galerie slavných aparátů - Marshall JCM800 2203 Master Volume, 1958 Fender Tweed Champ

Marshall JCM800 2203 Master Volume

Legendární zesilovač osmdesátých let vznikl na základě modelu řady Plexi, 1959 SLP, u něhož jednotlivé vstupy, dosud paralelní, byly zapojeny do série za sebou, takže se ve výsledku dosáhlo silnějšího vstupu a tedy i zkreslení. Zároveň aparát nabízel možnost nařídit vytavení pre-ampu (knoflíkem Pre Amp Volume) a konce (Master Volume). Tím se tak mohlo dosáhnout určité úrovně zkreslení, aniž by se aparát musel vytáčet na maximum.

Klasický model byl v pre-ampu osazen 3 x 7025, konec pak měl čtyři 6550 (v USA) nebo EL34 (v UK).

Není divu, že seznam jmen kytaristů, kteří na tuto hlavu hráli, by byl hodně dlouhý. Stačí si totiž jenom vyzkoušet vysoce konkrétní zvuk i při silném zkreslení – a kdo vyzkouší, neodolá.

 

1958 Fender Tweed Champ

Tento model přichází na trh deset let poté, co firma mění potah svých komb na později proslulý tweed. Tehdejší řada Dual Professional s dvěma desetipalcovými reproduktory a dvěma lampami 6L6 je pak doplněna pilotním kombem nové řady Champion 800, osazeném 1 x 8”. Odtud tedy obě části názvu, Tweed a Champ (zkrácení názvu z Champion na Champ proběhlo roku 1955).

Model z roku 1958 s výkonem 3,5 wattů byl osazen 1 x 12AX7 v pre-ampu, 1 x 6V6 na konci a usměrňovačem 5Y3. Kombo mělo čtyřohmový osmipalcový (někdy šestipalcový) reproduktor Jensen. I když bylo původně určeno zejména začátečníkům country music v hudebních školách, sehrálo pro svůj jasný, dlouhý a precizní zvuk významnou roli v rockovém světě. S nadsázkou můžeme totiž říci, že většina kytarových hvězd šedesátých let si na něj, aspoň ve svých počátcích, někdy zahrála. V každém případě i v sedmdesátých letech to byl jeden z nejvyhledávanějších aparátů v nahrávacích studiích.

Psáno pro časopis Muzikus