Tapco Blend 6 - kompaktní mixážní pultík
Tapco je i není známou značkou, a proto si o ní krátce povíme. Nápis Tapco by Mackie napovídá, že zde existuje spojitost s renomovanou značkou Mackie.
Tapco založil v roce 1970 Greg Mackie se svým kamarádem Martinem Schneiderem. Dnes značka Tapco, stejně jako Mackie, Ampeg, Crate Amplifiers nebo třeba EAW a Martin Audio, patří americké společnosti Loud Technologies. V portfoliu této firmy patří značka Tapco k entry-level. Produkty pod touto značkou jsou primárně určeny spíše amatérům (tedy těm, pro něž není hudba prostředkem obživy, a ne těm, co nic neumí) a začátečníkům. Na druhé straně je tento drobeček navržen pod křídly inženýrů z Mackie a je to druhý mixer takto navržený od té doby, kdy byla značka - na konci roku 2003 - reinkarnována pod křídly Loud Technologies. Nová řada, která byla uvedena na trh v lednu 2005, uvedla na trh jako první náš Tapco Blend 6. Pojďme se na něj podívat.
Rozbalujeme
V perfektně účelně zabalené krabici najdeme dva polystyrénové bloky, mezi nimi v igelitu se sáčkem proti vlhkosti mixík, v jednom z bloků v krabičce zdroj a v igelitové pošetce registrační kartu a manuál. Vše tak precizně zaopatřené na cestu k zákazníkovi.
Po hmatu
Kompaktní mixáček s šesti vstupy, dvěma sběrnicemi a dvěma výstupy je maličký přesně 209,6 x 266,7 x 66,7 milimetrů. Hlavní šasi je z plechu, bočnice jsou z plastu. Uvnitř jsou dvě desky s tištěnými spoji, propojené napevno drátky (nikoli plochým vícežilovým vodičem). Mixík stojí stabilně na čtyřech gumových nožkách. Na zadní straně je vstup pro napáječ, který je součástí dodávky, a síťový vypínač. Atraktivní vzhled Caterpillar žlutá/černá omrkněte z obrázku.
Po funkcích
Sloužit nám budou dva mono a dva stereo kanály, stereo vstup/výstup pro přehrávač, sluchátkový výstup, aux 1 a 2, auxový návrat, hlavní výstup (Main Mix) a pomocný výstup (Control Room). Mix je vybaven plnými 48 volty stejnosměrného fantomového napájení.
Mono vstupy
Mono vstupy jsou vybaveny kvalitními symetrickými předzesilovači podle návrhu firmy Mackie. Disponují rozsahem zesílení +3 až + 50 dB. Dále jsou vybaveny nástrojovým/linkovým vstupem s možností úpravy signálu v rozsahu -22 dB až 25 dB. K nastavení úrovně slouží LED nazvaná Level Set. Při správné úrovni poblikává, ale neměla by svítit stále. Pokračujeme potenciometrem Gain s výše zmíněným rozsahem. Následuje dvoupásmový ekvalizér. Obě pásma jsou typu shelving s rozsahem +/-15 dB na kmitočtech 12 kHz a 80 Hz. Tedy standardně. Strmost filtrů (pásem) není uvedena (běžně bývá 6 nebo 12 dB na oktávu). Dále najdeme potenciometry odeslání signálu do sběrnic aux 1 a 2. Aux 1 je monitorová prefader sběrnice, odběrový bod je za EQ. Aux 2 je efektová sběrnice, signál odebírá za faderem - signál je tedy ovlivněn všemi ovládacími prvky (gain, EQ a fader), pochopitelně mimo nastavení panoramy, která je na signálová cestě až za faderem. A tím se dostáváme k předposlednímu ovládacímu prvku: Pan. Jmenuje se na všech kanálech stejně (některé mixy mají funkce pan pro mono a balance pro stereo, například předchůdce Tapco 6306). Posledním, větším potenciometrem je Level, tedy celková úroveň kanálu. Potenciometry EQ a Pan mají jemnou aretaci střední hodnoty. Gain (v popisu pro linkový vstup), aux 1, 2 a Level mají bod "nula" na dvanácti hodinách, označený písmenem "U", které znamená unity gain. Je-li potenciometr nastaven na tuto hodnotu, prochází signál hlasitostně nezměněn.
Stereo vstupy
Kromě ovladače Gain na nich najdeme zcela stejnou výbavu jako na mono vstupech.
Master sekce
Je zde zelená LED indikující zapnutý síťový vypínač, pod ní červená LED indikující aktivní fantom, tlačítko pro jeho zapnutí, sekce aux return, kde si nastavíme, kolik signálu z auxového návratu chceme do hlavního mixu a kolik do monitorové sběrnice - to je šikovné, můžeme tak zpěvákovi poslat do monitoru třeba reverb a udělat mu tím lepší "atmošku". Zbývá nám osmisegmentový stereofonní LED metr, pod ním hlasitost sluchátek a ovladače hlasitosti pro kontrolní poslech a hlavní mix. Na obou volíme, zda posloucháme hlavní mix, nebo signál ze vstupu z přehrávače.
Postřehy
Manuál je zábavné čtení, a to nejen pro svou srozumitelnost a akurátní rozsah informací, ale také pro několik fórků, které si tam šprýmaři z Loud Technologies dali. Hned na straně šest najdete ve výčtu funkcí v master sekci popis na předposledním řádku: "Ovladač meziplanetárního řízení" a hned pod tím: "OK, to jsme si vymysleli, ale můžeme to tam dát příště." Další legrácka je v blokovém diagramu, kde je na levém kanálu auxového návratu nakreslený pavouk.
Kromě přehledného blokového schématu najdeme v manuálu také zajímavý diagram struktury gainu, který pomůže lépe porozumět signálové cestě. Popisovat zvuk mixu je poněkud zavádějící, zmíním se tedy jen o příjemném EQ. Původně jsem myslel, že tam je spíš pro ozdobu, ale když jsem ho vyzkoušel na akustické baskytaře, zalíbil se mi. Lehkým přidáním výšek dodal jas, ubráním zjemnil "vrzání" při změně polohy ruky, jemným přidáním basů dodal vřelost, lehkým ubráním zmenšil případnou přílišnou energii ve spodním pásmu. Vše bez ovlivnění středů. Impedančně si basa s mixem dobře rozuměla. Kvituji existenci návratu auxu, stejně jako možnost poslat ho do monitorové sběrnice. Dobrý je i plnohodnotný fantom (na některých mini mixech chybí nebo je jen 12 V). Pozitivní jsou i kvalitní Neutrik XLR a kovové jacky. XLR ovšem nejsou combo, takže levné mikrofony s pevnou šňůrou zakončenou jackem nepřipojíte, respektive pouze do nástrojového vstupu, který je ale vysokoimpedanční. Knoflíky Gain potenciometrů jsou poměrně hodně malé a dost zapuštěné, takže je není snadné ovládat, zejména máte-li zapojený hodně masivní konektor jack. Potěšil mě přesný VU metr, díky kterému víte dobře, "na čem jste". Víceméně nadstandardem jsou LED diody Level Set u mono vstupů, které usnadní nastavení optimální úrovně gainu. Maličkým mínusem je fakt, že u mikrofonního signálu nastavujete gain od +3 dB, chybí možnost nějak ztlumit opravdu silný signál, například z "kopáku" nebo snímaného kytarového boxu. Je vidět, že se primárně tyto aplikace nepředpokládají a že je gain připraven spíše na zpěv a snímání akustických signálů, což ale dává vzhledem k předpokládanému využití mixu smysl.
Info:
Tapco Blend 6 je šestikanálový kompaktní mixážní pult vybavený kvalitními mikrofonními předzesilovači (Mackie designed) a nástrojovými vstupy pro zapojení kytary a baskytary přímo do pultu. Celkem dva mono a dva stereo vstupy s dvoupásmovými EQ, dvě aux, stereo aux return. Disponuje indikací přebuzení, fantomovým napájením, CD/tape in/out, výstupem na sluchátka a výstupem Control Room. Doporučená maloobchodní cena je 2740 Kč včetně DPH.
Plus:
konstrukce a výbava
nástrojové vstupy
Level Set LED
přesný LED metr (8)
48 V fantom)
EQ
cena
Mínus:
titěrný gain
nemá přepínání -10 dBV/+4 dBu u stereo vstupů
Technická specifikace:
koncepce: analogová
vstupy: 6: 2 x mono, 2 x stereo, CD in, aux return
výstupy: 7: stereo Main, stereo Control Room, aux 1 a 2 send, sluchátka, CD out
impedance nástrojového vstupu: 1 MOhm
maximální úroveň (u všech vstupů): +18 dBu
EQ na mono vstupu: 2 pásma, 80 Hz; 12 kHz, obě +/-15 dB, shelving
EQ na stereo vstupu: 2 pásma, 80 Hz; 12 kHz, obě +/-15 dB, shelving
master metr: 8 LED; 0 = +4 dBu
rozměry: 66,7 x 209,6 x 266,7 mm
hmotnost: 1,58 kg
celkové harmonické zkreslení: (z Mic do Main, 20 Hz-20 kHz při +4 dBu output) < 0,025 %