Galerie slavných krabiček - Vox Tone Bender, Electro-Harmonix LPB-1
Galerie slavných krabiček
Vox Tone Bender
První uvedení: 1967
Tímto dnes již klasickým britským fuzzem odpověděla firma Vox na uvedení zkreslovadla Maestro FuzzTone. Pokud byste chtěli poznat, co tato krabička dovede, poslechněte si exoticky znějící kytaru Jeffa Becka v Over Under Sideways Down.
Electro-Harmonix LPB-1
První uvedení: 1968
LPB-1 (Linear Power Booster) vlastně není klasickou krabičkou jako takovou, která leží na zemi. Zapojoval se přímo do výstupu z kytary a svým jednoduchým, ale naprosto geniálním schématem s jedním tranzistorem přinesl kytaristům vybuzení lamp a tím i delší sustain a příjemnější zkreslení tónu. Jeho obrovskou výhodou bylo, že při použití vůbec nedocházelo (či docházelo minimálně) ke změně charakteristiky tónu. Šlo opravdu jenom o to, že se maximálně zesílil výstup signálu z kytary. Verze tohoto efektu, jež se poté připojovala na vstup do zesilovače, pak původní LPB-1 pouze doplnila a umožnila ještě větší kontrolu přirozeného zkreslení lamp.
Poté, co Mike Matthews, zakladatel firmy, zjistil, že kytarový trh potřebuje spíše pedály, přišel s verzí LPB-2, která už ležela na zemi. Jsem jejím hrdým vlastníkem a slouží mi k naprosté spokojenosti (je to neskutečné, ale dosud do ní nebylo sáhnuto, vše je původní). Určitě bych ji nevyměnil za jakýkoli jiný driver. Její vliv na lampy je neuvěřitelný.
Dodejme ještě, že LPB-1 přinesla nejen velký rozmach firmě Electro-Harmonix a ocenění na hudebním veletrhu NAMM, ale přiměla výrobce kytarových zesilovačů k myšlence, že by mohli podobné obvody zabudovat přímo do aparátů. Takže bychom zde mohli vidět jeden z podnětů nástupu zesilovačů s high-gain.
A ještě jedno prvenství můžeme připomenout. LPB-1 charakterizovala celou budoucí řadu různých overdriverů, jejichž úkolem bylo "protlačit váš signál těmi dlouhými šňůrami"...