12 největších chyb, které děláme v domácím studiu - Neděláme předprodukci, část druhá

Klik nám ale pomůže i jinde, např. přenést nahrané party z jedné části skladby do druhé. Například doprovod kytary je stejný v refrénu 1 i 2, ale refrén 1 je lépe zahraný... snadno zkopírujeme refrén 1 i do refrénu 2. A samozřejmě to zjednodušuje synchronizaci s MIDI party a efektů s tempem skladby.

12 největších chyb, které děláme v domácím studiu - Neděláme předprodukci, část druhá
12 největších chyb, které děláme v domácím studiu - Neděláme předprodukci, část druhá

Nahrajte vodicí tracky

Vodicím trackem myslíme jednoduchý záznam struktury písně. Většinou zpěv a doprovodný nástroj. Takový track se nahraje před samotným nahráváním „na ostro“. U vodicího tracku nejde tolik o zvukovou kvalitu. Jde o to, vytvořit jednoduchou „mapu“ pro celé nahrávání.

Je to velmi užitečná pomůcka, která zlepší orientaci ve skladbě. Pokud začínáte nahrávat, pomůže například rytmice, která začíná hrát jako první, lépe si uvědomit, v jaké části skladby se nachází. Hodně hudebníků se také orientuje podle textu - zpěvu. Je logické, že pro aranž je dobré vědět, kde zpěv je, a kde není. Třeba pro vyplňování děr bez zpěvu vyhrávkami atd.

 

Nastavte markery

Většina nahrávacích programů má nástroj na vizuální popis jednotlivých částí sklady. Tato funkce se nazývá marker. Nastavení zabere pár minut, ale ve studiu šetří hodiny času. Jednoduché popisy, jako intro, sloka 1, refrén 1, sólo atd., nás rychle zorientují v projektu. Nemusíme příslušná místa hledat poslechem.

 

Markery lze také použít více kreativně

Například na popis různých nápadů, které chcete zkusit. Pokud chcete zaexperimentovat v aranži s tím, kdy má začít doprovod basy nebo kam ve skladbě položit doprovodný vokál, kde udělat stopku, nebo kde snížit dynamiku skladby, aby mohla opět vyrůst..., vyznačte si taková místa markery. Často máme nápadů více, a ne vše je funkční. Nebo nechceme o nápad přijít.

 

Nechte to dozrát

I když máte předprodukční práci hotovou, je dobré nechat věci trochu usadit. I když píseň vznikne rychle a přirozeně, je dobré dát si čas pro práci s detailem.

Je běžné, že i přes pečlivou přípravu se v den D rozběhne natáčení a začnou přicházet nové nápady. Nahrávání je inspirační proces, a když si dáte trochu času mezi předprodukční fází a samotným nahráváním, můžete tyto dodatečné nápady lépe pochytat.

Předprodukce vypadá jako plno práce navíc. Je to ale způsob, jak udržet celé nahrávání v pohodové zóně. Při nahrávání chceme zachytit hlavně emoce a konkrétní pocit. S každým problémem, který musíme vyřešit, naše koncentrace na zachycení správné „vibrace“ klesá.

Psáno pro časopis Muzikus