Historie, legendy, klasika, rarity... - Víc než sólo

Historie, legendy, klasika, rarity... - Víc než sólo
Historie, legendy, klasika, rarity... - Víc než sólo

Sólování je nedílná součást hry na jakýkoliv hudební nástroj, bubny nevyjímaje. Účelem sóla je doplnit danou skladbu, ale samozřejmě také ukázat svoje schopnosti. A protože samotných sól na soupravu už byly zahrány miliony, tak bubeníci stále vymýšlejí, jak zaujmout. Občas jsou pak výsledkem až cirkusové kreace nebo použití komplikované jevištní techniky. Původní plán byl představit několik bubeníků, ale krátká rešerše ukázala, že Tommy Lee (Mötley Crüe) je prostě nejšílenější ze všech, a tak to bude dnes hlavně o něm.

Historie, legendy, klasika, rarity... - Víc než sólo
Historie, legendy, klasika, rarity... - Víc než sólo

První zdokumentované sólo s překvapivými prvky je z turné Shout at the Devil z let 1983-1984 a pozoruhodná je na něm práce s pyrotechnikou. V polovině sóla zmizí souprava v plamenech a výstup je ukončen výbuchem přímo před soupravou. Hořící bubny použil i v českém prostředí David Koller v klipu k písni Ty a já, a až se na něj podíváte, mějte na paměti, že se nejedná o animaci, ale vše v klipu je skutečné.

Historie, legendy, klasika, rarity... - Víc než sólo
Historie, legendy, klasika, rarity... - Víc než sólo

O dva roky později, v rámci turné Theatre of Pain, použil Tommy Lee techniku, která se stala populární a kromě něj ji proslavil například Joey Jordison ze Slipknot nebo Travis Barker. Pódium s bicí soupravou se během sóla postupně zvedalo a ve chvíli, kdy byl bubeník ve vzduchu, tak se sklopilo o devadesát stupňů směrem k publiku, čímž diváci získali na bubeníka netradiční pohled jakoby shora. Otázka je, jak se v tu chvíli hraje, když gravitace zničehonic míří jinam. Ovšem možná je to pořád ještě pohodlné oproti hraní hlavou dolů, které přišlo na turné Girls girls girls v letech 1987-1988. To už se pohyblivá klec s bubeníkem uměla otáčet o 360 °, a to dokonce podél dvou os, a ne zrovna pomalu.

Na začátku devadesátých let bylo potřeba vymyslet něco lepšího než ohrané otáčení o 360 °, a tak začal Tommy cestovat nad publikem v kleci zavěšené pod stropem haly. Vyvrcholením sóla pak byla chvíle, kdy skočil zpoza soupravy na gumovém laně dolů těsně nad hlavy diváků. Několik dalších turné byl víceméně klid a to nejlepší pak následovalo na předposledním a posledním turné v letech 2011-2015. Nápad nazvaný Drum Coaster spočíval v kleci s bubeníkem zavěšené na kolejnicích pod stropem haly. Klec se zároveň pohybovala a otáčela, takže Tommy si užil své oblíbené hraní hlavou dolů. Tímto turné by měla být kariéra Mötley Crüe ukončena, ale víme, jak to s těmi posledními koncerty chodí. A kdyby už nás ničím nepřekvapil Tommy Lee, což je nepravděpodobné, najde se někdo další.

Psáno pro časopis Muzikus