Galerie slavných krabiček - Maestro Fuzz-Tone, Arbiter Fuzz Face

Protože Galerie slavných kytar už skončila, rozbíhá se dnes další téma, které na minulý seriálek krásně a přímo navazuje. Tentokrát vám budu představovat vždy po dvou ty nejslavnější krabičky, šlapky, prostě footpedály, které se nejvíce podílely na vývoji rockové hudby za posledních 40 let. Protože budeme až na výjimky postupovat chronologicky, od prvních proslulých krabic z počátku 60. let až do dnešních dnů, pomůže nám to tak ještě více si rozšířit představu o celkovém obrazu kytarové hry. Koneckonců, může vás to inspirovat ve snaze přiblížit se k nějakému zvuku svého idolu...

Maestro Fuzz-Tone
Maestro Fuzz-Tone

Maestro Fuzz-Tone

První uvedení: 1963

Jde o první běžně dostupný fuzz, který od svého prvního uvedení v nashvillských studiích dodal specifický nakřáplý zvuk stovkám nahrávek (ať už z oblasti country či popu, tak zejména rockové hudby). Kytaristé, prohlédněte si tuto pastičku dobře, tady je totiž začátek té předlouhé řady všech efektů, které jsou dnes vedle nejsoučasnějších modelů krabic a vintage sérií zastoupeny všemi možnými multiefekty, procesory a modelery.

Arbiter Fuzz Face
Arbiter Fuzz Face

Arbiter Fuzz Face

První uvedení: 1966

K tomuto velmi dynamicky znějícímu zkreslovadlu nemůže patřit nikdo jiný než jistý levoruký fenomenální kytarista ze Seattlu, který tento fuzz londýnské firmy Arbiter Music nejvíce zpopularizoval. Díky němu se tato zařízení začala prodávat neuvěřitelným tempem a - jak prohlásil jeden neméně slavný kytarista s jedovatě zelenou kytarou a hrající dost často prsty - lidstvo od té doby nevymyslelo lepší využití pro dva tranzistory, čtyři odpory a tři kondenzátory - což je podstatná část vnitřku této krabičky...

Psáno pro časopis Muzikus