Bass profil - Christopher Wolstenholme
Tvrzení, že jsou Muse nejlepší živou kapelou současnosti, je možná trochu nadnesené. Pravdou ale zůstává, že spojení jejich hudby a jedinečné show patří k tomu lepšímu, co současná scéna nabízí. Členem kapely je i baskytarista Chris Wolstenholme, který je uznáván i proto, že dokázal přenést artrockový způsob hraní na baskytaru do 21. století.
Začátky
Christopher Tony Wolstenholme se narodil 2. prosince 1978 v Rotherhamu v anglickém hrabství South Yorkshire. Již od raného dětství vstřebával hudbu, neboť jeho matka často nakupovala desky a v Chrisovi rozvíjela touhu stát se muzikantem. Když mu bylo jedenáct, přestěhovali se do Teignmouth v hrabství Devon. Tady začal Chris nejprve hrát na kytaru, aby ji zakrátko vyměnil za bicí, se kterými se uplatnil ve své první kapele. Chodil do školy Teignmouth Community College, v jejíž budově kapela zkoušela. V téže budově zkoušeli a do téže školy chodili i kytarista a zpěvák Mathew Bellamy a bubeník Dominic Howard. V roce 1994, kdy z jejich kapely odešel basista, navrhli Chrisovi, aby se naučil na baskytaru a šel hrát do jejich kapely Rocket Baby Dolls.
Muse
A to byl prakticky počátek Muse. Kapela se, ještě pod starým názvem, zúčastnila soutěže rockových kapel Battle of the Bands a ke svému nesmírnému překvapení tuhle soutěž vyhráli, i když na pódiu zdemolovali veškeré svoje vybavení. Krátce po soutěži se proto rozhodli, že nikdo z nich nepůjde na univerzitu, odešli ze zaměstnání a začali se věnovat hudbě opravdu vážně a naplno.
Na Muse se přejmenovali v roce 1995 a začali tvrdě pracovat na úspěchu. Během tří let si vybudovali slušnou fanouškovskou základu v Británii a předskakovali takovým hvězdám, jakými v té době byli třeba Skunk Anansie. V roce 1998 se setkali s Dennisem Smithem, vlastníkem studia Sawmills v Cornwallu a přítelem všech jejich rodičů, který jim nejen dohodil manažera Safta Jafferyho, ale nabídl jim i natáčení ve svých studiích a vydání EP na jeho vlastní značce Dangerous.
11. května 1998 vychází první, čtyřpísňové, EP pod názvem Muse, o sedm měsíců později druhé EP Muscle Museum a kapela vzbudila pozornost rádia BBC, stejně jako časopisu New Musical Express. I přes tento úspěch a přízeň kritiky nenabídl Muse v Británii nikdo nahrávací smlouvu, zatímco v USA podepsali smlouvu s Maverick Records. V Británii tak pokračovali ve spolupráci s Dennisem Smithem a nově vzniklou společností Taste Media.
První album Showbiz vychází v roce 1999 a dokonale odráží tehdejší agresivně melancholický styl Muse. Album si vedlo poměrně slušně v domovské Británii a v Austrálii a lehký úspěch zaznamenalo v několika evropských zemích. Album bylo napsáno výhradně Bellamym a Wolstenholme a Howard se podíleli pouze na aranžích a produkci. Z desky vzešlo také pět singlů, které ale uspěly jen v Británii.
O něco výraznější úspěch zaznamenalo album Origin of Symmetry z roku 2001. Číslo tři na žebříčku v Británii a úspěch v Evropě i v Austrálii. Přestože je většina desky opět napsána Bellamym, hnací silou desky je spíše Chrisova, různými efekty znetvořená, basa.
Naprostý průlom pak znamenalo třetí album Absolution, které vyšlo v roce 2003. Nejenže kapela začala skládat písničky společně, ale album se vyšplhalo na vrchol v Británii a ve Francii, výrazně se umístilo i v dalších evropských zemích a v Austrálii. Z alba vzešlo hned několik hitů - Hysteria nebo Time is Running out a následovalo obří celosvětové turné a vystoupení na festivalu Glastonbury v roce 2004. Kapela také vyhrála několik cen MTV Awards, Q Awards a Brit Awards. Bylo to také první album, které se umístilo v žebříčku v USA, přestože až na 107. místě.
Jestliže s Absolution uspěli po celém světě vyjma USA, následující Black Holes and Revelations z roku 2006 tento dílčí neúspěch vymazalo a deska se umístila na devátém místě Billboardu (kromě prvních míst v Británii, Austrálii, Irsku nebo Švýcarsku). Muse se tu začali také postupně přiklánět spíše k popovějšímu zvuku oproti tvrdšímu a ostřejšímu zvuku prvních alb. Autorsky se opět jednalo o samostatný počin Mathewa Bellamyho.
Chris a alkohol
Přestože je Chris rodinný typ a se svou ženou má již šest dětí, nezvládl úspěch a propadl kouření a především alkoholu. Jednu dobu na tom byl tak špatně, že po pití zvracel krev, ale stejně mu nedocházelo, jak na tom vlastně je. Od kapely dostal v roce 2009 ultimátum, že pokud s pitím neskončí, dostane padáka. V polovině roku šel proto na odvykací kůru a od té doby nepije. Jeho vztahy s kapelou i v manželství se od té doby výrazně zlepšily. V roce 2011 pak přestal i s kouřením.
Následující turné i další dvě desky The Resistance (2009) a The 2nd Law (2012) ve své podstatě jen potvrzují Muse v roli jedné z největších kapel dneška. Na koncertech omračují zvukovou stěnou a omračující světelnou show a právem sklízejí zasloužený úspěch. Hudebně se noří více do popu, ale s vlastním čitelným rukopisem indie kapely. Pro nás je zásadní i to, že na poslední desku přispěl Chris dvěma vlastními skladbami Save Me a Liquid State, které odhalují jeho potenciál coby autora a dávají tušit, že se od Muse na příští desce nadějeme velmi zajímavého materiálu.
Vybavení
Samostatnou kapitolou je Chrisovo vybavení. Zatímco někteří basisti si vystačí se dvěma třemi nástroji a jedním aparátem za celý život, Chris je přesný opak. Na každé turné si bere jinou sadu baskytar, jiné aparáty a úplně jinou sadu efektů. Vybavení v samostatném boxu je jen jeho aktuální sestava k poslední desce The 2nd Law. Kompletní vybavení ke každé desce a následujícímu turné najdete na www.musewiki.org/Bass.
V úplných začátcích hrál Chris na baskytary Bass Collection, které ale vyměnil za Pedulla Rapture. Posléze přidal Fender Jazz American Standard, Warwick Streamer 4 nebo Zon Sonus 4. Následoval Rickenbacker 4001, osmistrunný Manson a v období kolem alba Resistance přibyly dodnes oblíbené Statusy. Ve studiu často používá i Gibson Grabber nebo Ripper. Nedávno si také nechal vyrobit unikátní dvoukrkou baskytaru, kde má dole čtyřstrunný Status a nahoře kytaru s displejem Misa Kitara. Jeho sbírka údajně čítá přes sto třicet kusů.
Diskografie:
S Muse: Showbiz (1999), Origin of Symmetry (2001), Absolution (2003), Black Holes and Revelation (2006), The Resistance (2009), The 2nd Law (2012)
V aparátech nejprve sázel na Ampeg SVT II a různé Ampeg kabinety. Později přešel na Marshall DBS a kabinety 7410 a 7015, ještě později na simulátory aparátu SansAmp a Line 6 prohnané přes Marshally a Ampega SVT-VR. V současné době hraje především přes Markbass SD1200 a kabinety Markbass Standard 151HR a Classic 152.
Co se týče efektů, tak tam je opravdu lepší se podívat na výše zmiňované stránky. Chris vyzkoušel snad vše, co trh s baskytarovými i kytarovými efekty nabízí. Od klasik typu Boss, Electro Harmonix nebo Line6, až po butik záležitosti Way Huge, Human Gear, Z.Vex nebo Electrix.
V současné době používá struny DR Stainless Steel Hi-Beams .045, které si nechává měnit na každé baskytaře před každým koncertem.
Vybavení:
Baskytary:
Fender Jazz (více modelů)
Gibson Grabber
Rickenbacker 4001
Status Chris Wolstenholme
Status Chris Wolstenholme 5strunná
Status Original Series II
Status S2-Classic
Status Super-Vintage GP
Status The KingBass MK-II
Status Kitara Doubleneck
Struny:
DR Stainless Steel Hi-Beams .045-.105
Aparáty:
MarkBass MoMark 800 (zesilovač)
MarkBass SD1200 (zesilovač)
MarkBass Standard 104HF (kabinet 4 x 10”)
MarkBass Classic 152 (kabinet 2 x 15”)
MarkBass Standard 151HR (kabinet 1 x 15”)
Marshall DBS 7400 (zesilovač)
Ampeg SVT-VR (zesilovač)
Efekty:
Aviom A-16II mix
A Designs Reddi DIBox
Way Huge Aqua-Puss (delay)
Way Huge Green Rhino (overdrive)
Way Huge Fat Sandwich (saturátor)
Way Huge Swollen Pickle (fuzz)
Way Huge Angry Troll (booster)
Way Huge Pork Lion (overdrive)
Crowther Audio Prunes and Custard (modulátor)
Shure UA845 + Shure UR4D (bezdrát)
Electrix Filter Queen (filter)
Electrix EQ Killer (ekvalizér)
ZVex Wooly Mamoth (fuzz)
Human Gear Animato (distortion)
Electro-Harmonix Big Muff (distortion)
Line6 FM4 (modulátor)
Electro-Harmonix Octave Multiplexer (octaver)
Digitech Bass Synth Wah (filter)
Homebrew Electronic Hematoma (overdrive)
ZVex Mastotron (fuzz)
Electro-Harmonix Micro Q-Tron (filter)
Akai Deep Impact SB-1 (synth)
www: