Steinberg The Grand - virtuální koncertní křídlo
Steinberg je svými vynikajícími virtuálními syntezátory a samplery (VST instrumenty) znám. Když jsem dostal možnost vyzkoušet The Grand (virtuální koncertní křídlo), neváhal jsem ani chviličku.
Vše se instaluje ze tří CD. Podporovány jsou nejdůležitější formáty: VST, DXi a AU, technologie ReWire už je samozřejmostí. K dispozici jsou dva různé modely, které se od sebe liší kvalitou vzorků, a tedy nároky na hardware.
Celá řada parametrů je programovatelná. Patří sem například křivka dynamiky, která má čtyři mody: natural, soft, bright a hard. Je možné volit buď přísně temperované ladění (tedy dokonale matematicky propočítané), nebo klavírní ladění (tedy jednotlivé malé sekundy v basech malinko roztahovat a ve výškách zhušťovat). Použity jsou celé vzorky bez smyček, takže i zvuk v obalové části držení a dozvuk zní opravdu věrně. Každá klávesa je vzorkována individuálně, a to hned v několika vrstvách. V nejnovější verzi (The Grand 2) je možnost modelování místnosti, ve které klavír zní. Mezi příjemné komponenty patří například možnost pracovat s rušivými zvuky (dopad kladívek na struny, doznívání a rezonance strun, klapání kláves, zvuk pedálu), je možné řídit hloubku těchto efektů. Efekty vytvářejí ještě realističtější zvukový obraz. Veškeré nastavení je velmi jednoduché. Programátoři tak evidentně spoléhají na vysokou kvalitu pořízených vzorků, které není potřeba doplňovat zvláštními efekty.
Novinky
The Grand 2 byl navíc vylepšen v systému načítání dat z disku i z RAM, aby se snížily nároky na hardware. A tak došlo například k zahrnutí podpory technologie RAMSave a zlepšení funkce disk-streaming. Díky těmto funkcím bylo možné rozšířit maximální polyfonii až na 128 hlasů. Původních 64 bylo při plných klavírních partech opravdu nedostačující. Nová verze je také vybavena Steinberg HALion 3, 32bitovým procesorem.
Hardware
Vyšší hardwarové nároky jsou u virtuálních syntezátorů samozřejmostí. Ale na druhou stranu, The Grand nevyžaduje zrovna celé výpočetní středisko. Jak již bylo napsáno, je možné vybrat z několika variant. Nejméně propracovaná varianta vyžaduje procesor minimálně 400 MHz a 256 MB RAM. Naopak nejnáročnější vyžaduje procesor 1 GHz a 512 MB RAM - ani to už v dnešní době není nedosažitelné.
A jak to zní?
Každý má rád jiný zvuk klavíru, a to i akustického. A tak mě trošku mrzelo, že jsem se nikde nedozvěděl, jaký že to konkrétní klavír vlastně u Steinbergu nasamplovali. The Grand má nevěřitelnou šíři dynamiky. V tichých částech může klavír při nastavení běžné hlasitosti reprodukce znít sotva slyšitelně a je příjemně kulatý. Hlasité části jsou průbojné a ostré (na můj vkus snad až příliš - zejména ve výškách). Extrémy jsou až přehnané a nerealistické. Zejména tak jemný úhoz, jaký lze na The Grand vytvořit, ve skutečnosti snad nikdo nezahraje. Ale maximální úhoz je reálný, pro přehnání by ještě prostor byl.
Basy se snaží znít velmi hutně zněle. I v nich je nástroji výborně rozumět, jednotlivé tóny jsou čitelné a od sebe rozpoznatelné i při hustších klastrech. Nejsou však až tak hutné, jak by se mně osobně líbily. V hlasitějších částech už dochází k nepřirozeně výraznému drnčení strun, které je sice u akustického klavíru při takové hře slyšitelné, nikoliv však tak přehnané. A rozhodně to není to jediné, co dělá zvuk dobrého klavíru hutným. Záleží na odrazech v ozvučnici a ty jaksi u The Grand postrádám - jako bych měl ucho při poslechu těsně nad strunami.
Střední polohy se mi opravdu líbí. Zejména v tišších pasážích jsou krásné. Mají příjemný kulatý zvuk, který je nádherně plný, barevný a přitom čitelný. Rychlá arpeggia zní v této poloze jako jemný letní deštík, kdy slyšíte každou kapku zvlášť, ale zároveň dokážete vnímat atmosféru celého deště. I při vyšší dynamice zůstává zvuk ve střední poloze příjemný. Není zbytečně ostrý, stále si udržuje svou kulatost a příjemnou barvu. Snad jen při zapnutí efektu doznívání a rezonance strun je tento příliš výrazný a rozeznívající struny mohou celkový zvuk zejména ve středním pásmu zahalit podivnou mlhou.
Výšky jsou velmi závislé na použité dynamice. V tichých pasážích zní stejně jako středy plně, s hezkou kulatou a jemnou barvou, a jsou přesně čitelné. Při vyšší dynamice však tuto příjemnou barvu ztrácejí a stávají se z nich ostré zvuky, které mohou v extrémech až řezat do uší a navíc se stávají méně čitelnými. Zejména při zapnuté rezonanci strun se jednotlivé rezonance doslova tlučou a vytvářejí nesrozumitelný zvukový prostor, v němž létá velké množství různých frekvencí, často nepochopitelných.
Závěr
Aby byl zvuk The Grand co nejrealističtější, rozhodně bych doporučoval snížit dynamický rozsah. Jeho přednastavené parametry jsou přehnané. A pro dokonalý pocit ze hry je více než dobré hrát pokud možno na co nejvěrnější simulaci kladívkové mechaniky. Jenom taková klaviatura umožní stejná kouzla (a zároveň omezení) jako skutečný klavír. A tak vynikajícímu zvuku přizpůsobíte i styl hry.
Cena:
The Grand je VST sample koncertního klavíru s poměrně vysokou věrností za rozumnou cenu (7590 Kč).
Plus:
velká dynamická šíře
příjemný zvuk zejména ve střední poloze a v tišších pasážích
dobrá cena
Mínus:
jednotlivé efekty jsou přehnané a pro realistický zvuk je potřeba parametry umírnit