TC Electronic M100 - stereofonní multiefektový procesor
„Věřím, že to máte stejné jako já, když řeknu, že některé firmy a značky jsou mi jaksi sympatičtější...,“ tak nějak před pár lety začínal můj test na krabičku FlashBack Delay právě od firmy TC Electronic. Krabička se od té doby až dodnes nachází v mém pedalboardu. Ostatně je to poměrně častý osud mnou testovaných produktů. :-)
Firma TC Electronic (od jisté doby bez teček v názvu za T a C) se, a nutno říci skutečně úspěšně, zabývá výrobou nepřeberného množství všech možných krabiček, kytarových procesorů a přepínacích lišt, efektových procesorů pro zvukaře, nebo např. produktů pro baskytaristy (zesilovače, boxy, komba a efekty). Určitě by se dalo uvést pár celosvětově a dlouhodobě - nadčasově - úspěšných „týsý zásahů na cíl“, např. krabičku Stereo Chorus + Pitch Modulator & Flanger, kytarový procesor G-Major, legendární rackový delay TC 2290 nebo novější D-Two, efektové procesory jako M-One XL, M 350 a další, jistě pak netřeba kytaristům příliš představovat ladičku Polytune, kterou má, co jsem v poslední době viděl, ve svém pedalboardu snad drtivá většina kytaristů, včetně mě. Dnes máme „na stole“ malého ekonomického zástupce této značky, a sice efektový mini-procesor M100.
Když jsem poprvé zahlédl tohoto mrňouse, položil jsem si otázku, co by tato známá a prověřená firma mohla zamýšlet a kam cílí s takovýmto malým efektíkem. Říkal jsem si, že cílit to já, okleštil bych všechny relativně zbytečné funkce a ovladače a při těchto malých rozměrech, relativně rychlém propojení a příznivé ceně nabídl pár pověstně kvalitních efektů. Musím říct, že přesně tak to ve finále vlastně i je, v kostce by se dalo říct: malý a mobilní pomocník s několika kvalitními presety běžných efektů. Ostatně nám to hrdě hlásá i reklamní slogan „týsý“: Stereo Multi-Effects Processor with Legendary TC Reverbs and Effects - asi netřeba překládat...
Základních (pouze) pět otočných ovladačů je klasických: Input, Output (vstupní, výstupní úroveň), Mix (poměr efektovaného a přímého signálu), přepínač výběru efektů Multi Effects (celkem 16 možností), ovladač Parametr, tlačítka Tap/Select a Bypass. Signalizaci vstupní úrovně Signal/Overload nám obstarávají dvě zeleno-červené LED diody, zezadu pak nalezneme dva vstupy, dva výstupy, vstup pro (nožní) ovladač a konektor pro napájecí adaptér. Tím celý popis můžeme směle ukončit.
Nebudeme zbytečně chodit kolem horké kaše, jak to tedy hraje? Procesor jsem nejdříve zapojil ve studiu, míchám většinou na analogovém pultu, do kterého jsou nasměrovány výstupy ze zvukové karty a připojeny externí efekty. M100 jsem použil přímo v „ostré míchačce“, a to na nahrávkách pěveckého sboru a cimbálové muziky. Primárně jsem šel hlavně po kvalitě reverbů, neboť ze zkušenosti s mnoha procesory vím, že situace s ostatními efekty bývá zpravidla taková, že např. delay většinou vždycky nějak obstojně „delayjuje“ a chorus nějak „chorusuje“, ale právě kvalita reverbů a hallů bývá klíčová a podstatná. A zrovna ve zmíněných hudebních stylech je často přímo nutné pokud možno věrně imitovat prostory větších chrámů, kostelů a koncertních místností, tedy kvalita těchto uměle dodaných dozvuků musí být skutečně na slušné úrovni. Právě nevalná kvalita reverbů bývá často klasickým znakem mnoha levných malých analogových mixpultů s vestavěným efektovým procesorem nebo i některých levnějších digitálních pultů. Reverby v těchto případech mohou znít nepřirozeně, plechově, chemicky nebo až „kouskovaně“, jako by bylo slyšet napojení jednotlivých digitálních vzorků za sebou. Tady M100 v podstatě bez výhrad splnil má očekávání - reverby a hally jsou příjemně přirozené, plastické, jednolitě znějící, a tím pádem dobře použitelné. I v případě dlouhého, řekněme chrámového, reverbu není zvuk nikterak nepřirozený a chemický a není v něm pozorovatelný žádný výrazně rušivý element. Procesor jsem vyzkoušel i na live akci, kde jsem jej připojil taktéž do auxu mixpultu (jen pro zopakování - ovladač Mix v tomto případě vždy naplno na Wet, potřebujeme přimíchat pouze efektovaný signál) a použil reverb na vokály v rock-popové kapele. I zde taktéž v podstatě bez připomínek - opravdu slušná kvalita, čitelnost a prosazení se. Řekl bych, že lepší, než u některých základních modelů digitálů.
K úpravě jednotlivých presetů slouží zejména potenciometr Parametr, kterým v případě reverbů a hallů měníme jejich délku dozvuku, v případě delaye upravujeme počet opakování - tedy feedback. Na úpravu některých dalších parametrů máme k dispozici ještě tlačítko/spínač Tap/Select, které v případě reverbů přidá do presetů jistou brilanci, v případě delaye „tapuje“ tempo. U ostatních typů efektů tyto dva zmíněné ovladače upravují příslušné parametry jednotlivých efektů, jak, to se dozvíme např. z tabulky v manuálu. U kombinací efektů (Delay + Reverb, Chorus + Reverb) otočný ovladač Parametr určuje poměr těchto dvou efektů ve výsledném mixu. Je trošku škoda, že např. u reverbů není brilance místo tlačítka On/Off také řízena spíše postupně - otočným ovladačem, ale pokud si uvědomím, že mám v rukou „efekťák za dvojku“, tak jsou asi veškeré výtky bezpředmětné. Taktéž je možná škoda, že po každém vypnutí napájení je nutno brilanci u reverbů znovu aktivovat, procesor si nepamatuje poslední nastavení tohoto parametru. Ale jak říkám, vlastně jsou to všechno jen malé věci. Kvalita ostatních efektů je taktéž velmi slušná, v podstatě taková, jakou jsem u TC tak nějak očekával. Modulační efekty - chorus, flander, rotary, phaser - standardně a všeobecně použitelné a příjemně znějící, taktéž s pitch shifterem si lze hezky pohrát, pokud chcete mluvit jako šmoula či medvěd :-), i v obou extrémních nastaveních zní pořád relativně dobře. Zde oceňuji přímočarost a rychlost nakroucení požadovaných parametrů.
M100 není určen pro montáž do racku (i když kutilové by si jistě i tady poradili, je to opravdu malý efektík, řekněme pro „položení vedle na stůl nebo kde je místo“. Pokud bychom chtěli efekt do racku, tak u TC Electronic musíme cca tři tisíce přidat a jít do vyššího modelu M350.
Za relativně málo penízků docela dost muziky, tak by se dalo plus mínus charakterizovat jakési závěrečné shrnutí. Pokud potřebujete rychle a kvalitně efektovat, ať již přímo jeden konkrétní nástroj v přímém propojení v řetězci, nebo použít efekty v menší variantě zvuku s analogovým pultem či v samozvučící se kapele, nebo nejste-li příliš spokojení s kvalitou reverbu v nějakém tom levnějším digitálu, tohle je levné, lehké a malé - rychlé a operativní řešení přímo pro vás. M100 může najít uplatnění i ve studiu, protože ani v této oblasti se nemá příliš za co stydět.
PS: A už je to zase tady, neboť se mi M100 nechce posílat zpět. :-)
Info:
TC Electronic M100 je stereofonní multiefektový procesor pro studiové a pódiové použití. Cena je 2100 Kč.
Plus:
slušná zvuková kvalita reverbů, delayů a dalších efektů
velmi jednoduché a intuitivní ovládání
malé rozměry - mobilita, rychlost aplikace
možnost ovládání nožním spínačem
Mínus:
Parametr brilance u reverbů je třeba po vypnutí napájení znovu aktivovat (relativní nedostatek úměrný ceně zařízení).
Parametr brilance mohl být ovládán postupně potenciometrem (relativní nedostatek úměrný ceně zařízení).
Technická specifikace
počet efektů nebo kombinací | otočný přepínač (16 poloh) |
vstupy | 2x jack 6,3 mm, nesymetrické, 7,5 kΩ |
výstupy | 2x jack 6,3 mm, symetrické, 220 Ω |
nožní ovladač | jack 6,3 mm |
digitální procesing | 24 bitů/48kHz |
frekvenční rozsah | 10 Hz–22 kHz |
zkreslení | 0,01 % typ. @ 0 dBFS |
odstup signál/šum | 10 Hz–22 kHz >86 dB |
napájení | externí adaptér 12 V, 400 mA (součást dodávky) |
rozměry | 46 x 191 x 99 mm |
hmotnost | 0,6 kg |
Web