd. Pak nastoupím na sloku již s obvyklou technikou hry. Tento způsob doprovodu hry na baskytaru můžete využít ve všech částech skladby, které nejsou pevně dané, nebo i z důvodu hudebního kontrastu. Skladba tak lépe dýchá, není zahlcena basovými tóny.
Schovávat však své chyby v hudebním nahrávacím studiu za svůj umělecký záměr není dobrá varianta. I vás by to časem mrzelo, že při opětovném poslechu to není úplně ono. Chyby v aranžmá si ve hře vždy opravte a odstraňte.
Každý děláme chyby. Nechat však chybu chybou a nepracovat s ní znamená ji přiznat. Proto buďme na tuto lidskou přirozenost připraveni. Má doporučení a řešení vám mohou být prospěšná a vyvést vás tak zpět ze slepé uličky. Tyto způsoby práce s chybami berte, prosím, jako „servisní sadu klíčů“ k opravě a nápravě chyb. Anebo můžete na koncertě zastavit a říct: „Měl jsem tam chybu, musíme to vzít od začátku.“ :-)
Veškeré dotazy pište na info@adamusmartin.com. Těším se na naše další setkání.