Tech 21 OMG - overdrive/booster Richie Kotzen Signature
Pro našince sympaticky znějící jméno B. Andrew Barta je uvedeno pod mnoha kvalitními, a nejen kytarovými, předzesilovači a efekty firmy Tech 21. Za všechny uveďme třeba ceněný SansAmp. Richie Kotzen je zase fenomenální kytarista, v současné době obklopený neméně fenomenálními spoluhráči (Sheehan, Portnoy) v kapele The Winery Dogs.
A jak tvrdí manuál, Richie má uši jako netopýr. Takže dolaďování výsledné zvukové podoby pedálu OMG si údajně vyžádalo mnoho prototypů. Pedál je rozměrově podobný běžným podlahovým efektům. Je jen lehce širší, jeho dvě funkce se přepínají dvěma nožními spínači na samém kraji protilehlých bočních hran. Aktivní stav obou funkcí znázorňují výrazně rudé LED diody, které se vizuálně jinak téměř ztrácejí v krvavě rudé metalíze bytelné krabice. Působivý design efektně doplňují černé nápisy i černé knoflíky otočných ovladačů. Vstupní jack je klasicky v pravém, výstupní v levém boku pedálu. Vstup pro napájecí konektor adaptéru (není součástí balení) je také v levém boku. Devítivoltová baterie se vkládá do lehce dostupné šachty po snadném odklopení krycího plátku na spodní straně. Dobrá zpráva - žádné shánění šroubováku.
Funkce
První funkcí pedálu je jednoduchý boost. Zapíná se pravým nožním spínačem, a jediným ovládacím prvkem (Boost) je nastavitelné nezabarvené zesílení původního signálu.
Druhou funkcí je overdrive se čtyřmi otočnými ovladači. Jsou vyrovnány v řadě pod horní hranou přístroje. Ty běžné jsou Level, Tone, Drive a doplňuje je Girth. Za pozornost stojí unikátní naladění ovladače Tone, jenž na maximu nic nepřidává, ale zachovává rovný průběh výškových frekvencí. Při otáčení proti směru hodinových ručiček postupně více odřezává vysoké krajní frekvence, aniž by však mělo dojít k omezení čitelnosti těch středových. Ovladač Girth je naopak aktivní, speciálně laděný obvod pro posílení či ubrání středových frekvencí. Na dvanácté hodině nic nepřidává ani neubírá.
Zvuk
Pro kované zastánce true bypassu je špatnou zprávou, že OMG bez napájení nehraje ani „skrznaskrz“, a že tedy touto funkcí zkrátka nedisponuje. A co víc, při porovnání průchozího neefektovaného zvuku se původní zvuk docela výrazně zabarvuje. Směrem ke středům. Vzhledem k proslulé, a výše zmíněné ušní výbavě samotného Richieho, se dá předpokládat, že se tak děje zcela záměrně. Osobně mě to docela příjemně překvapilo, protože je to hozená rukavice všem ortodoxním zastáncům „nezprzněného“ a jediného „pravdivého“ kytarového signálu.
Zmíněné posílení středového pásma už při průchodu pedálem možná souvisí se snímači a typem nástrojů, jež Richie používá, v každém případě to zvyšuje čitelnost a tloušťku tónu. A pravděpodobně vytváří dobrý zvukový základ pro další zpracování.
K pojmenování korekčních prvků je stále těžší vymyslet něco čerstvého. Jeden z uváděných překladů zde zmíněné funkce Girth = podbřišník to, myslím, tak nějak naplňuje.
Funkce boost je použitelná jak v čistém zvuku, tak ve zkresleném na nakopnutí signálu, je výtečně dynamicky ošetřená. Bez problémů a čistě funguje například u polozkresleného zvuku, kdy utlumením hlasitosti na kytaře dosáhnete relativně čistého zvuku a potřebujete tímto zvukem zahrát sólo. Nastavením ovladače Boost na devátou hodinu se lze s charakterově podobným zvukem v sóle bez problému prosadit.
Posunutím Boostu za dvanáctou hodinu se u lampového zesilovače při plně zkresleném základním doprovodném zvuku lze dostat k užitečnému zvýraznění, například ve vyhrávkách nebo v samotných sólech, kdy zbytnění základního zvuku vede spíš než k hlasitostnímu posunu k prodloužení délky tónu v sytějším zkreslení. Rozsah ovladače Boost jde až k maximální hodnotě +28 dB velmi plynule a citlivě.
Funkce overdrive je zajímavá především zvláštním vztahem dvou zásadních korekcí. Tone je opravdová tónová clona, která skutečně výšky neposiluje, jen cloní a v celkovém rozsahu ovladače je velmi, velmi přirozená. Úbytek nejvyšších frekvencí, jež mohou s narůstající mírou zkreslení znít (zvláště u jednocívkových snímačů) nepříjemně zrnitě nebo pískově, se děje nenásilně, nerazantně, a ani jejich největší odřez (Tone plně vlevo) se ve zvuku neprojevuje zahuhlanou nesrozumitelností či vykucháním. Středy a to, co dělá zkreslený kytarový zvuk vřelým a zpěvným, zůstává čitelné, jen jinak barevné.
Korekcí Girth je pak možno středově průrazné frekvence posílit či potlačit. A to naopak poměrně razantně. Už na deváté hodině se dá dostat k moderním, na středech vykouslým „scooped“ zvukům. Naopak na třetí hodině se zhutní i zvuk hodně slabého singlového snímače. Je to velmi využitelná a účinná korekční vymoženost. Vše se opět děje jaksi nenásilně a přirozeně.
Jakost vlastního zkreslení Drive je podle očekávání vysoká, takže i u jednokanálového zesilovače s jedním čistým zvukem se lze dobrat velmi kvalitní zkreslené varianty, navíc s volitelným nakopnutím pro sóla.
I při vysoké míře zkreslení si pedál zachovává při nezměněné barvě výraznou dynamiku na úhoz trsátkem nebo na práci s potenciometrem hlasitosti na kytaře. Dynamika pedálu je pro Richieho (který je v poslední době při hře na kytaru, podobně jako Jeff Beck, k vidění bez trsátka) zřejmě zásadní. Přepnutí se děje dotykovými, nikoliv hardwarovými přepínači. Změna je bez prodlevy rychlá, bez rušivých cvakanců.
Info:
Tech 21 OMG je overdrive/booster, kde je možné obě funkce vhodně kombinovat. Pedál, na jehož vývoji se podílel Richie Kotzen, nabízí vysoce kvalitní škálu různě zkreslených zvuků. Cena je 7450 Kč.
Plus:
velmi kvalitní zkreslení
zvuková variabilita
okamžité přepínání bez ruchů
Mínus:
nožní přepínače nekladou odpor
pro ty, kdo to řeší, nemá true bypass
TECHNICKÁ SPECIFIKACE:
Konstrukce | 100% analogová, asymetrické zkreslení |
Funkce | overdrive/boost, max +28 dB |
Napájení | 9 V DC |
Spotřeba | 5 mA (výdrž baterie cca 100 hodin) |
Hmotnost | 340 g |
Rozměry | 95 x 120 x 50 mm |
www: