Bass Café X - Metalové riffy
Zdravím basové sokolíky a sokolice,
naše kavárna se v dnešním díle změní na metalové doupě. Pokud znáte kapely, jako jsou Dream Theater nebo Symphony X, tak budete znát i hudební styl zvaný progresivní metal. Vyznačuje se virtuózními výkony instrumentalistů, pompézností a některými svými typickými hudebními postupy. Zajímavým a efektním je hraní riffů, které využívají prázdných strun. Abychom mohli hrát melodicky i rytmicky zajímavé figury, musíme se opět vrátit ke stupnicím. Pro názorný příklad jsem zvolil méně obvyklou stupnici d moll harmonickou. Skládá se z tónů d, e, f, g, a, bb, c. Pokud ji budeme hrát klasickým způsobem v poloze přes tři struny, tak její potenciál nevyužijeme pro průběžnou a „plovoucí“ basovou figuru. Musíme se ji naučit hrát na jedné struně (cvičení č. 1). Poté přidáme prázdnou strunu A, která nám propojí všechny tóny stupnice a vytvoří plynulou „bublající“ basu. V cvičení č. 2 si ukážeme základní rytmické modely a prstoklad stupnice na jedné struně.
Důležité je dodržet délku not a dbát na jejich svázání, aby nikde nedocházelo k zadrhávání figury. Samozřejmě cvičte nejdříve v pomalých tempech s metronomem, po získání jistoty tempo zvyšujte. Náš příklad je hraný na strunách A–D, ale analogicky můžete cvičit stejný model i na E–A a D–G strunách. Pro „pětkaře“ i na B–E strunách. Cvičení č. 3 je příklad metalové basové linky, která kombinuje nacvičené postupy. Pro vaší inspiraci doporučuji poslech mistrů těchto rychlých šestnáctinových groovů jako jsou John Myung z Dream Theater, Michael Anthony LePond III ze Symphony X (opravdu impozantní jméno pro basistu :-)), James Lomenzo a David Ellefson z Megadeth nebo práci dvorního basisty Petera Gabriela Tonyho Levina v progresívním projektu Liquid Tension Experiment.