TC Konnekt 24D - časy se mění, interface se mění...

TC Konnekt 24D - časy se mění, interface se mění...
TC Konnekt 24D - časy se mění, interface se mění...

Časy se mění a i dánská firma TC Electronic, dlouhou dobu známá především z oblasti high-end, pomalu ale jistě proniká i do světa home recordingu.

Po velmi úspěšných efektových akcelerátorech PowerCore přichází nyní dvojice zvukových interface Konnekt 8 a Konnekt 24D (FireWire), přičemž na druhý z nich se nyní podíváme v testu.

 

Jak vypadá

Výrobce dává jasně najevo, že nehodlá upustit od své pověsti a design působí velmi elegantně, robustně a vůbec profesionálně. Jedná se o kovovou (!) krabici výšky 1U a šířky půlracku (tento fakt se sice vůbec nijak nepropaguje, nicméně ve skutečnosti to tak je), přední a zadní panely jsou rovněž kovové a přes přední panel jde ještě elegantně vypadající průhledný plastový kryt.

 

Na zadním panelu najdeme čtyři analogové line in/out (symetrický jack), digital S/PDIF in/out, MIDI in/out, ADAT in/out, dva konektory FireWire, napájecí konektor a hlavní vypínač, na předním panelu pak dva analogové in/out v podobě kombinovaných konektorů XLR/jack, kde první slouží jako mikrofonní a druhý jako instrument vstup, dále nastavení citlivosti vstupů, přepínače pad/inst pro oba vstupy (funguje jako útlum pro mikrofonní a zároveň aktivuje instrument vstup), vypínač phantomového napájení 48 V, přepínač mezi předními vstupy a vstupy 1/2 na zadním panelu.

 

Následuje multifunkční digitální potenciometr, jehož aktuální polohu indikuje světelný prstenec kolem něj, fungující současně i jako tlačítko (viz dále), dále pak přepínač jeho funkce, přepínač tří uživatelských presetů celkového nastavení, potenciometr hlasitosti hlavních výstupů 1/2 a dva konektory pro sluchátka označené jako muting (zastrčení sluchátek deaktivuje hlavní výstupy) a nonmuting (hlavní výstupy zůstanou aktivní). Oba tyto konektory lze použít najednou. To vše doplňuje několik LED (funkčnost přístroje, indikace úrovně vstupního signálu, právě vybraná funkce kolečka a aktivní uživatelský preset). Provedení všech prvků je dostatečně kvalitní. Konektory na zadním panelu jsou - jak je poslední dobou již zvykem - zaletovány do desky plošných spojů a prostrčeny ven bez zafixování v panelu. No... asi se s tím nedá už nic dělat - urychluje to montáž a zřejmě se předpokládá, že se s nimi nemanipuluje moc často, což je v podstatě nakonec i pravda...

 

Součást dodávky tvoří externí napájecí zdroj (pro případ, že nelze napájet přes FireWire), kabel FireWire a CD s ovladači, manuálem a přiloženým softwarem.

Instalace je bezproblémová, nainstalují se drivery, ovládací aplikace (Control Panel) a efektové moduly Fabrik C (channel strip) a Fabrik R (reverb), převzaté ze systémů PowerCore.

 

Control Panel

Ovládání je přehledné, jednoduché a děje se přes Control Panel. Nastavuje se vzorkovací frekvence, velikost bufferu (latence), digitální synchronizace (interní/externí) a konfigurace digitálních in/out (viz dále). K dispozici je funkce direct monitoring a k tomu určený mixer, kde se dá individuálně nastavit hlasitost a panorama každého vstupu i softwarově přehrávaného signálu. Pro příslušné dvojice vstupů je možné aktivovat funkci link a ovládat je současně jako stereo páry. Najdeme zde i chromatickou kytarovou ladičku, která navíc umí režim Strobe.

 

Efektové moduly Fabrik C a Fabrik R běží na interním procesoru Konnekt 24D a díky tomu je lze použít nejen jako VST plug-iny, ale také pro direct monitoring (ne však oběma způsoby současně). Dva kanály Fabrik C jsou v takovém případě napevno přiřazeny k prvním dvěma analogovým vstupům. Fabrik R funguje systémem send/return a lze do něj poslat libovolné množství signálu z libovolného vstupu pomocí ovladače send, přičemž celkový efektovaný signál pak lze přimíchat k celkovému výstupu ovladačem return.

 

Nastavení vzorkovací frekvence má vliv na dostupnost některých funkcí, a to následným způsobem:

 

a) 44,1/48 kHz - fungují oba efektové moduly, direct monitoring a kombinace digitálních vstupů ADAT 1-8, ADAT 1-6 + S/DPIF, optical + coaxial S/PDIF

b) 88,2/96 kHz - funguje pouze jeden efektový modul (lze vybrat), direct monitoring a kombinace digitálních vstupů ADAT 1-4 + S/PDIF, optical + coaxial S/PDIF

c) 176,4/192 kHz - nelze použít žádný efektový modul ani direct monitoring, digitální vstupy pouze jako optical mono + coaxial mono S/PDIF.

Některé parametry mixeru (hlasitosti, panoramy a reverb return) lze přímo ovládat multifunkčním kolečkem na předním panelu. Nastavení hlasitosti se děje přímo jeho otáčením, pro nastavení panoramy je potřeba jej nejdříve zmáčknout a pak nastavit, přičemž po jedné vteřině nečinnosti se vrátí jeho funkce zpět k nastavení hlasitosti.

 

Efektové moduly Fabrik C (celkem dva nezávislé kanály) a Fabrik R (jeden stereo modul)

Fabrik C je řetězec efektů (channel strip), který v sobě integruje čtyřpásmový plně pásmový EQ, de-esser, třípásmový kompresor a limiter. Fabrik R je zase kvalitní reverb. Nabízí čtyři druhy algoritmů (Live, Hall, Plate a Club).

 

Ovládání obou efektů je velmi intuitivní a dá se použít nejen v klasické podobě nastavování jednotlivých parametrů, ale i v podobě grafické, kde se posouváním jednoho bodu v rámci vymezené plochy mění několik parametrů najednou. Oba způsoby fungují zároveň a každý si může vybrat to, co mu vyhovuje.

TC Konnekt 24D - časy se mění, interface se mění...
TC Konnekt 24D - časy se mění, interface se mění...

U EQ lze u každého ovládat frekvenci, gain, typ křivky (bell, low pass, hi pass, low shelf, hi shelf a notch) a Q. U každého typu křivky je navíc k dispozici několik konkrétních průběhů. U kompresoru můžete přepínat mezi třípásmovou a plno-pásmovou kompresí a nastavovat vstupní a výstupní úroveň pro každé pásmo. Vše ostatní je přednastaveno v šestnácti programech (Kick, Piano, Mix Rock apod.). To je svým způsobem dobře, protože většině muzikantů se to zdá pohodlnější než manuální nastavování spousty parametrů, kterým stejně nerozumí, nicméně přesto by bylo dobré mít i tuto možnost k dispozici.

 

U limiteru a de-esseru se nastavuje pouze threshold. U reverbu lze kromě hlavního algoritmu ovládat decay, predelay, poměry dry/early/reverb, modulaci a color. Vše funguje, jak má, škoda jen, že chybí algoritmus Spring, což by jistě ocenila spousta kytaristů. Nicméně i bez toho je Fabrik R velmi přirozeně znějící a široce použitelný efekt bez nepříjemných zvukových artefaktů levných digitálních efektů.

 

Pokud jsou moduly používány jako VST plug-iny, lze jejich parametry také automatizovat. Samozřejmostí je také několik továrním presetů a možnost ukládání vlastních.

Zvuková kvalita modulů je velmi dobrá a díky pohodlnému ovládání není problém rychle dosáhnout požadovaného výsledku.

 

Assimilator

Je velmi zajímavý VST plug-in, který sice není integrovaný v hardwarové podobě, ale je možné jej zdarma stáhnout ze stránek výrobce. Jeho funkce spočívá v tom, že se dokáže "naučit" frekvenční charakteristiku nějakého zvukového signálu a poté ji aplikovat na signál jiný, což lze s úspěchem použít jak na jednotlivé elementy mixu, tak na mix celý.

 

Výborné použití může mít zejména v situaci, kdy potřebujeme střihově zkombinovat tentýž záznam z několika odlišných mikrofonů, což se typicky děje například ve zvukové postprodukci filmů, anebo pokud vytváříme kompilaci z několika odlišně znějících nahrávek, které chceme zvukově přiblížit.

Efekt by dle výrobce neměl způsobovat fázové zkreslení a musím říct, že mě přirozenost a hlavně rychlost dosaženého výsledku příjemně překvapily.

 

Závěr

Zvuková kvalita převodníků i předzesilovačů je velmi dobrá. Co ale posouvá všechno ještě o kus dále, je možnost použít zařízení v režimu stand alone, tj. bez připojení k počítači. K dispozici jsou tři uživatelské presety (nastavení monitoring mixu včetně všech nastavení obou efektových modulů), mezi kterými lze přepínat a multifunkčním kolečkem na předním panelu lze i ovládat jednotlivé hlasitosti (vedlejším přepínačem je možné volit mezi ovládáním hlasitosti vstupů 1, 2, dvojice 3/4 a jedním uživatelsky vybraným parametrem - například reverb return). Konnekt 24D je tak možné použít i jako mikrofonní předzesilovač a jednoduchý mix s vestavěnými efekty v jednom anebo například jako kvalitní hardwarový reverb.

 

MIDI funguje standardně, v režimu stand alone pak jako MIDI thru. Pokud by se ještě navíc daly presety v režimu stand alone přepínat přes MIDI, mohlo by to být zajímavé... nicméně načítání nového programu chvilku trvá (asi jednu až dvě vteřiny)...

 

Je možné použít až čtyři jednotky Konnekt 24D anebo Konnekt 8 současně za pomoci kaskádového spojení sběrnicí FireWire, přičemž se navenek chovají jako jednotný systém, tj. lze například monitorovat všechny vstupy přes jediný výstup apod. To vše doplňuje dobře zpracovaný manuál. Součástí dodávky je i software Cubase LE.

 

Ovladače nejsou (zřejmě díky nové beta verzi, která teprve umožňuje použít efektové moduly i jako VST) v některých případech ještě zcela vychytané, nicméně lze očekávat příchod oficiální verze, kde bude již zřejmě všechno v pořádku.

 

Pokud vás tedy tohle zařízení zaujalo, spoustu dalších informaci můžete najít na stránkách výrobce www.tcelectronic.com.

 

Info:

TC Konnekt 24D je zvukový FireWire interface renomované dánské firmy. Cena je 14 290 Kč. Pro účely testu zapůjčil: DISK Multimedia s.r.o., 516 454 769, disk@disk.cz, www.disk.cz

 

Plus:

zvuková kvalita

design, koncepce a kvalita celkového provedení

integrované efektové moduly a plug-in Assimilator

stand alone režim s funkčními efektovými moduly

možnost spojení až čtyř zařízení současně

Cubase LE

 

Mínus:

chybějící možnost podrobnějšího nastavení kompresoru u Fabrik C

 

Technická specifikace:

vzorkovací frekvence/bitová hloubka: 44,1, 48, 88,2, 96, 176,4, 192 kHz/24 bitů

vstupy: 2 x mic/inst/line in

vstupy/výstup: 2 x analog line in/4 x analog line out

výstupy: 2 x S/PDIF in/out

výstupy: ADAT in/out

MIDI: in/out

interface: FireWire

direct monitoring: ano

efektové moduly: Fabrik C a Fabrik R

ovladače: ASIO, WDM a Core Audio

Psáno pro časopis Muzikus