Steinberg Houston Mission Controller - Midi controler umožnující maximalní kontrolu nad VST aplikací
Co si budeme povídat, taková myš není rozhodně tím ideálním ovladačem všech funkcí HDR programů. Zapomeňme na fakt, že kromě optické má tendenci se zanášet a při jemných operacích cukat a být nepřesná. Její hlavní nepříjemnost
tkví v tom, že kurzor může být v jeden okamžik jen na jednom místě. Tenhle problém může řešit jedině pořádný MIDI Controller.
Navíc si představte, jak by se cítil zákazník, který přijde do studia, jemuž vévodí jedno PC a jinak kde nic, tu nic. Nikde v dohledu žádný pult se spoustou hejbátek, to by rozhodně mohl brát jako podvod. Proto, že to Steinberg se svým pokusem proniknout s Nuendem do profesionálních studií myslí vážně, přispěchal před koncem roku na trh se svým novým děťátkem. Je jím VST ovladač - Houston Mission Controller.
Hned na první pohled zasvěcené oko pozná, že tenhle elegantní pultík, který aspiruje na to stát se ozdobou každého studia vybaveného softwarem firmy Steinberg, pro jaký program byl Houston koncipován. Většinu plochy tohoto zařízení, jež je relativně nenáročné na pracovní prostor, zabírá velké množství tlačítek, které ocení zejména milovníci velkých měkkých předmětů, ale uživateli Nuenda určitě ihned padne do oka právě sekce, ve které se nacházejí šavle a fadery. Ta totiž vypadá, jako by někdo jen vyjel z tiskárny obrázek VST mixeru tohoto programu a nalepil ho na Houston. Shodují se barevně a jejich vodící čáry spolu přesně korespondují...
Komunikace s počítačem
Dobu od chvíle, kdy Houston vybalíte z krabice, do momentu, kdy ho poprvé použijete, můžete počítat na minuty. Stačí jen přístroj připojit přes MIDI port zvukovky nebo (lépe) USB a vložit disketu s nejnovějšími ovladači. Při dalším spuštění poslední verze Nuenda ho jen zvolíte v Device setupu v kolonce Windows MIDI a pult hned skočí do pozoru - všechny fadery se narovnají do pozice, v jaké je prvních osm stop vašeho VST mixu. (Nuendo Houston podporuje až od verze 1.51. V krabici s controllerem najdete CD s plnou verzí 1.52, ale pochopitelně bez HW klíče, takže tomu, kdo nemá již koupenou plnou verzi, je k ničemu.)
Asi vás zarazí, že program, který má disponovat až 999 stopami, by se měl lehce ovládat controllerem o osmi táhlech pro tracky a jedním pro master, ale je to tak. Pomocí dvou tlačítek totiž určujete, kterou osmičku stop v celém VST mixu zrovna ovládáte. Pro přehlednost nad jednotlivými tracky se objeví na LCD displeji jejich název.
Fader ale nemusí nutně reprezentovat jen jednotlivou stopu. Jeho funkce se mění v závislosti na módu, který zrovna používáte. Stejně dobře může také kontrolovat skupiny (Groups), submix busy a virtuální instrumenty. Mezi displejem a táhly najdete u každé stopy sadu tlačítek, které reprezentují mute, solo a select buttonky stop v programu.
Hlavním důvodem, proč si pořizovat takovýto přístroj, je bezesporu mixáž a ovládání automatizace v reálném čase. Sebejemnější pohyb faderu se v módu "write" v programu zaznamená a naopak supertiché motorky v režimu "read automation" zajistí, že táhla mění plynule svoji polohu podle čar automatizace hlasitosti. Míchání s Houstonem je neuvěřitelně pohodlné a až na malý zádrhel způsobený patrně tím, že drivery k zařízení jsou teprve v raném stádiu (totiž ve chvíli, kdy prohodíte nebo přejmenujete tracky v programu, Houston si to nepřebere a musíte ho znovu nastavit v ovladačích hardwaru Nuenda), úplně bezproblémové.
Efekty
Těsně nad displejem najdete vyrovnaných osm potenciometrů, které v základním stavu slouží jako ovladače panoramy zvolených stop. Čtyři řady tlačítek nad nimi jim však dávají nevídané rozměry. Jejich zmáčknutí způsobí, že můžete kdykoli (i během přehrávání) proměnit displej v ovládání ekvalizéru stopy nebo kteréhokoli VST realtimového plug-inu, jejž máte pověšený na stopě, bez toho, aby se vůbec objevil na monitoru počítače. Tato možnost ale slouží spíš pro rychlý přístup v momentě okamžitého nápadu nebo pro dolaďování drobností, než pro klasickou editaci. LCD displej dokáže totiž pouze zobrazit název parametru a číslici jeho hodnoty (neomezuje se pouze na osm, jak by se mohlo zdát, když má plug-in více parametrů, můžete mezi nimi listovat). Často je mnohem příjemnější těch pár úkonů provést v grafickém okně plug-inu myší, ale zkušenější uživatel většinou nosí všechny své oblíbené plug-iny v hlavě a dovede si zásah na Houstonu naprosto přesně představit. Když pak jednou rukou přepíná mezi zásuvnými moduly a druhou upravuje jejich hodnoty, pult mu maximálně urychlí práci.
Zbývá jen jediná věc, která zůstane patrně napořád myši nebo jinému přídavnému ovladači - surround panning. Možná, že v raném stádiu vývoje výrobce nepočítal s tím, že Nuendo bude umět míchat do surroundu, nebo by se zařízení neúměrně prodražilo, ale prostorové panoráma neovládáte na Houstonu joystickem, ale dvěma potenciometry - jedním pro osu x, jedním pro y. A to je prakticky mimo lidské (nebo jen moje?) síly.
Transport
Kromě toho, že na Houstonu najdete potenciometry, které mohou ovládat všechny své virtuální kopie v programu, je jedna třetina pultu také poseta velkým množstvím tlačítek. Mezi nimi nechybí ani ovládání přehrávání (play, stop, přetáčení...) a kolečko umožňující velice citlivé přetáčení a umístění kurzoru. Pomocí multifunkční numerické klávesnice se můžete pohybovat mezi jednotlivými samply, kopírovat je a vkládat na jiné místo nebo mazat a krom toho odstartovat až sto dalších akcí, jež si na pultu sami předdefinujete.
Pro případ, že byste pult měli ve studiu umístěn tak, že nedosáhnete pohodlně k počítači (což je přirozeně možné), najdete na Houstonu také tlačítka, jejichž pomocí zadáváte počítači příkaz, aby uložil právě upravenou verzi nebo se vrátil k poslednímu savu, či listujete historií úprav (undo/redo).
Závěrem
Musím zodpovědně říct, že ve chvíli, kdy se rozhodnete své studio vybavit programem Nuendo, budete pro něj těžko hledat vhodnější ovladač. Zvlášť pokud se výrobci podaří ještě vylepšit drivery a jestli vydá v reedici manuál, který má necelých čtyřicet stránek a o některých funkcích a dokonce tlačítkách se v něm vůbec nic nedozvíte.
Info:
Steinberg Houston je multifunkční MIDI controller umožňující maximální kontrolu nad VST aplikací. Je určený zejména pro Nuendo a Cubase. Jeho cena je 55 470 Kč.
Plus:
přístup ke všem funkcím VST mixpultu software
velké množství dalších ovládacích prvků programů
tiché a přesné motorizované fadery
Mínus:
ovládání některých prvků je poněkud neohrabané
vcelku špatná dokumentace