Hudební patologie XVI: Carlos Santana - Smooth
diagnóza: španělská (ne chřipka), ale stupnice (frygická durová)
Zdravím u dalšího dílu tohoto malého teoreticko-praktického workshopu. Dnes se vás pokusím inspirovat jedním velmi využívaným módem harmonické moll stupnice (viz Hudební patologie - Django a Slash), a to tzv. španělskou stupnicí nebo taky někdy frygickou durovou, či frygickou dominantní. Pro praktickou ukázku použití jsem vybral kytaristu, který je mi velmi blízký a pro kterého je právě španělská stupnice jedním z hlavních vyjadřovacích prvků. No jasně, pokud se jmenujete Santana a jste Mexičan, snad ani nemůže být jinak :-) Výběr padl na píseň Smooth z Carlosovy megaúspěšné desky oceněné několika Grammy Supernatural. V notovém zápisu najdete pár důležitých míst, na kterých si použití španělské stupnice (módu) ukážeme. Zápis 1 - úvodní kytarové téma (prvních 8 taktů), zápis 2 - fráze v 16. taktu skladby a zápis 3 - kytarové sólo, takty 82-100.
Co je a jak vzniká španělská stupnice?
Španělskou stupnici (mód) najdeme (vytvoříme) tak, že zahrajeme harmonickou moll stupnici od jejího pátého stupně. Tak pro konkrétní příklad - a moll harmonická (pro ty, co nevědí, vzniká zvýšením sedmého stupně přirozené mollové - aiolské stupnice) má tóny a, h, c, d, e, f, g# - pokud ji zahrajeme od pátého stupně, tedy od tónu e, vzniká nám tzv. španělská stupnice s těmito tóny - e, f, g#, a, h, c, d. Jejími důležitými a charakteristickými intervaly jsou malá sekunda (e - f), proto taky někdy v názvu frygická, dále velká/durová tercie (e - g#) a malá/dominantní septima (e - d). Pokud sestavíme na prvním stupni septakord, zjistíme, že se bude jednat o durový dominantní septakord, v našem případě E7 s tenzemi 9b (f), 11 (a) a 13b či 5# (c). Z tohovidíte, že použití španělské stupnice se hodí především na dominantní septakordy.
Carlos Santana - Smooth
Notový zápis 1
V první ukázce je zapsaná úvodní fráze přes 9 taktů, kterou skladba začíná a která se v různých úpravách motivu objevuje několikrát během skladby. Pokud se podíváme na harmonii, střídají se po taktu pouze dva akordy, a to tónika, v našem případě mollová Am, a durová dominanta E7. Prostě lepší podhoubí pro využití španělské stupnice už ani nemůže být :-) Pokud si tedy budeme všímat pouze "španělské", podívejme se na všechny takty, do kterých se hraje akord E7. Všude tam totiž Carlos použil, ve velice hezkých a pro něj tolik typických frázích, španělskou stupnici. Při přehrávání notového zápisu si dejte určitě pozor na správné frázovaní zejména těch témat, kde se střídají trioly a osminky.
Notový zápis 2
Další ukázka (16. takt) Carlosova výborného frázovaní a španělské stupnice, opět přes akord E7.
Notový zápis 3
Zde máme k dispozici 18 taktů sóla (začátek takt 82.). Všímejte si určitě jednak výborného frázování, jednak hezké práce s motivem a citlivého (vzhledem ke stylu a atmosféře skladby) výběru tónů. Zkuste si sami najít a analyzovat v této krátké ukázce právě španělskou stupnici a všimněte si momentů, kdy a jak ji právě Carlos Santana používá.
Diagnóza
Pokud se rozhodnete se celou skladbu nebo aspoň její zde napsané části naučit, určitě bych doporučil vše cvičit s metronomem a každou frázi pozorně rytmicky rozebrat a dobře si ji zapamatovat. Co se týče naší španělské stupnice, platí i zde stejné pravidlo: naučit se ji nejprve dobře slyšet, zahrát si ji, pokud možno ne jen v předepsaných boxech některých učebnic, ale třeba ji zkusit hrát pouze na jedné či dvou strunách atd., a učit se ji využívat. K tomu vám může sloužit určitě i to, že si budete všímat, jak ji používají i jiní kytaristé, jako třeba v našem případě. Přeji hodně úspěchů.n