TC Electonic Studio Konnekt 48 - nejvybavenější a nejkomplexnější audio interface
Studio Konnekt 48 je zatím největším přírůstkem ve firemní řadě zvukových interface pro nahrávání a zpracování zvuku na počítači. Zařízení působí už na první pohled profesionálně a má podobu standardního 1U racku.
Na předním panelu najdeme čtyři mikrofonní/nástrojové vstupy na kombinovaných konektorech XLR/jack. Každý z nich má vlastní tlačítko útlumu (-20 dB) a potenciometr pro nastavení gainu. K dispozici je fantomové napájení 48 V - aktivuje se jedním přepínačem pro všechny vstupy najednou. Dále zde jsou dva sluchátkové výstupy (každý s vlastní regulací hlasitosti), ovladač celkové hlasitosti, displej a hlavní vypínač.
Na zadním panelu je dalších osm linkových symetrických vstupů a výstupů (TRS jack), dvojice hlavních výstupů (XLR), MIDI in/out, 2 x ADAT in/out, S/PDIF in/out, WordClock in/out, dva porty FireWire, konektor pro externí ovladač (RJ-45) a napájecí konektor.
Pro ADAT je k dispozici vždy osm kanálů in/out. Pokud se používá standardním způsobem pro 48 kHz, funguje pouze jedna dvojice konektorů, při samplovacích frekvencích vyšších jsou použity oba páry a protokol S/MUX. Při použití protokolu TOSlink lze použit oba páry konektorů současně, přičemž se na každém z nich přenášejí dva kanály obdobně jako u S/PDIF. Displej nabízí indikaci vstupní úrovně všech vstupů (první čtyři samostatně, ostatní pak jako stereo páry) a indikace korektní synchronizace digitálních vstupů a výstupů. Součástí dodávky je speciální dálkový ovladač, kabel firewire, kabel pro dálkový ovladač a CD s drivery, manuály a software.
Control Panel
Většina funkcí se ovládá pomocí dodávaného software Control Panel, který je designově i funkčně velmi podobný u všech produktů řady Konnekt.
V okně Mixer je pro každý vstupní kanál graficky indikována vstupní úroveň a přítomnost konektoru v příslušném vstupu. Pro linkové vstupy je možné přepínat citlivost (+4 dBu/-10 dBu). K dispozici je funkce Direct Monitoring, kde je možné individuálně nastavit hlasitost a panoramu každého vstupu, výstupu z DAW a talkback.
Pro všechny tyto kanály je k dispozici insert pro plug-in Fabrik C (celkem lze použít čtyři současně při vzorkovací frekvenci do 48 kHz anebo dvě současně při vzorkovací frekvenci vyšší), dále 2 x aux a 1 x send pro reverb Fabrik R. Signál z Fabrik R pak lze přimíchávat na celkový výstup a na returny z obou auxů, jejichž hlasitosti lze také individuálně ovládat. Oba auxy vlastně představují dvě další alternativní poslechové cesty stejně jako na klasickém mixpultu. V sekci Setup pak lze jakýkoliv vstup (fyzický, výstup z aplikace, či interních efektů) anebo volitelně i jejich stereo pár poslat na jakýkoliv výstup. Pro příslušné dvojice vstupů a výstupů je možné aktivovat funkci Link a ovládat je současně jako stereo páry.
Celý mixer je ve 48bitovém rozlišení na výstupech jednotlivých busů a v 56bitovém interním zpracování. První sluchátkový výstup je řešen jako zcela samostatný stereofonní pár, druhý je pak shodný s posledním párem výstupů 11-12. Lze nadefinovat tři různé poslechové cesty a pro každou z nich aktivovat jiné výstupy, nastavit různé hlasitosti a také zpoždění s rozlišením v desetinách milisekund. To je velmi praktické pro použití vícekanálového monitoringu, kde se zpoždění mezi kanály skutečně využívá.
K dispozici je i bass management, který umožňuje frekvenčně dělit signál do subwooferu a ostatních výstupů s nastavitelnou frekvencí (50-120 Hz) a strmostí filtru (12 anebo 24 dB na oktávu).
Najdeme zde ještě chromatickou kytarovou ladičku, která navíc umí režim strobe. Celou konfiguraci zařízení a mixeru lze uložit, k dispozici jsou tři presety. Studio Konnekt 48 funguje i v stand-alone režimu, kde lze použít jakýkoliv ze tří presetů.
Efektové moduly Fabrik C a Fabrik R
Fabrik C je channel strip, který v sobě integruje čtyřpásmový EQ, de-esser, třípásmový kompresor a limitér. Fabrik R je zase kvalitní reverb. Nabízí čtyři druhy algoritmů (Live, Hall, Plate a Club)
Ovládání obou efektů je velmi intuitivní a je k dispozici nejen v klasické podobě nastavování jednotlivých parametrů, ale i v podobě grafické, kde se posouváním jednoho bodu v rámci vymezené plochy mění několik parametrů najednou. Oba způsoby fungují zároveň a každý si může vybrat to, co mu vyhovuje.
U EQ lze u každého pásma ovládat frekvenci, gain, typ křivky (Bell, Low pass, Hi pass, Low shelf, Hi shelf a Notch) a Q. U každého typu křivky je navíc k dispozici několik konkrétních průběhů. U kompresoru je možné přepínat mezi třípásmovou a plnopásmovou kompresí a nastavovat vstupní a výstupní úroveň pro každé pásmo. Vše ostatní je přednastaveno v šestnácti programech (Kick, Piano, Mix Rock apod.). To je svým způsobem dobře, protože většině muzikantů je to pohodlnější než manuální nastavování spousty parametrů, nicméně přesto by bylo dobré mít i tuto možnost k dispozici. U limiteru a de-esseru se nastavuje pouze threshold.
U reverbu lze kromě hlavního algoritmu ovládat decay, predelay, poměry dry/early/reverb, modulaci a color. Vše funguje, jak má, škoda jen, že chybí algoritmus Spring, což by jistě ocenila spousta kytaristů. Nicméně i bez toho je Fabrik R velmi přirozeně znějící a široce použitelný efekt bez nepříjemných zvukových artefaktů levných digitálních efektů.
Pokud jsou moduly používány jako VST plug-iny, lze jejich parametry také automatizovat. Samozřejmostí je také několik továrním presetů a možnost ukládání vlastních. Zvuková kvalita modulů je velmi dobrá a díky pohodlnému ovládání není problém rychle dosáhnout požadovaného výsledku.
Assimilator, Resonance Filter a Integrator
jsou VST plug-iny, které sice nejsou integrované v hardwarové podobě, ale jsou součástí balení.
Funkce Assimilatoru spočívá v tom, že se dokáže "naučit" frekvenční charakteristiku nějakého zvukového signálu a poté jí aplikovat na signál jiný, což lze s úspěchem použít jak na jednotlivé elementy mixu, tak na mix celý. Výborné použití může mít zejména v situaci, kdy potřebujeme střihově zkombinovat tentýž záznam z několika odlišných mikrofonů, což se typicky děje například ve zvukové postprodukci filmů, anebo pokud vytváříme kompilaci z několika odlišně znějících nahrávek, které chceme zvukově přiblížit. Efekt by dle výrobce neměl způsobovat fázové zkreslení a musím říct, že mě přirozenost a hlavně rychlost dosaženého výsledku velmi příjemně překvapily.
Resonance Filter je přesně tím, co jeho název předurčuje a co známe zejména ze syntezátorů. K dispozici jsou verze Low-pass i Hi-pass, pokud použijeme dvě instance plug-inu za sebou, můžeme vytvořit i Band-pass. Strmost lze nastavit na 6, 12 anebo 24 dB na oktávu. Co ale dělá filtr zajímavým, je především možnost jej přebudit (Drive) a získat tak v kombinaci s funkcema SoftSat (jemná saturace) a Damp (útlum vyšších frekvencí) typický tučný zvuk známý ze starých analogových syntezátorů. Opravdovou lahůdkou je pak funkce Communication, která umožňuje současné ovládání parametrů více instancí tohoto plug-inu najednou(!) Jeden z nich se nastaví jako Master a ostatní jako Slave. Pak například pomocí Cutoff na Master ovládáme současně například také Cutoff na druhém plug-inu a také například Resonance na třetím a podobně. Lze nastavit křivky, podle kterých kontrola probíhá (lineární, exponenciální logaritmická a inverzní ke všem třem variantám), a také rozsahy, ve kterých se chceme pohybovat. To vše pro každý případ individuálně.
Pro každý parametr může být zvolena jako Master jiná instance plug-inu. Lze ovládat Cutoff, Resonance, Drive, Mute, Output.
Integrator umožňuje snadnou integraci hardwarových efektů, které lze poté používat jako inserty, přičemž lze nakalibrovat také úrovně send a return.
Dálkové ovládání
Připojuje se pomocí standardního kabelu RJ-45 (nebo-li ethernet). Umožňuje velice pohodlně ovládat hlasitosti, panoramy a mute u jednotlivých kanálů mixeru a také hlasitost reverbu. Jeho provedení je velmi příjemné, pohodlné a robustní. Pomocí několika tlačítek se volí požadovaná funkce a její hodnota pak pomocí velkého kolečka, které navíc slouží i jako další tlačítko. Je také možné pomocí tlačítka panel zobrazovat a skrývat na monitoru okno Control Panelu. Najdeme zde i miniaturní mikrofon pro talkback. Jedná se o perfektní doplněk, díky kterému je práce mnohem rychlejší a pohodlnější.
Zvuk a použití v praxi
Z hlediska zvukové kvality je vše podle očekávání - jedná se opravdu o velmi kvalitní zařízení, které vyhoví velké většině profesionálních aplikací. I kvalita mikrofonních předzesilovačů je velmi dobrá a celkově Studio Konnekt 48 produkuje transparetní, čistý a úderný zvuk. Firma se chlubí svou technologii nízkého jitteru a precizního WordClocku, a tak jsem jej schválně porovnal s legendárním WordClockem z Apogee Mini Me, který jsem posílal do S/PDIF vstupů. Dá se říct, že Konnekt si i zde vedl dost dobře, ačkoliv na kvalitu z Apogee pořád ještě nestačí.
Horší je ale skutečnost, že software není úplně vychytaný a občas během testu došlo k padání aplikace Control Panel, anebo se stalo, že systém zařízení nenašel a bylo nutné odpojit a znovu připojit kabel Firewire.
Určitě to není důvod jej nekupovat, ale zdá se mi, že je přímo módou v poslední době dávat na trh produkty s nevychytanými drivery jenom proto, aby firmy držely krok s konkurencí, a pak urychleně nabízet na webových stránkách různé upgrady firmware a podobně. Tohle by se u zařízení této cenové kategorie jednoduše nemělo stávat.
Přesto je nutno říct, že všechny nabízené možnosti a kvalita provedení jsou u Studio Konnekt 48 na takové úrovni, že jenom těžko bude hledat ve své třídě konkurenci. TC Electronic dokazuje, že je výjimečnou firmou, která se nespokojí pouze se standardním řešením, ale vždy nabízí i něco navíc, co konkurenci obvykle chybí.
Info:
TC Studio Konfekt 48 je zvukový interface pro nahrávání a zpracování zvuku na počítači. Další informace hledejte na stránkách výrobce www.tcelectronic.com a doporučená maloobchodní cena je 42 390 Kč.
Plus:
design
zvuková kvalita
koncepce a celkové provedení
dálkový ovladač
Mínus:
nevychytanost driverů
Technická specifikace:
vzorkovací frekvence/počet bitů: 44,1; 48; 88,2; 96; 176,4; 192 kHz/24 bitů
předzesilovače: 4 x mic/inst in
linky, vstupy/výstupy: 8 x analog line in/12 x analog line out
digitální: 2 x S/PDIF in/out
ADAT: in/out
synchronizace: WordClock in/out
MIDI: in/out
rozhraní k počítači: FireWire
direct monitoring: ano
efektové moduly: Fabrik C a Fabrik R
VST plug-iny: Assimilator, Resonance Filter a Integrátor
drivery: ASIO, WDM a Core Audio