Bass café I - Hraj hluboko, a basové nebe ti zůstane navždy otevřené!
Zdravím všechny basové sokolíky, počínaje tímto číslem se budeme pravidelně setkávat v této basové kavárně. Každý měsíc se budu snažit vás inspirovat a snad i motivovat k objevování krás a zákoutí baskytary.
První posezení začneme se stupnicí G dur. Na první pohled dost nudná záležitost. Samozřejmě to platí v případě, pokud durovou stupnici hrajeme stylem "nahoru-dolů". Abychom dokázali plně využít potenciál, který nám těchto sedm tónů skýtá (stupnice G dur se skládá z tónů g, a, h, c, d, e, f#), musíme je trochu zpřeházet a poslouchat, co nám vzniká pod rukama. Klasickou metodou, jak se seznámit se stupnicemi, je cvičit je v intervalech. Takže hrajeme za sebou sekundy, tercie, kvarty, kvinty, sexty a odvážnější i septimy a oktávy. Jednotlivé tóny si představíme jako čísla (g = 1, a = 2, h = 3 atd.) a ke každému tónu stupnice přiřazujeme určitý interval. Tuto fázi přeskočíme a začneme zajímavější a zvukově barevnější kombinací - tzv. "bidirectional" hraním intervalů. Nelekejte se cizího slova, prostě jsem v češtině nenašel vhodný ekvivalent. Jde o to, zahrát jeden interval nahoru a druhý prostě obráceně dolů. Takže například, místo abych hrál terciový postup g-h, a-c, h-d, c-e atd., tak to trochu zpřeházím a hraju systém g-h, c-a, h-d, e-c atd. Dosáhneme tím netradiční barvy a zajímavých souvislostí mezi "obyčejnými" tóny stupnice G dur. Abyste měli představu, jak to zní, tak na CD máte všechny příklady nahrané i s akordovým podkladem (Gmaj7). První cvičení jsou tercie, druhé kvarty a třetí kvinty. Pro pokročilé hráče doporučuji pokračovat i s hraním sext, septim a oktáv.
Jako překvapení měsíce pro vás budu mít připravený takový překladatelský oříšek. No, spíš nějaký zajímavý groove, který by vás měl inspirovat a poskytnout zábavu při jeho cvičení třeba i na celý měsíc. Někdo se může bavit den, někdo týden a někdo se nepobaví vůbec. Samozřejmě ocením vaše náměty, dotazy a připomínky. Přeji hezkou zábavu s Fast Thumbem!