Doprovodná kytara 11. díl - kytarový workshop
Zdravím. Máme po prázdninách, a tak se pustíme opět do výuky. Intervaly máme za sebou, můžeme se tedy společně podívat na stavbu akordů a práci s nimi. Zaměříme se na obraty akordů, jejich druhy, použití, vzájemné vztahy, harmonické funkce atd. Začneme dnes těmi nejjednoduššími, ale za to hojně používanými „akordy“ nebo souzvuky, tzv. power akordy.
Co je tedy power akord?
Pokud byste zadali do Googlu otázku „Co je to akord?“, najdete převážně poučku, že akord je souzvuk tří a více tónů. A pak bude nejspíše následovat povídání o kvintakordech a septakordech, terciovém systému atd., to všechno nás čeká později. Když si zahrajete power akord, ten úplně nejjednodušší, který určitě všichni znáte (Příklad 1), a podíváte se, kolik že tónů vlastně hrajete, zjistíte, že pouze dva. Hraji tedy pouze interval čisté kvinty (viz doprovodná kytara V.). Nejedná se tedy o akordy v pravém slova smyslu, nicméně bylo potřeba je nějak pojmenovat. Použití těchto akordů je opravdu široké a hlavně díky svému pevnému a nedisonantnímu zvuku čisté kvinty dostaly název power chords. Kvintu v sobě nese i jejich akordová značka, např. G5 (5 - kvinta). Název akordu (G5, A5 a podobně) se odvozuje od primy, tedy základního tónu. V době, kdy jsem sám začínal na kytaru a angličtina byla u nás v dolíčku, kde jsem se narodil, na úrovni „džipson“, jsme jim říkali kvinťáky. Někde jsem slyšel krásný výraz hrábě, dvojhmaty atd. :-) Dnes tedy power chords.
Proč jsou tedy tyto „akordy“ tak oblíbené? Jedním z důvodů je právě onen výrazný a jasný zvuk čisté kvinty, která nám zní výborně jak s čistou, tak hlavně zkreslenou kytarou. Ostatně zvuk klasické rockové kytary je právě postaven na zvuku power akordů. Dalším aspektem je i jejich jednoduchost při hraní. Na kytaru se nám budou, ve všech polohách, hrát power akordy velmi snadno a zvládnou je poměrně rychle i úplní začátečníci. Zvukový efekt, když zahrajete svůj první power akord, je ohromující. :-) Pojďme se teď podívat na pár možností, jak s nimi pracovat.
Možnosti
Docela častým obohacením je přidání třetího tónu, a to oktávy (Příklad 2). Zvuk se nám krásně zvětší a rozšíří. Oktáva zní na kytaře perfektně, a tak bych si tento způsob hraní power chordů určitě osvojil. V příkladu uvádím možnosti hraní např. power akordu G5 na všech strunách. Transpozice vzniká tak, že budete jednotlivé hmaty jen posouvat po hmatníku nahoru a dolů, kam potřebujete. Dále bychom určitě neměli zapomenout na velmi oblíbené power akordy s prázdnými strunami (tzv. open power chords). Určitě jste si už všimli, že akordy s prázdnými strunami zní na kytaře výborně. Pro zvětšení zvuku pak můžeme základní tón nebo kvintu ještě zdvojit. V Příkladu 3 uvádím některé často používané tvary těchto akordů s prázdnými strunami. Například první E5, kde můžete hrát základní tón E jako prázdnou strunu E, pak následuje oktáva, dále opět kvinta a nahoře máme opět základní tón E, jen o dvě oktávy vyšší. Tím dosáhneme velmi širokého a pevného, typicky kytarového zvuku. Výborně s prázdnými strunami zní i power akord G5. Hrajeme tedy nejprve základní tón G (označený červeně jako všechny základní tóny), strunu A utlumíme prvním prstem levé ruky, následují dvě prázdné struny D a G, na struně H hrajeme kvintu D a na éčku opět základní tón G.
Příklad 4
Zapsal jsem pro zpestření a pro lepší představu použití některých běžných power akordů v praxi, chorus skladby Back in Black od AC/DC. Krom ukázky power akordů je zde zajímavá i rytmika celého riffu. Právě pro AC/DC a podobné kapely je zvuk power akordů tolik typický. Slyšet je můžeme pochopitelně snad u všech rockových kytaristů na světě, což je bohužel někdy trochu na škodu. Díky své harmonické jednoduchosti a částečné zvukové omezenosti můžou znít povětšinou všechny doprovody hodně podobně, bez napětí a kolikrát bez invence. Toho bych se, pokud používáte jen power akordy, možná trochu vyvaroval. A jak sami uvidíte, existují i další zajímavé, řekněme bohatší, akordy, které se dají krásně použít i v rockové hudbě. Mějte se krásně.