Co si myslí bubeničtí mistři - metronom na pódiu

Hraní s klikem je pro stále větší počet bubeníků normální záležitost. Někteří ho používají ve zkušebně, protože cvičit s metronomem prostě muzikantovi ulehčí práci. Nemusí se soustředit na tempo a v klidu se může věnovat třeba technice nebo výrazu. Stále častěji se ale tento malý pomocník ukrývá i někde na pódiu. A právě tahle skutečnost dělí bubenickou veřejnost na dva tábory. Jedna polovina je používáním metronomu během koncertu úplně znechucena, druhá má naopak pro něco podobného pochopení. Jak se na to koukají někteří světoví bubeníci?

Dominic Howard
Dominic Howard

Dominic Howard

Dominic je britský bubeník původem ze Stockportu na severu Anglie. Kromě toho, že je levák, je známý spíš tím, že hraje v jedné z nejpopulárnějších kapel současnosti - v Muse. Další pozoruhodností na něm je, že už od čtrnáct let hraje s multiinstrumentalistou Matthewem Bellamym. Tihle kluci jsou kamarádi už slušných dvacet jedna let, a to nejen na hudebním poli. Podle slov Dominica ho pak ve hře na bicí nejvíc ovlivnil Roger Taylor z Queen nebo Dave Grohl z Nirvany.

 

„Metronom používám ve většině našich skladeb. Od začátku jsme byli ambiciózní a čím víc jsme hráli, používali jsme i složitější aranže. Než abychom vzali klávesistu, zvolili jsme raději samply. Hrát s nimi bez metronomu je téměř nemožné. Ze začátku jsem tu klikající věcičku nenáviděl, ale teď už jsme kamarádi. Dávám si ho do sluchátek pouze jemně. Jako zvuk používám cow bell.“

Travis Barker
Travis Barker

Travis Barker

Sedmatřicetiletý Kaliforňan prorazil na světovou hudební scénu příchodem do Blink -182. Pro fanoušky je známý spíš svými tetováními a čírem. Zdání ale může klamat. Travis se dostal k bicím už ve čtyřech letech. Prošel spoustu kapel a různých hudebních stylů od jazzových evergreenů přes funky až k rockovému hraní. K Blink se dostal jako záchrana. V roce 1998 se během několika hodin naučil celý repertoár a nahradil jejich původního bubeníka. Večer s nimi pak vystoupil na koncertě a stal se právoplatným členem.

 

„Hraní s metronomem miluju. Když můžu, dám mu přednost. S Blink -182 jsme hráli na klik všechno, je to pak hodně znát na rytmice celé kapely. Měli ho i ostatní členové, včetně zpěváka. Od začátku jsme tak byli hned všichni na jedné rytmické vlně. To je pak úplně jiná spolupráce.“

Chris Daddy Dave
Chris Daddy Dave

Chris Daddy Dave

Daddy je pro většinu lidí dost tajemným bubeníkem. A to i přesto, že vystupoval například se světoznámou Adele, Beyoncé, Kenny Garrettem nebo raperem D’Angelem a spoustu dalších. Jako snad každý černý bubeník začal v kostele. Když byl starší, pracoval na pozici účetního. Život se mu ale ze dne na den změnil. Podle jeho vyprávění jednou přiběhla jeho nadšená kolegyně s tím, že na něj někdo čeká. A nebyl to nikdo jiný než Janet Jackson. Ta ho pak údajně poprosila, jestli by s ní nejel turné po světě. A jak situaci komentoval Chris: „Samozřejmě jsem účetnictví už nikdy neviděl.“

 

„Nejdůležitější při hraní je mít bytelný groove. Hrát s klikem chce velkou dávku koncentrace a uvědomění, pro mě je lepší hrát naživo, podle srdce. Důležitý je udržet timing a zbytek hraní jsou jenom rudimenty. Metronom může člověku vzít nejenom radost ze hry, ale i přirozený feel.“

Psáno pro časopis Muzikus