Doprovodná kytara XXXI - kytarový workshop
Doprovodná kytara XXXI
Septakordy VII
Zdravím všechny kytaristy, kteří se buď pravidelně nebo zcela náhodně ponoří do četby našeho workshopu. Vy, co jste byli u posledních dílů, máte, věřím, dobře zvládnutý drop 2 voicing, který jsme opakovali a procvičovali, a můžeme se rovnou pustit do dalšího „drilu“. Nyní si dáme dohromady drop 3 voicing. Vydržte to, odměnou vám bude nakonec radost z perfektního, barevného a kreativní doprovodu, ať už k jazzovému standardu nebo vaší či jiné kompozici. Dalším plusem vám bude taky perfektní orientace na hmatníku, a tím pádem lepší schopnost určitého pochopení či, jak to nazvat (?), „splynutí“ s danou skladbou.
Drop 3 - Ukázka spojení dvou doškálných majových akordů na struně E
Možná by stálo za to si, alespoň v letu, zopakovat intervalové uspořádání voicingu drop 3. Základní tvar získáme tak, že z našeho drop 2 vezmeme druhý hlas, tedy kvintu, a přesuneme ji úplně nahoru nad všechny hlasy. Vyjde nám uspořádání intervalů v akordu 1-7-3-5. Co se týče obratů, první máme od tercie 3-1-5-7. Další od kvinty 5-3-7-1, no a poslední samozřejmě od septimy 7-5-1-3.
Nyní můžeme tedy, začít s cvičeními. Jako první jsem zde připravil několik možností spojení dvou „majových sedmiček“ (Xmaj7), kde si drop 3 voicing a jeho obraty trochu procvičíme. Vezmeme si například oblíbenou tóninu C dur a z ní první a čtvrtý stupeň - tedy akordy Cmaj7 a Fmaj7. Nejprve tedy pouze na asi nejčastěji (u drop 3) používané struně E. Než se pustíte do samotného cvičení včetně rytmiky, zahrajte si oba tvary bez rytmu a naučte se je dobře mezi sebou měnit. Nejdříve Příklad 1a, pak se můžete pustit do nácviku Příkladu 1b, kde už jsem zapsal jednotlivé spoje v rytmickém patternu. U Příkladu 1c spojuji rovněž ty samé akordy na struně E, jen se snažím stoupat s basem pořád nahoru (viz noty). Cvičte vše pomalu a ideálně použijte metronom. Pokud se podíváte na notový zápis tohoto cvičení, vždy na 4. době změním bas tak, že jdu na tón (bas) následujícího akordu. Ten hrajte pokud možno stejný prstem, kterým pak hrajete daný hmat.
Drop 3 - Ukázka spojení dvou septakordů akordů na struně A
Na struně A, se drop 3 voicing používá sice trochu méně, ale i tak je dobré ho procvičit a udělat si v tom jasno a pořádek. Zde jsem pro změnu vzal známý a často používaný postup doškálných akordů I.-IV.-II.-V. Tóninu zvolíme pro změnu třeba F dur. Máme tedy sled těchto sedmiček: Fmaj7-Dm7-Gm7 a C7. Tóny, které jsou mezi jednotlivými akordy, jsou tzv. průchodné basy. Budeme se jimi zabývat později. Zatím tam jsou pouze pro zpestření celé ukázky. Jednotlivé akordy, jak můžete vidět v notách, rozkládám v pořadí: Fmaj7 od tercie, dále Dm7 v obratu od kvinty, následuje velmi často používaná a výborně znějící mollová sedmička (Gm7) v drop 3 od základního tónu a první kolečko končíme C7 od tercie. Druhé kolečko začínáme Fmaj7 od základu, následuje Dm7 v již už zmíněném základním tvaru, dále Gm7 od kvinty a končíme C7 rovněž od základu. Nebojte se toho 12/8 taktu, je to obyčejné blues. Stačí si počítat raz, dva, tři, čtyř, pět, šest atd.
Drop 3 - II.-V.-I.-VI.
Při třetím cvičení se vrátíme zpět na strunu E a procvičíme si ještě dominantní jádra, tedy nám už velmi známy postup II.-V.-I. K němu jsem na závěr přidal ještě mimotonální dominantu nebo, chcete-ti, v tomto případě durový šestý stupeň. Tóninu zde máme G dur. Akordy budou tedy Am7-D7-Gmaj7-E7. Začínáme moc hezkým spojem Am7 od tercie a za ním D7 od septimy, následuje Gmaj7 od tercie a první kolečko končíme E7 od kvinty. Druhé kolo začínáme Am7 od základu, D7 od kvinty (opět velmi používaný a hezký spoj), dále Gmaj7 od základu a E7 od tercie.
Nyní si zkuste dále vymyslet další možnosti, jak pomocí obratů tentokráte voicingu drop 3 vytvořit různé spoje těchto či jiných septakordů. Použijte jak strunu E, tak strunu A. Pokuste se všechny spoje si zapamatovat a zkuste je začít používat v praxi. Držím palce a přeji, ať se vše daří.