Hudební patologie XIII - Django Reinhardt - Minor Swing
diagnóza: harmonická moll
Zdravím, v minulém díle patologie jsme se podívali na tzv. harmonickou moll stupnici a ukázali si příklad na hře rockového kytaristy Slashe. Ve stejném tématu budeme pokračovat i dnes, pouze zásadně vyměníme kytaristu, a vlastně i dobu, a to téměř o padesát let zpět. Pro tento díl jsem si vybral fenomenálního hráče, jehož jméno se stalo v předválečných a poválečných dobách doslova synonymem jazzové kytary a který, spolu s například Wesem Montgomerym, dodneška ovlivňuje a inspiruje řady kytaristů. Myslím, že pokud vyslovíte před jakýmkoliv kytaristou, ať už hraje jazz, rock, country, blues, atd., jméno Django, určitě ho bude znát a určitě každému z nás ztuhne z jeho hry krev v těle. Pro dnešní díl jsem vybral prvních šestnáct taktů z Djangovy slavné písně Minor Swing, kterou nahrál se svým dlouholetým spoluhráčem houslistou Stephanem Grappellym.
Prstoklady, které jsem napsal do tabulatury, berte jako orientační a určitě doporučuji si noty zahrát ve více prstokladech a hledat ten optimální zvuk. Pokud se s Djangem setkáváte poprvé, vřele doporučuji nějaké nahrávky si poslechnout a trochu se do jeho hudby zabořit - budete z umění tohoto velmistra určitě nadšení.
Jak zní a jak vzniká harmonická moll stupnice jsme si v minulém díle vysvětlili, a tak se můžeme rovnou pustit do studia Djangova sóla. Jen tedy pro info pro ty z vás, kteří nečetli minulou pitevnu - harmonickou moll vytvoříme tak, že zvýšíme sedmý stupeň přirozené mollové stupnice. V našem případě jde o a moll harmonickou, a ta má tedy tóny a, h, c, d, e, f, g?.
Minor Swing - sólo Django
V notovém zápisu najdete prvních šestnáct taktů sóla a krásné (jak úvodní, tak trochu odlišné závěrečné) téma této slavné písně, kterou se nejspíš nechal "inspirovat" i Ivan Mládek v písni Medvědi nevědí :-).
Sólo je hráno do jednoduché 16taktové formy v a moll. Střídá se zde po dvou taktech tónika (Am), subdominanta (Dm) a durová dominanta (E7 ), to celé dvakrát a poslední dva takty Am a E7 na půlku taktu, viz notový zápis.
Pojďme se tedy podívat na prvních šestnáct taktů Djangova krásně čitelného, smysluplného a velmi melodického sóla. Určitě si všímejte vkusného použití právě harmonické stupnice a moll.
Sólo začíná sextolou začínající základním tónem a (pochopitelně vůči akordu Am), dále osminovou frází přes takt, začínající na druhé době velkou septimou (harmonická moll) a končící v půlce dalšího taktu na sekundě. Přichází subdominanta Dm, do níž Django začíná frázi na druhé osmině třetí doby, která rovněž přechází přes takt a kde opět využívá a moll harmonickou. První nota (tón g?) trioly v třetím taktu s akordem Dm nesvírá pochopitelně velkou septimu jako u akordu Am, ale zvětšenou kvartu, která dává frázi opravdu hezké napětí. Sólo pokračuje dominantou E7, do kterého rozkládá Djando nejprve akord G?dim - ten najdeme právě na 7. stupni harmonické moll (podrobně rozeberme v některém dalším dílu) - a pokračuje frází přes průchodný tón bb, která končí na druhé době dalšího taktu tónem a. Další rozbor druhého kolečka daného šestnáctitaktí už nechám jen na vás. Všímejte si vždy všech intervalů vůči právě hranému akordu a analyzujte si je. Určitě si všímejte, jak a kdy využívá Django právě harmonickou moll a jak vede krásně jednotlivé fráze přes takty.
Diagnóza
Tato jednoduchá forma, kterou nabízí výše zmíněná skladba, je myslím výborná pro naučení práce s harmonickou moll stupnicí. Doporučoval bych si ji třeba nahrát a zkoušet do ní improvizovat a hledat možnosti. Co se vlastní skladby Minor Swing týče, v příloze časopisu najdete mp3, kde je sólo celé. Určitě bych doporučil si je celé stáhnout, naučit a posléze analyzovat. Může vás to určitě příjemně obohatit či inspirovat. Přeji hodně úspěchů.