Akordy? A jaké? 21 - X7+9

Akordy? A jaké? 21 - X7+9
Akordy? A jaké? 21 - X7+9

V tomto díle se podíváme na souzvuk obecného značení X7+9, který si konkrétně přiblížíme na příkladu akordu B♭7+9.

 

Název: B dur, dominantní septakord s přidanou zvětšenou nónou

Označení: B♭7+9, B♭7+9, B♭7#9, B♭7#9

Pozn.: Opět připomínáme, že je v tomto případě nutné si uvědomit rozdílné značení akordu či tónu B, čili odvozeného od sníženého tónu H, kdy v české „akordografii“ se ustálilo označení jedním písmenem, a to B, kdežto v zahraniční literatuře je tón B považován za tón H. Takže snížené „háčko“ je pak značeno přidáním snižující posuvky, takže B♭. Takže pokud byste to chtěli bez té posuvky, označení bez ní by bylo v našich šířkách naprosto správné (tedy např. B7+9).

Vzorec: č1, v3, č5, m7, zv9 (neboli obecně: X7 + zv9 nebo zcela rozloženě Xdur + m7 + zv9).

 

Obecná poučka: Pozor na omyl, který se může při výkladu toho akordu objevit: Nejedná se zde totiž o nónový akord, o „devítku“. Proč? Protože kdyby šlo o devítkový akord, tak bychom k septakordu měli přiřadit velkou nónu, nikoli, jako v tomto případě, nónu zvětšenou. Jde o alteraci nónového akordu.

 

První příklad: Velmi hezky znějící a pohodlně uchopitelný hmat, a to v jakékoli jiné poloze. Akord obsahuje všechny základní tóny akordu.

 

Tip č. 1: Je ovšem lepší kvůli eliminaci znění prázdných strun hrát tento hmat spíše prsty než trsátkem. Záleží ale na zběhlosti muzikanta, protože strunu E můžeme přikrýt buď dlaní pravé ruky nebo bříškem druhého prstu levé ruky ze struny A, popřípadě palcem levé ruky zpod krku a strunu e1 ztlumíme bříškem čtvrtého prstu levé ruky, malíčkem.

 

Druhý příklad: Opět velmi jednoduchý, snadno zapamatovatelný hmat, a to i vzhledem k orientaci na hmatníku. Ve srovnání s předchozím hmatem zde můžeme zaznamenat horší znělost.

 

Tip č. 2: Strunu e1 utlumíme stejně jako v předchozím případě. Navíc zde nemusíme hrát čistou kvintu, zde tón f1, takže bychom mohli akord chytit nikoli použitím malíčku jako malého barré, ale všech prstů.

 

Třetí příklad: Pouze na pohled hůře uchopitelný, ale zato všechny tóny akordu obsahující hmat.

 

Tip č. 3: V pohodě je možné si zde zapamatovat úchop sedmičky durového akordu a pak jen přidat devítku na struně e1.

Psáno pro časopis Muzikus