Syntezátor těžkého kalibru - Yamaha S90

Syntezátor těžkého kalibru  - Yamaha S90
Syntezátor těžkého kalibru - Yamaha S90

Nové digitální dítko početné stáje firmy Yamaha nenechává na pochybách, že je z nové doby. Tento "synťák" si říká profesionální Performance Synthesizer a je přímým nástupcem předchozího S80. Má stejnou výbavu, ale liší se od něj vyváženou klaviaturou s hammer mechanikou a rozšířením o sadu 512 AWM2 zvuků, převzatých z nástroje Motif 8. Ve vzorcích je nově použita třívrstvá technologie výroby samplů, např. klavíru Yamaha S-700.

Syntezátor těžkého kalibru  - Yamaha S90
Syntezátor těžkého kalibru - Yamaha S90

Určení nástroje

Nástroje je určen především do studia a do domácí sestavy profíků, ale třeba i pro konzervatoristy, kteří potřebují nutně cvičit na kvalitní hammer mechanice povinná klavírní témata a zároveň pošilhávají po vlastní hudební kompozici u počítače, ať už studují jakýkoliv hudební obor. Velmi zajímavé a neotřelé barvy jej předurčují také pro jednorázové použití např. při tvorbě hudby pro reklamu a film (tedy ty hotové, ale všechny lze samozřejmě upravit v User režimu).

 

Jsem spíše odpůrcem dnes tak oblíbené kombinace klaviatury digitálního piana, dokonce s hammer mechanikou, a syntezátoru, z jednoho prostého důvodu - jsou to reprezentanti dvou různých světů a potřeb. Chápu, že jde o to, aby byl nástroj maximálně univerzální a více muziky za méně peněz, ale myslím, že i kompaktnost má své meze. Původní výbava digitálních pian 16, maximálně 64 dalšími zvuky je horní hranicí, vzhledem k jeho jednostrannému určení náhrady piana reálného. Dnešní trend však tuto linii nezmění. Proč zde tolik žehrám? Barvy syntezátoru, jako je tento, mají ponejvíce smysl naopak u klaviatury typu "water-fall", tedy měkoučké, na kterou lze zahrát neskutečně rychlé věci. Tady si u glissanda hammondek polámete prsty. Nakonec si stejně koupíte měkkou klávesnici a budete využívat zvukové banky S90 přes MIDI, to je život. Je pravda, že váha S90 (23 kg, právě díky hammer mechanice) velmi nepočítá se živým hraním. Na druhou stranu je vše z panelu snadno nastavitelné, což uvítá každý naživo hrající klávesák.

 

Zmíněný trend je samozřejmě věcí názoru, tento je třeba můj a nikomu jej nevnucuji. Berte to, prosím, třeba jako téma k diskusi. Ostatně i já sám se rád dovím nová fakta, jako jistě řada dalších muzikantů.

 

Klaviatura

Klaviatura je kvalitní, co k tomu dodat. Lepší firma ani nemůže nabídnout, kromě nástrojů koncertních, jak předpokládám. Využívá patentovanou technologii, označovanou Balanced Hammer, použitou také u S08, pian řady P, atd. Vyznačuje se mimo jiné tím, že v různých zónách klaviatury reaguje na úhoz různým odporem (ve spodní části je odpor tvrdší než v horní), tedy simuluje chování reálné klaviatury akustického piana. Musím uznat, že se na ni velmi dobře hraje jak klasika (moji favorité Chopin a Bach z hudebního nebe jistě souhlasně přikyvují - nakolik musí občas zamhouřit oko nad přehmaty), tak taky Jaroslav Ježek a jazz rock (nápodobně). Důležitá je jistě možnost nastavení pěti druhů citlivostní odezvy kláves - Norm (lineární nárůst), Soft (větší odezva při slabším úhozu), Hard (naopak), Wide (pro slabší úhoz je nižší odezva, pro vyšší pak větší) a Fixed (stále stejná).

 

Aftertouch umožňuje přiřazení množství parametrů po úhozu na klávesu a následném dalším stisku. Lze vybrat ze dvou skupin parametrů Preset 1 a 2 po 128 parametrech. Layer může být až dvouvrstvý v Master modu a třívrstvý v Performance modu. Pochopitelně, klaviaturu lze splitovat v libovolném místě.

 

MIDI a data

Tentokrát se Yamaha pochlapila a po výtkách MIDI odborníků dodala k podrobnému manuálu také 56stránkový spis, zvaný Data List, ve kterém naleznete tabulky veškerých obsahů bank zvuků, bicích sad, Performance, Wave, efektů, kontrolérů, Arpeggia a hlavně zcela vyčerpávající výpis MIDI informací na 18 stránkách, kromě pěti stran o SySex datech v manuálu! Sám manuál má 135 stran a 27 stran zabírají tabulky funkcí, parametrů pro editaci, včetně podrobného popisu a vyobrazení. Je ve třech jazycích.

 

Hlavní panel

Za chvíli se pustíme do editace zvuku (jak se na správný synťák sluší a patří), ale nejprve si řekněme, co je zajímavého na panelu. Především poměrně velký grafický displej. Vlevo jsou čtyři potenciometry, které mají volitelnou funkci dle pozice přepínače nad nimi (šest řádků, příslušný řádek signalizuje LEDka). Pod displejem jsou funkční tlačítka F1-F6 a SF1-SF5, význam určuje displej. Dále vpravo volby banky, ovládání SM karty, vnějšího sekvenceru, režimu editace, ukládání nastavení, arpeggia a efektů, atd.

 

Zadní panel

Vyberu z těch zajímavějších prvků - Breath kontroler, A/D Input pro mikrofon nebo jiné audio zařízení, jehož úroveň nastavíme potenciometrem Gain. Dva druhy výstupů - běžný R-L/mono a Assignable R-L pro výstup "dry" zvuku do mixu, kde lze ovládat zvlášť hlasitost až čtyř partů v Performance. USB konektor pro připojení do počítače a slot pro SmartMedia kartu 3,3 V (pozor, 5V karta nefunguje!), který akceptuje karty s kapacitou 2-128 MB.

 

Pojmy zvuk (Voice),

 

Part a Performance

Každý zvuk může sestávat až ze čtyř elementů. Každý z těchto elementů je tvořen wave vzorkem, přičemž je natolik kvalitní, že může znít sám o sobě. Jak je zřejmé, jejich vzájemnou kombinací lze vytvořit velmi bohaté zvuky. Obecně vzato, u S90 máte k dispozici dva druhy zvuků, Normal Voice (obvykle jeden nástroj přes celou klávesnici) a Drum Voice (bicí - vždy jeden nástroj na jedné klávese). Celá klaviatura je zvána Drum Kit. Part je kombinací čtyř zvuků - Normal nebo Drum Typ. Performance je soustavou až čtyř Partů. Tolik pro upřesnění pojmů.

 

Editace zvuku

Je možná v počítači na dodaném SW - Voice Editor for S90 (popis by si vyžádal další článek), nebo přímo v nástroji. A to dvojím způsobem - Common Edit se týká editace všech čtyř elementů současně a Individual Edit jednotlivých elementů. Uveďme si jednoduchý příklad. Vybereme si například E. Piano ChorusDyno a odebereme se do říše obecných parametrů Common stiskem stejnojmenného tlačítka. K dispozici je šest skupin parametrů na F1 - F6 (General, Output, ARP - arpeggiátor, CtlSet - sada kontrolérů, LFO a Effect), každý z nich má 0-5 dalších parametrů na SF1-SF5. Popišme si např. LFO, jehož subparametry jsou:

 

- Wave - 12 typů vlny + 1 user (trojúhelníky, pily, čtverce, trapézy, náhodné čtverce)

 

- Speed - 0-63

 

- TempoSync - on/off (možnost synchronizace tempa)

 

- TempoSpeed - 17 možností

 

- KeyOnReset - 1st-on, each-on a off

 

- Phase - 0, 90, 180, 240 a 270 stupňů

 

Neodpustím si jednu zajímavost - v nastavení General/PlyMode lze nastavit kromě toho, zda bude klávesnice hrát mono/poly (nejde o známou společenskou hru.), také jedno z 31(!) druhů ladění (standardní je Equal Temp, dále celá řada mikroladění po 1/4, 1/8 tónu aj., poslední je např. indické, ignorující černé klávesy). Zní to neuvěřitelně zvláštně, dávám za pravdu kolegovi Danielovi Forró, že speciální svět mikroladění je zcela mimořádný a stojí za zvláštní pozornost.

 

Nyní si popíšeme, jak se editují jednotlivé elementy (tedy vždy jeden z nich, pro ostatní je postup totožný). Zvolíme Edit režim. Svítí tlačítka použitých elementů ve zvuku. Vybereme si z nich k editaci jeden, současným stiskem Mute/Solo a tlačítka příslušného elementu. Klávesami F1-F6 volíme parametry editace elementu - OSC, Pitch, Filter, AMP, LFO a EQ. Každý z nich má 0-5 subparametrů na SF1-SF5. Pro konkrétní příklad si zvolme oscilátor OSC, který má subparametry Wave, Output a Limit. Tak např. Wave má tři následující možnosti nastavení:

 

- ElementSw - on/off (přepínač)

 

- WaveNo. - 0491 (číslo vzorku)

 

- WaveCtgry - EP Wave 6 (kategorie el. pian)

 

Parametrům elementů se podrobně věnuje pět stran manuálu. Podobně práci s efekty.

 

Velmi podobně lze editovat také Performance, s tím rozdílem, že zde využíváme také další vstupy S90 (Assignable L/R a volitelný mLAN8E terminal).

 

Editovat lze také data na rozšiřujících kartách, která ovšem nelze v přístroji uložit, takže je nutné je ukládát pouze do počítače jako Bulk Dump. K editaci slouží speciální SW přiložený k danému boardu (neměl jsem k dispozici). Na přiloženém CD k S90 je k dispozici i SW sekvencer SQ-01 a automatické nastavení prostředí tří nejpoužívanějších SW sekvencerů: Cubase, Logic a Sonar.

 

Záloha dat

Cokoliv předěláte či vyrobíte a uložíte, natvrdo přepisuje hodnoty předchozí. Vyplatí se nastavení uložit, jelikož vypnutím přístroje nenávratně zmizí! Ukládat lze buď do připravené User banky o 128 zvucích (fyzicky na Flash ROM), což se provede jednoduše stiskem Store, určením čísla paměti/zvuku a potvrzením Yes. Anebo do počítače jako Bulk Dump data.

 

Po provedení zálohy na FlashRom/počítač je možno S90 resetovat do původního nastavení postupem: Utility/Job/Enter/Yes.

 

Efekty

1) systémové efektové jednotky: reverb (12), chorus (25) a variation (25). Mohou být aplikovány na celkový zvuk (tzv. "wet") na výstupu do mixu, kde je smíchán se "suchým" zvukem původním, bez efektu (z výše zmíněného Assignable výstupu).

 

2) inzertní efekty 1, 2, které jsou aplikovány na jednotlivé party odděleně. Sada inzertních efektů 1 má 104 typů a sada 2 jen 25 typů.

 

3) Plug-in - inzertní efekty, použitelné pouze z efektového plug-in boardu. Tyto efekty nejsou použitelné ve režimu Voice.

 

4) Master 5-band EQ - simuluje druh místnosti, dává také možnost výběru druhu hudby, od klasiky po metal.

 

SmartMedia karta

Vůči S08 je zde znatelný posun, jelikož onde bylo možné ji využít pouze pro výstup sekvenceru, a to přímou hrou, s uložením ve formátu SMF0. Zde můžete ukládat následující soubory těchto speciálních typů:

 

W4A - všechna data z vnitřní paměti User

 

W4V - Voice data z paměti User

 

W2B - data z plug-in boardu

 

W4C - songy v řetězci

 

W4E - data z/do Voice Editoru v počítači.

 

Trošku zvláštní je poznámka v manuálu o tom, že zformátováním SM karty v S90 se může stát tato karta nepoužitelná v jiných nástrojích.

 

Volitelné plug-in boardy

Z celkových osmi lze připojit jen tři, kabely jsou označeny barevně. Některé boardy musí být umístěny na konkrétní kabel (neměl jsem k dispozici).

 

- PLG150-AN Modelování analogových syntezátorů

 

- PLG150-PF Superb piano

 

- PLG150-VL Modelování akustických nástrojů

 

- PLG150-DX DX-7 syntezátor

 

- PLG150-DR Drum Kits

 

- PLG150-PC Latin Perkuse

 

- PLG100-XG XG zvuky - 16 multitimbral

 

- PLG100-VH Vocal Harmonizér

 

Volitelný mLAN8E terminál

Jde o rozšiřující board, který se vloží a přišroubuje do prostoru v zadním panelu a připojí kabelem, sloužící k propojení více mLAN kompatibilních přístrojů mezi sebou. Má konektory: Serial I/O a 3 speciální mLAN konektor (neměl jsem k dispozici).

 

Arpeggio funkce

Automaticky trigruje dle zadaných algoritmů, dle stisknutých kláves a volby kategorie. Pro Voice/Performance mohou být použita různá arpeggia těchto kategorií:

 

- Sq: Sequence - obecná fráze, obvykle ą oktáva

 

- Ph: Phrase - hudebnější a rytmičtější, např. Techno

 

- Dr: Drum Pattern - paternové fráze bicích

 

- Ct: Control - nevytváří žádná notová data, pracuje pouze s dynamikou a hlasitostí

 

Závěr

S90 je silný syntezátor, s kvalitní klaviaturou a dobrou komunikací s počítačem. Dlouho jsem přemýšlel, co mne na tomhle synťáku zaráží. Už to vím - je studený jak psí čumák. Děsně mi v tom digitálním dokonalém kolosovi chybí aspoň malinkej analogovej "táboráček". Já osobně bych naopak oddělil kvalitní klávesnici a nechal ji doma nebo ve studiu, od kvalitního syntezátoru a ten pak tahal v racku. Ale nechám to raději na vás.

 

Info:

Yamaha S90 je digitální syntezátor s hammer mechanikou. Cena je 74 990 Kč.

 

Plus:

klaviatura

 

jednoduchá editace v nástroji i v SW

 

dvojí audio výstup zvuku (dry i wet)

 

Mínus:

po zformátování nelze použít SM kartu jinde

 

pouze analogový stereo výstup

 

dosti schází aspoň trochu toho analogového tepla

Psáno pro časopis Muzikus