Studio Projects LSD2 - studiový stereo mikrofon se dvěma kapslemi
Předmětem dnešního testu je mikrofon LSD2 firmy Studio Project. Jedná se o studiový stereo mikrofon se dvěma jednopalcovými kapslemi. Je určený pro univerzální použití, tedy jak k pořizování nahrávek nástrojů a sólového zpěvu, tak i ke stereofonnímu snímání, nahrávání sborů apod.
O čem je řeč
Mikrofon LSD2 je stereofonní mikrofon se dvěma kapslemi, z nichž jedna je pevně umístěná a druhá plynule otočná v rozsahu 270°. To jej činí nejvyšším modelem z řady C firmy Studio Projects. Ač je to značka americká, jak sám výrobce udává v manuálu, tento model mikrofonu jevyráběný v Číně. Ve stříbrném hliníkovém kufru s nápisem Studio Projects je v pěnové hmotě pečlivě uložen kromě vlastního mikrofonu ještě antivibrační držák, tzv. pavouk, protivětrná ochrana a speciální propojovací kabel a samozřejmě návod. Ten je česky a anglicky.
Návod je univerzální pro všechny mikrofony série C. Je stručný a přehledný. Omezuje se na obecná doporučení jak s kondenzátorovými mikrofony této konstrukce zacházet a na popis jednotlivých modelů řady včetně jejich parametrů. Dodávaný držák je kovový a působí poměrně robustním dojmem. To se dá celkem očekávat, protože mikrofon je poměrně velký a těžký. O to více mě překvapila konstrukce zajištění polohy držáku. Použitá hlavice šroubu není vůbec ergonomická a je poměrně malá. Takže je třeba vyvinout poměrně velkou sílu na utažení, aby mikrofon zůstal v požadované poloze a nesklápěl se. Poněkud horší dojem budí celkové řemeslné zpracování držáku.
Dále je součástí dodávky protivětrná ochrana ze středně hustého pěnového materiálu. Je přesně tvarovaná, na mikrofon se dá bez problému nasadit a dobře na něm drží. Jedinou komplikací může být to, že otočná horní kapsle nemá žádnou aretaci polohy, takže při nasazování ochranného molitanu si lze snadno otočit horní hlavu jinam, než byla původně. Skrz černý molitan protivětrné ochrany potom samozřejmě nejsou vidět tečky označující na těle mikrofonu jednotlivé úhly natočení, takže natočit obě hlavy zpět do požadované vzájemné polohy prakticky nelze.
Posledním dílem příslušenství je propojovací kabel. Ten je na jedné straně zakončen sedmipinovým konektorem XLR, který se připojuje k mikrofonu. Na druhé straně se pak kabel rozdvojuje do dvou standardních třípinových XLR konektorů pro připojení do předzesilovače, mixážního pultu či vstupu zvukové karty. Kabel působí poněkud laciným dojmem, použité konektory jsou nižší kvality. Zejména sedmipinový konektor připojovaný do mikrofonu šel u tohoto testovaného kusu zastrčit velmi obtížně. Rozbočení je rovněž provedeno s trochu horším řemeslným zpracováním.
Řešení a provedení
Samotný mikrofon má jednoduchý až strohý a na první pohled příjemný design. Válcové tělo matně kovové barvy je na spodní straně ukončeno asymetricky umístěným, přečnívajícím připojovacím konektorem. Zhruba uprostřed délky jsou dokola umístěny přepínače funkcí, zvlášť pro každou kapsli. U obou kapslí lze zvolit směrovou charakteristiku buď kulovou, osmičkovou nebo kardioidní. Druhým přepínačem je možné vřadit horní propust na frekvenci 150 Hz se strmostí 6 dB/oct, případně pro snímání hlasitějších zdrojů zvuku, např. nástrojových aparátů, utlumit výstupní signál z mikrofonu o 10 dB.
Těsně nad přepínači už je pevná mikrofonní kapsle. Druhá kapsle je umístěna těsně nad ní, v otočné hlavici. Obě kapsle jsou chráněny pokovenou mosaznou mřížkou s otvory přibližně 2 x 2 mm, shora je pak mřížka doplněná druhou, hustší. Na čelní straně otočné části je vyznačena tečka. Na pevné části jsou pak vyznačeny tečky po 45°. Tak lze nastavovat vzájemnou polohu os kapslí při stereofonním snímání. Celkový rozsah natočení je 270°. Ještě dřív, než jsem začal prověřovat zvukové vlastnosti mikrofonu, jsem samozřejmě zkoumal, jak je provedena elektronika uvnitř.
Elektronika je provedena solidně. Uvnitř jsou na dost robustní kovové konstrukci přichyceny dva identické předzesilovače s polem řízeným tranzistorem. Předzesilovače jsou vyrobeny technologií klasické montáže na poměrně kvalitní desce plošných spojů, drátky je pak připojen výstupní konektor a samostatná deska přepínačů. Použité součástky jsou standardní kvality. Výhradu mám snad jen k přepínačům. Jejich zaoblené ovládací páčky jen málo přesahují tělo mikrofonu a přitom je k přepnutí potřeba poměrně větší síla, takže jejich ovládání není úplně snadné. Mikrofon je napájen standardním fantomovým napětím 48 V.
Jak to hraje
Pokud mám hodnotit zvukové kvality mikrofonu, mohu konstatovat, že jsem příjemně překvapen. Celkový projev mikrofonu je vyrovnaný, neutrální a přitom příjemný. Velmi pozitivním dojmem také působí poměrně solidní odolnost mikrofonu proti explozivním hláskám. Zkoušel jsem všechny tři směrové charakteristiky, které mikrofon nabízí. Osmičková a kulová charakteristika bezezbytku splnily mé očekávání. U kardioidní charakteristiky bych očekával trochu strmější pokles citlivosti na bocích charakteristiky. Prověřil jsem také funkčnost vestavěné horní propusti. Ta se dobře uplatní v případě, že je třeba potlačit nějaké hučivé ruchy na nízkých frekvencích, které by znehodnotily nahrávku.
Celkový dojem
A jaký je tedy celkový dojem? Zvukově se mi jeví tento mikrofon velmi dobře. Jeho užitná hodnota, vzhledem k výbavě a zejména k možnosti plynule měnit vzájemnou polohu kapslí je rovněž více než dobrá. Jen si myslím, že mikrofon by si zasloužil lépe řemeslně dotažené příslušenství.
Info:
Mikrofon se prodává za doporučenou maloobchodní cenu 22 700 Kč a vzhledem jeho vybavenosti a zvuku je to dobrá volba. Jen bych očekával, že takový mikrofon bude mít i lépe řemeslně dotažené příslušenství.
Plus:
zvuk
vybavenost
otočná horní kapsle
Mínus:
horší provedení držáku
méně kvalitní kabel a konektory
Technická specifikace:
charakteristiky: kulová, osmičková, kardioidní
váha: 0,82 kg
ovládací prvky: útlum 10 dB, HPF 150 Hz 6 dB/oct, přepínač charakteristik
konde nebo dynam: kondenzátorový
max SPL: 142 dB
frek. rozsah: 30 Hz-20 kHz
citlivost: 12 mV/Pa = -38 dBu (0 dB = 1 V/Pa)
předzesilovač: JFET
vlastní šum: 18 dB (A)
návod (manuál): ano (cz, eng)