Freeware - SoundGrain
Jedním z oblíbených způsobů, jak z obyčejného zvuku vyrobit zvuk úplně jiný, je tzv. granularizace. Každá „granule“ či „zrno“ je v tomto případě tvořeno velmi krátkým výsekem z původního samplu a tento výsek je použit jako základ pro další syntézu. Sebemenší změnou výseku se tak mění celkový charakter výsledného zvuku, podobně jako u wavetable syntézy. Touto metodou lze tvořit například různé robotické či mechanické ruchy znějící tak, jako by se někde něco opravdu šeredně porouchalo.
Na internetu jsem nedávno narazil na program SoundGrain od Oliviera Belangera, který je volně k dispozici pro Windows, Linux i Mac a umožňuje tvorbu výše zmíněných granulárních pazvuků.
Po otevření programu si do něj můžete načíst libovolný zvuk (mono i stereo) a kreslit trajektorie různých tvarů - křivky, kruhy, úsečky... Každá trajektorie je křivka, u které souřadnice X představuje čas a souřadnice Y výšku (pitch). Po stisknutí tlačítka Start se začnou všechny trajektorie najednou bez ustání přehrávat. Editovat lze například amplitudu, rychlost přehrávání trajektorie, velikost kroku a podobně, a to jak u každé trajektorie zvlášť, tak u všech najednou.
Během přehrávání lze aktivovat zápis do zvukového souboru waw (na plochu) a zachovat tak výsledek pro budoucí generace. Mně se pomocí programu podařilo například vytvořit efekt podobný dešti. Vycházel jsem ze stereo clapu a nakreslil asi šestnáct různých krátkých trajektorií. Každá trajektorie představovala jednu „kapku“ a všechny tyto chaotické kapky dohromady stvořily cosi jako umělý májový deštík.
Co bych nástroji vytkl, je bohužel poměrně nízká kvalita výstupu, zvláště při malé rychlosti - zřejmě zde nejsou použity žádné pokročilé metody vyhlazování (interpolace) a z programu tedy dostanete pouze velmi syrový zvuk. Nicméně i toto může být autorův záměr.
www: