Zildjian A Custom
Řada A Custom vznikla před deseti lety na popud Vinnieho Colaiutiho, známého kupříkladu spoluprací s Frankem Zappou, Stingem, Chickem Coreou, či kapelou Karizma, s původním záměrem vytvořit studiovou řadu činelů. V průběhu dalších let se tato řada rozrostla na poměrně široké spektrum činelů používaných snad ve všech žánrech, a to nejen ve studiu.
Nová sada zapadá do celkového konceptu této řady s tím, že má poskytnout ještě lepší kontrolu, rychlý a zvukově barevný rozjezd a celkově výrazný a svěží zvuk. Vlastnost, která je asi nejlépe vystihuje, je univerzálnost, jež ovšem nijak neubírá na kvalitě. Všechny činely jsou k prohlédnutí na www.zildjian.com, kde si můžete ve formátu mp3 též poslechnout, jak hrají. Já jsem měl k dispozici Medium Ride 20", 21" a 22", Sizzle (s nýty) Ride 20", Mastersound HiHat 12" a Fast Crash 14", 15", 16". Všechny tyto činely patří do kategorie Medium (M), popřípadě Medium Thin (MT) s úpravou brilliant finish (lesk jako blesk :)). Již na první pohled vypadaly báječně (do jisté míry také proto, že byly nové, a tudíž čisté, což se o mých činelech říct nedá). Po nasazení na stojan a prvních úderech se mé počáteční sympatie potvrdily a nutno říct znásobily. Neboť jako většina současných hudebníků (a zejména bubeníků) nemám takové prostředky, abych si nakoupil to, co bych si přál, musím se v současné době spokojit se sadou Zildjian ZBT doplněnou 14" Crash a 10" splash Istanbul. Ačkoliv na Istanbuly si nemohu stěžovat (díky výběru Franty Höniga přímo v továrně), byl přece jen přechod na A Custom něco jako přesednutí z Felicie 1,6 do Porsche 911. Pohled do ceníku mi sice trochu zkazil náladu, nicméně cenové rozpětí 5460-10 880 Kč je za takovýto kus plechu bohužel očekávatelné a navíc opodstatněné.
Fast Crash 14", 15", 16"
Jsou tenčí než jejich starší kolegové A Custom Crash, což jim dodává jasnější a řekl bych jemnější tón. Již z velmi přiléhavého názvu (Fast) je patrné, že se jedná o činely s rychlým jasným nástupem a rychle klesající křivkou hlasitosti, čímž přímo vybízejí k rychlým, po sobě jdoucím akcentům. Přitom nedochází k vytvoření "zvukové koule" přehlcující zvukovody posluchačů, spoluhráčů ani bubeníka. (Za celou dobu jsem od ostatních členů kapely neslyšel: "...ty činely 'sou hrozně nahlas", ačkoliv mají mnohem jasnější a pronikavější zvuk). Tuto vlastnost velmi ocení především ti, kteří jako já s oblibou používají na konci frází dva crashe, neboť tyto k tomu přímo vybízejí. Barva zvuku je pochopitelně závislá na velikosti, to znamená, že od vysokého, jasného až ohnivého zvuku čtrnáctipalce se dostáváme k nižšímu, trochu temnějšímu zvuku šestnáctky. Bohužel jsem neměl k dispozici ty největší macky z této řady (17 a 18 palců), u kterých by mě vývoj zvuku naznačený na trase 14-16 dost zajímal. Co se dá dělat. Už takhle mi futrál na činely přibral dobrých deset kilo. Uplatnění najdou tyto činely jistě v široké paletě stylů od hard coru, dead a heavy metalu přes hard rock a funky až po fusion, či klasický jazz. Jinými slovy, nenapadá mě, kam by se vyloženě nehodily. Do kategorie crash je začleněn i A Custom Splash, který bych rád porovnal se svým Istanbulem, leč nebylo mi přáno.
Mám-li pohovořit o vzhledu, pak následky kruhové práce kladivem jsou velmi jemné a na rozdíl od rideů jdou až ke kraji. Profil crashů Fast je spíše plochý, čímž je patrně způsobeno rychlé "odumírání" zvuku. Crashe, které jsem měl k dispozici, mají poměrně malé, a co je zarážející, téměř shodně veliké pupky (až na 18", která má, alespoň podle fotek, pupek skoro jednou takový než ostatní). Nicméně i přesto není problém se do nich trefit. Zvuk na pupku mají jasný, znělý a silný. Trefování mi naopak dělalo ze začátku problémy u Mastersound Hi-Hat
Mastersound Hi-Hat 12"
Jelikož mám, jako drtivá většina bubeníků používajících pouze jednu hihatu, čtrnáctipalec, stávalo se mi občas zpočátku, že jsem minul. Ale člověk si zvykne i na šibenici a na tuhle se zvykalo velmi snadno. Počáteční obava, že dvanáctipalec nemůže plně nahradit primární hihatu a je vhodnější jako druhá, byla rozptýlena během několika málo minut. Poučení z toho vyplývá nenechte se zmást velikostí. I s malým kašpárkem se dá hrát velké divadlo. Zvukově byla naprosto perfektní, ať už zavřená či jako doprovod při beglajtech na rideu. Jediné, co bych jí vytkl, je, že při hře na polootevřenou hihatu, kdy se činely při rezonanci dotýkají a tím vytváří déleznějící zvuk, velmi rychle "chcípla", ale to se dá u takového prcka čekat. Škoda, že jsem nemohl posoudit, zda je tomu jinak u jejích o jeden, popřípadě dva palce větších sestřiček. Zvuk má velmi jasný a ostrý, a použil-li jsem u crashe slovo ohnivý, zde by bylo na místě spíše označení mrazivý, čímž nám vzniká hezká tepelná rovnováha. Velmi příjemný, jasný a zřetelný je zvuk na pupku, což bývá velký neduh u spousty jiných hihat, kde jsem se naopak setkal se zvukem zastřeným, jakoby utlumeným, a barevně nevýrazným.
Spodní činel se zvlněným okrajem ponechává vzduchu volný průběh a tím pádem je zvuk při sešlápnutí velmi rychlý a výrazný. V tomto směru je podobná hihat Quick Beat, která má spodní činel plochý, se čtyřmi otvory. Velmi zajímavá by mohla být varianta A Custom/Z Dyno Beat Combination, která má spodní činel ze sady Z Custom spadající oproti vrchnímu Áčku (MT) do kategorie EH neboli Extra Heavy.
Medium Ride 20", 21", 22" a Sizzle Ride 20"
To nejlepší nakonec. Pokud jsem byl s crash a hihat nadmíru spokojen, ride (zejména 20") mě nadchnul. Naprosto čistý zvuk, který ani při dlouhém paternu hraném na tělo činelu nepřeznívá a nechává vyniknout každý úder. Zvuk na pupku je jasný a pronikavý, ale v žádném případě nepříjemný. Velmi snadno se při hře reguluje dynamika, činel velmi citlivě reaguje na jakoukoliv změnu v intenzitě úderu, což se může sice někomu jevit jako nevýhoda, ne tak mně. Při silném úderu má plný zvuk a rezonuje velmi dlouho, aniž by jakkoliv nepatřičně zvukově vyčníval, či přehlušoval. Hutnost zvuku se pochopitelně zvyšuje přímo úměrně s velikostí činelu. I poměrně masivní dvaadvacítka reaguje citlivě, což se odráží i v zařazení do kategorie M. Trochu mě zklamal zvuk na pupku u jedenadvacítky, který mi v porovnání s ostatními dvěma činely přišel poněkud nevýrazný, tlumený.
Sizzle Ride patří do kategorie MT a má po obvodu těla šest pravidelně rozmístěných nýtů. Ačkoliv je lehčí než Medium Ride, díky čemuž má nižší a temnější zvuk, stále velmi zřetelně reaguje na dynamiku úderu. Člověk, který takový typ činelů používá, s ním bude zcela jistě spokojen. Přestože je svým pojetím určen především na klidnější hraní, nepůsobí nikterak rušivě ani v drsnější muzice, není to ale přece jen úplně jeho parketa.
Povrchové zpracování je podobné jako u crashů, ale jak jsem již výše naznačil, tepání začínající hned u pupku končí sice u dvacítky téměř u okraje, nicméně u jeho dvou větších kolegů končí zhruba 2-3 palce od okraje. Dvaadvacítka má navíc tepání oproti jedenadvacítce výrazně jemnější. Tepání je kruhové, ale nerovnoměrné a je vidět, že si s tím u Zildjianu dost vyhráli.
Díky Vinniemu vznikla nová sada činelů v řadě již tak velmi kvalitní a oblíbené. Kdo některé činely z této řady zná, popřípadě vlastní, jistě ví proč. Každému, kdo na ně má, je mohu vřele doporučit. Rozhodně se vyplatí trochu připlatit, neboť tyto činely budou jen těžko hledat konkurenci.
Info:
Nový přírůstek do rodiny Zildjian A Custom je dokonale vyvážená sada přesahující hranice stylů s jasným a konkrétním zvukem, který se jistě bude těšit velké oblibě.
Plus:
naprosto vyvážený zvuk celé sady
crashe velmi rychlý pokles hlasitosti
ridey vysoká citlivost
hi-hat prostě super
Mínus:
cena hihaty
horší zvuk na pupku 21" Medium Ride
Ceny:
12" A Custom Mastersound Hi-Hat pár 9 380 Kč
14" A Custom Fast Crash 5 460 Kč
15" A Custom Fast Crash 6 210 Kč
16" A Custom Fast Crash 6 650 Kč
17" A Custom Fast Crash 7 250 Kč
18" A Custom Fast Crash 7 850 Kč
20" A Custom Medium Ride 8 960 Kč
21" A Custom Medium Ride 10 490 Kč
22" A Custom Medium Ride 10 880 Kč