Doprovodná kytara 8. díl - kytarový workshop

Doprovodná kytara díl 8.  - kytarový workshop
Doprovodná kytara díl 8. - kytarový workshop

Zdravím, dnes bych se opět vrátil k našemu rozpracovanému tématu, kterým jsou intervaly. V pátém díle jsme skončili sextou, dnes se podíváme na poslední intervaly, které najdeme v jedné oktávě, tedy například od tónu c do c1. Tím je velká a malá septima a samozřejmě oktáva. Ještě nás čeká proletět intervaly přes oktávu, tedy devítka, jedenáctka a třináctka, a můžeme pomalu skládat první akordy a začít vytvářet harmonie. Už se těším.

Malá septima - dominanta (7)

Pokud tedy zvětšíme poslední interval, o kterém jsme v pátém dílu mluvili, tedy velkou sextu, o půl tón nahoru, vznikne velmi důležitý a osobitý interval, a to velká septima. Například pro zvuk blues nebo jazzu zásadní. Pokud tedy bude v akordu mezi základním tonem akordu a další tónem interval septimy, a navíc k tomu k tomu přičteme ještě velkou tercii a kvintu, máme na světě krásný dominantní septakord, například C7, jehož barva nebo nálada je právě pro tyto výše zmiňované styly zásadní. Malá septima má tendenci klesat na sextu a opět, jako u ostatních intervalů, bude záležet na kontextu použití. V příkladech jsem kromě způsobu hraní intervalu malé septimy ještě napsal dvanáctku v F poskládanou z akordů, které tvoří pouze základní tón, tercie a právě malá septima. Užijte si ten krásný silný zvuk velkých septim.

 

Velká septima (+7 maj)

Opět se o půl tón posuneme nahoru, vzniká velmi disonantní interval velké septimy. Pokud se ho budete učit zpívat či poznávat, může vám pomoct pomůcka, že velká septima leží o půl tonů níže než oktáva, která se hledá poměrně snadno. Když bychom velkou septimu zasadili do durového kvintakordu (vysvětlíme v příštích dílech), takže k základnímu tónu vytvoříme (přidáme) právě tento interval, vznikne krásný medový durový tónický septakord Xmaj7, který najdeme na prvním a čtvrtém stupni diatonické stupnice. Krásně sladce zní také například mollový septakord s velkou septimou (Ammaj7) atd. Zkuste si opět najít všechny možnosti, jak a kde velkou septimu zahrát. Jednoduše si vezměte například všechny tóny A na hmatníku a vytvořte vždy od něj velkou septimu.

 

Oktáva (8)

Hurá, jsme na oktávě. Pokud jste postupovali po půltónech, například od tónu c nahoru a postupně jste si říkali všechny tóny na hmatníku, určitě vám nemůže uniknout, že jsme došli k dalšímu tónu c1. Jen tedy o šest celých tónů vyššímu. Tedy k oktávě! Pro nás, pro kytaristy, velmi důležitý a velmi silný interval. Rád bych mu věnoval později celý díl. Oktávy můžeme stejně dobře použít jak při zvýraznění melodických linek, tak i při vlastním doprovodu. Spousta akordů dostává svou sílu právě díky oktávě. Zdvojit tak můžeme nejen základní tón, tak jak to často bývá, ale vlastně kterýkoliv jiný akordický tón či jeho tenzi. Použití najdeme všude, od Hendrixe až po Geogre Bensona nebo Wese Mondtgomeryho. V notovém zápisu uvádím opět několik příkladů hraní kvintakordů s oktávou. První je akord D až ve dvanácté poloze, kde vlastně pomocí oktávy zdvojujeme základní tón. Tento druh voicingu (uspořádání hlasů v akordu) můžeme slyšet například u Fruscianteho s Redhotů nebo u Hendrixe. Díky oktávě dostane obyčejný kvintakord sílu a určitou konkrétnost. Mně osobně je to daleko bližší, než když po základním tónu následuje kvinta, tak jak to často bývá. Další ukázkou je můj velmi oblíbený obrat mollového kvintakordu (tím názvem mollový kvintakord se zatím netrapte probereme později), kdy zdvojuji pomoci oktávy kvintu. Další ukázkou je hezký voicing durového kvintakordu nebo, přesněji řečeno, jeho obratu. Čtvrtou ukázkou je pak hojně používaný mollový kvintakord se zdvojeným základním tónem.

 

Domácí úkol

Vezměte si například tón a a zkuste si zatím tedy v rámci jedné oktávy vytvořit všechny možné intervaly a zkoušejte si je pojmenovat, poslouchat a vnímat jejich barvy. Pomůžete vám to dobře k vytváření nebo i vlastně v pojmenovávání jednotlivých akordových sazeb. Další cvičení si udělejte, stejně tak jako v předminulém dílu, harmonizací stupnice pomocí intervalů. Tentokráte použijte septimy. Někdy vám vyjde velká, někdy malá, podle stupnice, jejíž výběr nechám na vás. Tak přeji mnoho úspěchů a radosti se hry.

Doprovodná kytara díl 8.  - kytarový workshop
Doprovodná kytara díl 8. - kytarový workshop
Psáno pro časopis Muzikus