Steinberg Cubase 6 - legenda pokračuje
Cubase 6 je další verze softwarového DAW sekvenceru, který je na trhu již od roku 1989, tenkrát jako Cubase for Atari. Uběhla řada let, a ze softwaru, který původně pracoval jen s MIDI, se stalo kompletní nahrávací studio.
Cubase 6 obsahuje dlouhou řadu novinek. Některé z nich jsem obsáhl v prvním videu o MIDI části v Cubase 6, některé z nich ve video o audio části Cubase 6. O něčem se ale lépe píše.
64-bit
Cubase 6 je plně 64bitová aplikace, tak jak moderní trendy velí, a to jak pro Windows (to byla již i Cubase 5), tak pro Mac OS X (ve verzi 6 je to novinka). V 64bitových Windows je možné nainstalovat jak 32bitovou verzi, tak 64bitovou verzi a jednotlivé aplikace spouštět nezávisle. Na Mac OS X je nainstalovaná aplikace jednou a pomocí Get Info a následnou de/aktivací volby Open in 32-bit Mode uživatel volí, zda se aplikace spustí ve 32 nebo 64bitovém režimu. Jen pro připomenutí, ve 64bitovém režimu umí jakákoliv aplikace využívat více než 2 GB paměti RAM (což je omezení 32bitových aplikací; na Mac OS X se jedná o 3 GB RAM), což se hodí zejména při používání rozsáhlých zvukových knihoven.
Projekty vytvořené v 32 nebo 64bitovou verzi jsou mezi sebou kompatibilní do okamžiku, kdy dojde na 64bitové plug-iny. V případě, že v 64bitové Cubase použijete 64bitový plug-in a následně projekt otevřete ve 32bitové Cubase, plug-in nebude nalezen a musíte jej vložit znovu. 32bitové plug-iny se v 64bitové Cubase spouštějí přes tzv. VST Bridge. To může být kamenem úrazu, protože některé plug-iny bohužel prostě nejsou s VST Bridge stabilní, a to jak ve Windows tak Mac OS X.
Ideálním řešením je pochopitelně varianta 64bitové Cubase se 64bitovými plug-iny. To ale ještě nějaký čas potrvá, než vývojáři plug-inů updatují/upgradují své produkty na 64bitové verze. Nutno však říci, že řada z nich již své aktualizace vydala a nebo na nich pracují.
Problémem 64bitové Cubase (a nejen té, vlastně je to problém celého 64bitového hudebního světa) je ReWire, který zatím také nepodporuje 64bit.
Tím jsem se hned na úvod do Cubase trošku pustil, ale v praxi to není tak zlé, jak by se mohlo zdát a ostatní DAW sekvencery na tom v současnosti nejsou vůbec lépe.
Kvantizace
Kvantizace, tedy proces zarovnávání dat do nastavené mřížky (čtvrťové noty, osminové, šestnáctinové, atd.), je v Cubase 6 velkým tématem, a to jak v oblasti MIDI, tak audio. V obou videích se také kvantizaci věnuji. Jen tedy pro připomenutí - v MIDI se kvantizace začátků not konečně (!!!) stala nedestruktivní i v okně Key Editor (dříve byla a dosud je nedestruktivní, pokud použijeme MIDIplug-in Quantizer, který se však aplikuje na celou stopu, nikoliv na jednotlivé MIDI události) a funguje naprosto skvěle. Bohužel kvantizace délek MIDI not nebo konců již nedestruktivní není, což prostě nemohu pochopit, a působí to nesystémově. Kvantizace audio dat funguje opravdu výborně. Nejen že je nedestruktivní, a je tedy možné ji kdykoliv předělat, ale umí kvantizovat (respektive rozřezávat na jednotlivé části, které budou následně kvantizované) nejen podle jednoho signálu, ale podle většího počtu stop, jejichž prioritu lze jednoduše zvolit. Díky tomu lze snadno obejít problémy v případě, že některé údery hlavní stopy, podle které se kvantizuje, nejsou přesné.
Detekce tempa
Součástí Cubase 6 je také detekce tempa. Ta umožňuje získat tempo mapu z již hotové nahrávky. Díky tomu lze pak k nahrávce přidávat další stopy, ať MIDI/Instrument či audio, a vše sedí s clickem (protože click se řídí oné audio stopy, ze které byla detekce prováděna). Bohužel je ale po detekci tempa vždy nutné ručně nastavit metrum skladby. Cubase 6 automaticky nastavuje 1/4 metrum, takže každá doba je potom první (těžká), což nedává hudební smysl. Naštěstí operace změny metra je velice rychlá a jednoduchá.
Nahrazení perkusního zvuku MIDI notou
V Cubase 6 lze také snadno nahradit jednotlivé údery bicích přímo MIDI notou. Díky nastavení parametru Treshold pro Hitpoints, je možné naprosto přesně zvolit, na které údery se mají Hitpoints nastavit. Tyto Hitpoints jsou pak převedeny na MIDI data s tím, že lze přesně zvolit, kterou MIDI notu budou údery spouštět. Nemusí se nutně jednat pouze o převod bicích do MIDI, může jít o jakýkoliv silně perkusní zvuk. Funkce se tak dá použít třeba i ve světě ruchů k filmu, kdy chceme jedním zvukem spouštět jiný a nebo jej nahradit (třeba reálné bouchnutí dveří zvukem ze sampleru nebo zvukové knihovny).
VST Expression 2 a Note Expression
Tyto vlastnosti jsem již též popsal ve videu o MIDI. Po delším používání musím konstatovat, že se skutečně jedná o velice zajímavou vlastnost, kdy lze s jednotlivými notami v souzvuku pracovat nezávisle (mohou v průběhu znění různě měnit dynamiku, ohýbání tónu, ostrost zvuku, filtry a všechny další parametry, které daný tónový generátor umí ovládat). V současné době se ale tak trochu čeká na to, až se do této technologie pustí i další výrobci. Technologie je stoprocentně funkční pouze v případě VST 3.5 plug-inu, což momentálně kromě interního HALion Sonic SE a aktuálně na NAMM 2011 oznámené nové verze sampleru Steinberg HALion 4, není žádný. V tuto chvíli je tedy Note Expression použitelné jen velice omezeně.
HALion Sonic SE
Integrovaný univerzální tónový generátor HALion One, který byl součástí Cubase 5, byl nahrazen novým, s názvem HALion Sonic SE. Je pravda, že někteří uživatelé si po HALion One stýskají, osobně k tomu ale nevidím důvod (jediný důvod je snad takový, že někteří uživatelé již mají hotové projekty v Cubase 5 s HALion One a po odinstalování Cubase 5 se odinstaluje i tento, takže musejí znovu projekty předělávat pro HALion Sonic SE). HALion Sonic SE však nabízí oproti HALion One řadu výhod. Tou největší je podle mne to, že je HALion Sonic SE multitimbrální. To znamená, že umí přehrávat MIDI na větším počtu MIDI kanálů.
To se hodí zejména v případě, kdy chceme do Cubase naimportovat MIDI soubor, s ním v Cubase pracovat, použít právě jeho integrovaný tónový generátor (HALion Sonic SE) a následně MIDI data opět vyexportovat pro použití s jiným tónovým generátorem (třeba hardwarovým). V případě MIDI skladby s šestnácti stopami (tedy maximální počet stop pro jeden MIDI port) se vytvořilo šestnáct Instrument stop a používalo se šestnáct enginů HALion One. To jednak vedlo ke zbytečně velkému zatížení počítače, jednak to bylo nesystémové a jednak po exportu všechny MIDI stopy hrály na MIDI kanálu 1, což bylo pro následné použití s jiným tónovým generátorem nepoužitelné. Nyní se HALion Sonic SE chová vlastně stejně jako právě běžný hardwarový tónový generátor, a nedochází tak při importu, zpracování a následném exportu k žádným výše uvedeným problémům. A navíc se šetří výkon počítače. HALion Sonic SE je navíc GM kompatibilní, takže po načtení GM MIDI skladby se automaticky přiřadí příslušné zvuky a můžete hned začít pracovat.
Tvorba takeů
Pro vytvoření skvěle znějící fráze se hodí tzv. takey. Do jedné stopy se pod sebe zaznamená více variant dané fráze. Ty lze potom rozstříhat a frázi pak složit vždy jen z těch nejlepších kousků. Tuto funkci má Cubase už hodně dlouho, na rozdíl od ostatních DAW sekvencerů, které se k této funkci dostaly až relativně nedávno. Bohužel je však dosud nutné mezi jednotlivými verzemi skutečně provést střih, což poněkud zdržuje celkový proces. Přesto, že výrobce na funkci Lane Tracks upozorňuje, je vlastně novinkou pouze to, že střihy se provádí ve všech vrstvách současně, což je skutečně výrazně jednodušší než v Cubase 5, kde bylo nutné vrstvy stříhat samostatně. Také je pravda, že přepínání mezi dvěma režimy Lanes Fixed/Lanes Off se zrychlilo o jedno kliknutí.
Další harampádí
Jak je již dnes u softwarových DAW sekvencerů zvykem, součástí bývá řada dalších plug-in efektů a nástrojů. Cubase 6 pochopitelně není výjimkou. Kromě již zmíněného HALion Sonic SE je zde nový VST Amp Rack, tedy kompletní sada modelů kytarových zesilovačů, stomp boxů, speaker kabinetů a mikrofonů. LoopMash pro kreativní práci se zvukovými smyčkami je ve druhé generaci, což s sebou přináší například kontrolu pomocí MIDI událostí, dvojnásobný počet scén - tedy 24 - a kompletní podporu Undo/Redo. Samozřejmě je zde sada mnoha dalších plug-inů pro úpravu zvuku. Díky tomu lze Cubase považovat za kompletní studio a není vyloženě nutné dokupovat plug-iny další. Pochopitelně jsou ale efekty profesionálních specializovaných výrobců na vyšší úrovni.
Grafika
Cubase 6 opět mírně změnila barevné schéma. Na rozdíl od verze 5, která byla laděna do modra, se Cubase 6 posunula více k tmavě šedé barvě. Fadery okna Mixer jsou nyní hranaté. Oběma těmito změnami se Cubase vizuálně více přiblížila Nuendu a působí decentněji. Na Cubase 6 byl již vydán také první patch (6.0.1), který kromě drobných oprav umožňuje barevné rozlišení faderů mixeru podle typu stopy. Audio stopy mají tmavě modré fadery, Instrument stopy je mají zelené, MIDI stopy jsou žluté, Group stopy světle modré a FX stopy fialové. Intenzitu barevného posunu oproti základně šedé lze nastavit (pro všechny stopy společně), bohužel je pak nutné Cubase vypnout a znovu spustit. Barvy faderů lze tedy volit od opravdu sytých až po jen mírně zabarvené.
Video
Cubase 6 obsahuje stejný video engine, jako byl v Cubase 5 od verze 5.5, a stejný, jako je v Nuendo. Ten je postaven na QuickTime. Obecně lze tedy říci, že video, které vám poběží v QuickTime přehrávači, se zobrazí i v Cubase. Přesto jsou s některými kodeky problémy a uživatelé, kteří si pro Cubase 5 (nižší než 5.5) již našli vyhovující video kodeky, se kterými Cubase 5 dobře spolupracovala, mohou být nyní znovu před testováním různých video kodeků. Je ale pravda, že nový video engine přináší řadu výhod, jako je především snížení nároků na výkon počítače, a vlastně i výrazné rozšíření podporovaných video formátů.
Součástí instalace jsou také videa popisující práci s Cubase v HD a SD kvalitě v několika různých jazycích (čeština chybí, snad jen prozatím). Rozhodně se jedná o rychlejší a snazší postup, jak se s novými funkcemi naučit pracovat, než je pročítání manuálů.
Jednotlivé verze
Cubase 6 je v tento okamžik k dostání ve dvou různých variantách: Cubase 6 (nejvyšší a kompletní verze) a Cubase 6 Artist (verze s některými omezeními). Na NAMM 2011 ale již byla uvedena také další varianta: Cubase 6 Elements, která má ještě více omezení než Cubase 6 Artist, a je logicky také za nižší cenu. Jak již podle mého názoru platilo u verze Cubase 5 (na rozdíl od předchozí verze 4), když už, tak plnou verzi. Rozdíly mezi Cubase 6 a Cubase Artist 6 jsou poměrně velké. V Cubase Artist 6 totiž nenajdete třeba právě VST Expression 2 a Note Expression, kvantizaci audio dat, VariAudio pro přesné doladění zpěvů, konvoluční reverb REVerence, možnost záznamu z Bus sběrnic, nepodporuje 5.1 surround...
Závěr
Cubase 6 je někde napřed, jinde mírně posadu a někde přesně tam, kde má být. Uživatelé budou muset ještě nějaký čas počkat, než budou moci plně pracovat s 64bitovou verzí se 64bitovými plug-iny. To záleží na rychlosti dalších výrobců. Stejně tak na rychlosti dalších výrobců záleží, kdy začnou podporovat VST 3.5, a bude tak možné naplno použít VST Expression 2. Konkurenční DAW sekvencery jsou před Cubase třeba v práci s Takey nebo směrováním signálu mezi stopami a zvukovými/MIDI objekty. Vesměs je ale Cubase 6 plnohodnotným a moderním nahrávacím softwarem s velice vyspělými funkcemi a možnostmi v podstatě do jakéhokoliv studia.
Info:
Cubase 6 je softwarový DAW sekvencer pro záznam a kompletní editaci audio i MIDI dat. Cena: 14 590 Kč.
Plus:
detekce tempa
kvantizace audio materiálu, navíc nedestruktivní
VST Expression 2 (uživatelé ale musejí počkat, až standard VST 3.5 začnou využívat další výrobci virtuálních nástrojů)
multitimbrální HALion Sonic SE
podpora 64bit i pro Mac OS X
minus
nedestruktivní kvantizace v Key Editoru se týká pouze začátků not
některé části Cubase nejsou logické a chovají se jinak než v jiné analogické části Cubase
kompatibilní pouze s Windows 7, nepodporuje Windows Vista nebo XP
Počet audio/MIDI/Instrument stop: neomezeně (platí pro Cubase 6, Cubase 6 Artist a Elements mají omezení
maximální podporovaná vzorkovací frekvence: 192 kHz
zvukový engine: Steinberg Audio Engine postavený na 32bitové plovoucí čárce
počet obsažených virtuálních nástrojů: 9
počet zvukových presetů nástrojů: 1900
počet obsažených plug-in efektů: 60
minimální systémové požadavky Mac OS X: Mac OS X Version 10.6, Intel dual core CPU, 2 GB RAM
minimální systémové požadavky Windows: Windows 7, Intel nebo AMD dual core CPU, 2 GB RAM
V loňském aprílovém článku o softwarových sekvencerech v roce 2011, jsem spekuloval o možném názvu Cube-base. Jak vidno, mé spekulace se nepotvrdili a Cubase pokračuje v číslování. Nicméně alespoň v jednom mi dali za pravdu a přejmenovaná byla série nižších verzí Cubase na Artist a Elements z původních Studio a Essential.
Na české Wikipedii je poslední zmínka o Cubase SX 3.
Zadáme-li slovo Cubase do vyhledávače Google, výsledkem je přibližně 16 800 000 nalezených odkazů, z toho přibližně 131 000 pouze česky.