Bez obav na bezpražec (4)
Malé tercie
Tak vás opět vítám ve světě bez pražců. Jak už to na podzim bývá, počasí nám trochu vychládá. Ale já osobně mám toto období velice rád. Ne, že bych měl něco proti parnému létu, ale vždy, když je za okny ne příliš přívětivé počasí a neláká mne ven placatit se u vody, nezbývá mi než cvičit, takže v tyto dny na sobě vždycky "zamakám" nejvíce. Máte-li tuto úchylku stejně jako já, pojďme společně na to.
V minulém díle jsme to "zapíchli" u tercií a dnes v nich budeme pokračovat. Stejně jako jsme v minulém díle procvičovali velké (durové) tercie, budeme dnes procvičovat malé (mollové). Opět na struně E ve 3. poli 3. prstem držíme tón G a k němu rozezníme na A struně v 1. poli 1. prstem tón B. Dále pak na E struně 4. prstem ve 4. poli tón Gis a na A struně 2. prstem ve 2. poli tón H. Následuje výměna polohy. Na E struně v 5. poli 3. prstem tón A a na A struně 1. prstem ve 3. poli tón C. Dále pak na A struně 4. prstem v 6. poli tón Ais a k němu na A struně ve 4. poli 2. prstem tón Cis. Opět výměna polohy a tak dále po celém hmatníku. Princip je stále stejný jako při cvičení oktáv, kvint a velkých tercií. Takzvané "prstolamové" cvičení, při kterém jsme se trápili v minulém díle s velkými terciemi, můžeme aplikovat i v tomto případě. V malých terciích ale není tolik náročné jako ve velkých, protože zde se nám neozve čtyřzvuk, ale jen trojzvuk. Na E struně chytneme ve 3. poli opět tón G, ale teď 1. prstem. V 6. poli na téže struně si zahrajeme malou tercku 4. prstem, je to tón B. Na D struně zahrajeme 3. prstem v 5. poli tón G a na G struně ve 3. poli 1. prstem malou decimu, tón B. Stejně po půltónech posouváme tento prstoklad po celém hmatníku, kam až dosáhneme.
Znovu zdůrazním, že musíme velmi pozorně poslouchat, co se nám to vlastně ozvalo, a nepromíjet si žádnou intonační nepřesnost!
To nejlepší, co pro sebe můžeme udělat, je snažit se vždy zabít víc much jednou ranou. Tím myslím, že když už věnuji drahocenný čas cvičení, mou snahou je vytvářet si taková cvičení, v nichž dělám víc věcí najednou. Ze začátku to sice bývá trochu náročnější, než si to hlava přebere, ale zato tak maximálně zefektivníme strávený čas cvičením. V dalším příkladu si budeme cvičit sluch tím, že budeme hrát střídavě durové a mollové tercie, ale vůči základnímu tónu o oktávu výše - takže decimy. Budeme je hrát v takovém pořadí, aby to mělo hudební smysl, čímž vlastně spojíme sluchové cvičení s teorií. Dvojzvuky základních tónů a decim si můžeme zharmonizovat jakoukoliv stupnici, v tomto případě třeba G dur. Pro jednotlivé dvojzvuky ve stupnici jsem použil názvy modů v církevních stupnicích. Z pohledu teorie je nutné se tyto názvy naučit, protože jako aktivní muzikanti se s nimi budeme setkávat neustále a pro základní pochopení harmonie je zvládnutí církevních modů nezbytné. Ale církevními stupnicemi se budeme zabývat až v pozdějších dílech.
Všechny základní tóny hrajeme na struně E a všechny decimy na struně G. Hráči se sklony k masochismu (patřím mezi ně i já) si mohou zharmonizovat stupnici kombinací durových a mollových variant výše uvedeného "prstolamového" cvičení.
Takže opět cvičte, cvičte, abychom byli o kousek dál až se zase setkáme na této stránce.
poloha 3.G dur (jónský modus)
poloha 5.A moll (dórský modus)
poloha 7.H moll (frygický modus)
poloha 8.C dur (lydický modus)
poloha 10.D dur (mixolydický modus)
poloha 12.E moll (aiolský modus)
poloha 14.Fis moll (lokrický modus)
poloha 15.opět G dur (jónský modus)