Akordy? A jaké? 16. - Xsus2sus4
Tak, a dnes si vlastně spojíme to, co jsme si říkali v čísle 12/2012, totiž akord Xsus2 s akordem Xsus4, který jsme si uvedli v čísle 6/2012. Proč ne? A když jsme si sus2 vysvětlili přímo na akordu Esus2 a sus4 na akordu Asus4, tak dnes, aby se to pořádně zamíchalo, si tento zajímavý souzvuk uvedeme konkrétně na akordu Hsus2sus4.
Název: Alterovaný kvintakord, kde velká tercie je nahrazena velkou sekundou i čistou kvartou s harmonickou tendencí opětného návratu do tercie.
Označení: Hsus2sus4, Hsus2sus4
Pozn.: Na rozdíl od naší zvyklosti uvedeme v tomto případě jen jeden příklad. Tento souzvuk je totiž nejlépe „chytatelný“ právě v námi uvedené poloze, s tím že na rozdíl od ostatních možností i lépe zní. Nemluvě o lepším vzájemném postavení intervalů a zastoupení jednotlivých not.
Vzorec: č1, v2, č4, č5
Obecná poučka: I když při zaznění těchto akordů se obecně předpokládá jejich návrat do znělosti s tercií, přesto může existovat i samostatně. Záleží na harmonii skladby. Když si ho totiž přehrajete i zvlášť, zní velmi lahodně.
První příklad: I když to tak nevypadá, chytá se docela příjemně. Čistá kvarta je v tomto souzvuku zvýrazněna svými oktávovým zdvojením, tóny e na 7. políčku struny A a e1 na 9. políčku struny g. Sus2 neboli přidaná velká sekunda je pak tón c#2 na 9. políčku struny e1. Tím, že není obsažen v tomto hmatu uprostřed vzniklého souzvuku, dodává akordu zvonivý a jasný ráz a svou razancí doplňuje zdvojenost čisté kvarty, takže ani ta zde nepůsobí rušivě.
Tip: Neuděláte chybu, zvláště při harmonii, kdy se opět budete vracet k souzvuku s vekou tercií, když uchopíte pouze tóny, ten „trojúhelník“ na strunách g, h, e1. Když ho pak prostřídáte i pouze na těchto třech strunách zahranou částí akordu H, tak zjistíte, že to svou úlohu splnilo také.