TLA 5000
Některé firmy se nesmazatelně zapíšou do dějin zvukové techniky tím či oním legendárním modelem, ale původní specializace na několik špičkových profesionálních modelů se začne často postupně rozšiřovat o další sortiment. I když si od své oblíbené firmy můžete potom objednat prakticky cokoli, většinou to bývá na úkor kvality. Existuje sice dost výjimek, ale ty (jak známo) většinou potvrzují vždy nějaké pravidlo.
Na první pohled by se mohlo zdát, že na tuto cestu nastupuje i anglická firma TLA, protože po úspěšném uvedení procesorů série Ivory 2 na trh doplňuje svůj mikrofonní předzesilovač vlastním modelem lampového mikrofonu s jednopalcovou kapslí. Smysl tohoto řešení ale v žádném případě nespočívá v pouhém rozšiřování výrobního artiklu: mikrofon samotný a jeho předzesilovač spolu úzce souvisí, a pokud se jedná o velmi kvalitní mikrofonní kapsli, bývá taková kompaktní souprava velmi výhodným řešením. K plusům patří nejen to, že se předzesilovač může "ušít přesně na míru" podle charakteristik příslušné kapsle, ale také to, že se směrové paterny dají měnit přímo z ovládacího panelu. Každý, kdo pracoval s nějakým větším orchestrem, mi dá jistě zapravdu, že takové řešení je velmi elegantní - mikrofon totiž nemusíte při přepínání vůbec stahovat ze stativu.
Předzesilovače ze série Ivory 2 konstrukčně založené na hybridní technologii (polovodiče + lampy) nabízejí skvělý zvuk za velmi rozumné ceny - jaký mikrofon nám k nim tedy TLA nabízí?
Propojení
Souprava Ivory 5000 je nedílný komplet - předzesilovač nelze tedy využít pro jiný model mikrofonu - je to celkem logické, protože způsob zapojení interních obvodů a kombinace dvojité membrány se řídí přímo z předzesilovače (nepokoušejte se k předzesilovači připojit jiný lampový mikrofon, i když má stejný konektor - lišit se může nejen způsob zapojení ale i napájení - na tyto amatérské fyzikální pokusy se záruka nevztahuje!!). Výrobce ale nabízí zajímavou alternativu těm, kterým buď zvuk TLA z nějakého důvodu nevyhovuje, nebo používají např. procesor TLA 5051(ten má již předzesilovač integrovaný): je tu možnost využití přímého výstupu z mikrofonu (tlačítko Mic Out na zadním panelu). Mikrofon je tedy možné propojovat přímo kabelem XLR, ale až z krabice - do ní se připojuje vždy speciálním kabelem se sedmipinovými konektory (je součástí celé soupravy). Jeho maximální délka je limitována deseti metry, vyrobit si vlastní delší kabel výrobce v žádném případě nedoporučuje, protože by se tím zhoršovaly některé parametry. S délkou tohoto kabelu přímo souvisí možnosti, odkud se dají přepínat směrové charakteristiky mikrofonu. Pracujete-li ve vedlejší místnosti, můžete je při troše štěstí přepínat přímo z režie - a výsledek si okamžitě na vlastní uši porovnat (mikrofonní vstupy ve studiu vám v tuto chvíli ale budou k ničemu - sedmipinový konektor se dá do třípinové zásuvky XLR zasunout "jen stěží", a pochybuji o tom, že jste při budování režie vzali v úvahu i tuto možnost - většinou tedy nezbývá než "kutnout" do zdi). Jestliže vás dělí větší vzdálenost a nebo je mikrofon vysunutý poměrně vysoko na stojanu, stejně vám nezbývá nic jiného, než zdroj s předzesilovačem nainstalovat na vhodném místě poblíž mikrofonu a dál pokračovat libovolně dlouhým kabelem XLR.
Na zadním panelu předzesilovače je ještě navíc k dispozici nesymetrický linkový výstup nazvaný Monitor - je ho možné využít např. jako přímý poslech pro interprety ve studiu (odpadá zpoždění signálu, který prochází digitálním systémem).
Mikrofon a jeho montáž
Velmi robustní konstrukce připomínající např. AKG Solid Tube, Rchar1de Classic 2 či snad Sony C-800 dává tušit, že "drobeček" nebude žádný anorektik - bez úchytky váži zhruba třičtvrtě kilogramu. Z tohoto důvodu bych doporučoval použít velmi stabilní stojan. V neméně robustním pavouku je mikrofon u konektoru jištěn maticí a po dotažení korpus mikrofonu pevně dosedne přes filcovou podložku k odpružené části celé otřesuvzdorné konstrukce. Mnohem rychleji se vám montáž povede, když budete namísto maticí otáčet mikrofonem a matici dotáhnete až po usazení mikrofonu do ideální polohy. Slabším článkem celé konstrukce je otočný kloub pavouku - ten svým provedením za celou robustní konstrukcí poněkud pokulhává. Lze ho jen velmi obtížně dotáhnout natolik, aby se vlivem váhy mikrofonu neposouval - skoro bych se bál, že se závit po čase strhne. Asi bych to řešil silným dotažením kloubu ve fixní poloze a sklon mikrofonu bych reguloval pro jistotu ramenem na stojanu.
Čelní strana (čelo kardioidy) je označena logem TLA, na zadní straně mikrofonu jsou přepínače útlumu (-10 dB) pro velmi hlasité signály a HP filtr nastavený sice dost vysoko (120 Hz), ale s velmi nízkou strmostí (6 dB/okt.). Systém je schopen provozu již po několika sekundách, ale výrobce doporučuje nechat ho zhruba čtvrthodinku běžet naprázdno, aby se ustálila provozní teplota (a tím i veškeré specifické parametry).
Předzesilovač s napájením a dálkovým přepínáním charakteristik
Pro správnou funkci lampového modelu musí mít mikrofon k dispozici všechna napájecí napětí (včetně žhavení lampy 12AT7), a především z tohoto důvodu má propojovací kabel tolik žil. Na předním panelu lze tedy přepínat všechny obvyklé směrové paterny: kardioidu, kouli nebo osmičku. Devítipolohovým přepínačem je možné nastavit dalších šest mezipoloh - je to výhodné zejména pro práci v dobrém akustickém prostředí. Pokud se vám zdá např. kardioida příliš směrová a všesměrová charakteristika snímá naopak víc prostředí, než by vám vyhovovalo, můžete si vybrat vhodný kompromis. Jistě se dá argumentovat tím, že tento problém se dá vyřešit změnou vzdálenosti, ale výše uvedená možnost nabízí víc: nemusíte opouštět režii nebo posouvat stojan v orchestru (někdy ani nemáte kam).
Zisk předzesilovače je nastavitelný v rozsahu +16 až 60 dB (10 dB lze ubrat ještě přímo na mikrofonu). Výstupní úroveň lze od nulového zisku (mute) regulovat až do 0 dB (střední poloha) a otočením naplno lze přidat ještě dalších 15 dB zisku navíc. Zbývá už jen tlačítko pro změnu fáze, protože subharmonický filtr je k dispozici přímo na mikrofonu (tlačítko pro fantom samozřejmě chybí, protože mikrofon má vlastní systém napájení).
O indikaci signálu se stará klasický VU-metr s přepínačem pro vyšší úrovně (+10 dB) a na přístroji je i ledka Peak (signalizující špičky), která se rozsvěcí 6 dB před limitací signálu. Stejně jako u dalších preampů od TLA, lze i v případě 5000 dokoupit kartu s 24bitovým AD převodníkem (44,1 nebo 48 kHz) synchronizovatelnou přes Word Clock. Tu lze nainstalovat na zadním panelu, kde najdete také zásuvky s označením Link pro spřažení dvou mikrofonů do sterea. V případě využívání interního AD konvertoru DO-2 stačí kartu dokoupit pouze do jednoho pžedzesilovače a Link Out z prvního preampu propojit symetrickým kabelem do Link In druhého. Na digitálním výstupu DA-2 se potom objeví signál již v klasickém stereofonním formátu, úrovně se samozřejmě nastavují na každém preampu zvlášť.
Srovnávací test
Zvuk mikrofonu jsem porovnával s osvědčenými velkomembránovými modely s přepínatelnými charakteristikami: Neumann U87, AKG C414, Shure KSM 44 a Rchar1de NT2. Při testu jsem sice neměl právě po ruce obdobný lampový model, ale srovnávané modely jsem připojil rovněž přes lampový předzesilovač od TLA. O zvuku jsem neměl sebemenší představu, neboť zobrazení vzorné kardiody v manuálu bez frekvenčního rozlišení a rovný frekvenční diagram v pásmu od 20 Hz do 20 kHz se sotva znatelným poklesem kolem 3 kHz a mírným zdvihem v oblasti kolem 8 kHz toho příliš nenapoví. Podle těchto grafů by 5000 mohla znít obdobně jako např. U87, ale bezprostřední srovnání vedlo k poněkud odlišným závěrům.
TLA je v mikrofonní ose mnohem tvrdší a ostřejší než U87 nebo C414, především díky tomu, že kardioida u obou konkurenčních modelů přináší mnohem víc basů. Proto zní 5000 méně sametověji a zvuk není tak kulatý. Zvýraznění basů při kratších vzdálenostech od zdroje zvuku je tedy u 5000 mnohem méně výrazné - v praxi se to většinou hodí, ale na "sametové" mužské hlasy pro reklamy nebo vokály můžete v případě 5000 zapomenout. Mikrofon má poměrně vyrovnaný zvuk z úhlů mimo osu, i když oproti ostatním modelům zůstává zvuk stále mnohem průraznější. U všesměrového paternu je zvuk srovnatelnější díky absenci proximity-efektu, koule je stejně jako u ostatních modelů velmi vyrovnaná ze všech snímacích úhlů. Zatímco věhlasná U87 nabírá u koule z boku mírně kovový nádech, 5000 zní stále velmi příjemně, jenom nepatrně ztrácí na ostrosti a zůstává stále velmi konkrétní. Největší rozdíl je ale u osmičky, kdy U87 zní stále ve spodním pásmu velmi sytě; ostřejší a průraznější 5000 se jí v tomto případě podobá nejméně.
S KSM44 od Shure se dá 5000 již porovnávat lépe. V ose mikrofonu je zvuk mnohem srovnatelnější; Shure je sice o něco hladší díky plnějším basům, ale pokud na KSM44 oříznete basy až do druhé polohy, znějí oba modely v ose téměř identicky. U koule je rozdíl již větší, 5000 je výraznější na vyšších středech a zní z úhlů mimo osu jakoby detailněji. Zvuk je srovnatelnější i v případě Rde NT2, kardioida u Rde je sice opět měkčí, ale zvuk se zase dost podobá v případě všesměrové charakteristiky.
Svou citlivostí (14 mV) se 5000 řadí k těm nejcitlivějším mikrofonům a šumový ekvivalent 18 dB je také akceptovatelný, zvlášť když přihlédneme k faktu, že se jedná o lampový model, kde je pod určitou mezí snížení šumu o každý dB konstrukčně velmi obtížné. Pro omezení tlakových nárazů se k sadě dodává také běžný pop-filter, ale při studiové práci bych dal určitě přednost klasické nylonové punčoše natažené na rámu.
Pro zvuky, kterým prospěje snímání ostřejšího a tvrdšího charakteru, může být TLA 5000 velmi dobrým řešením. Nedovedu si ji představit na smyčcové nástroje, a už vůbec ne na zpěváka nebo zpěvačku s ostrými sykavkami. Kdo hledá do studia další alternativní model (aby mohl v případě, kdy to na Neumanny nebo AKG prostě nehraje nebo nezpívá, vytáhnout z kufříku zlatý klenot), pro toho je 5000 jistě velmi dobrou investicí. Kdo by si raději pořídil třeba jen jediný, dražší univerzální typ kapacitního mikrofonu pro své domácí studio, kterým lze snímat víceméně cokoli, tomu doporučím držet se raději starých, léty praxe odzkoušených modelů, nebo si počkat, až TLA přijde na trh s další, univerzálnější alternativou.
Info:
Pod označením 5000 v sérii Ivory 2 od firmy TLA se dodává souprava lampového kondenzátorového mikrofonu s předzesilovačem a dálkovým přepínáním směrových paternů. Cena je 31 990 Kč.
Plus:
možnost dálkového přepínání charakteristik a volba mezipoloh
individuální výstup pro přímý poslech
vysoká citlivost
poměrně vyrovnaný průběh mimo mikrofonní osu
ostřejší charakteristika mikrofonu (a tím i méně univerzální využití)
Mínus:
na basech nezní příliš plně
nepříliš zdařilá konstrukce kloubu pavouku