SPL Crimson - audio interface + Monitor Controller

SPL Crimson - audio interface + Monitor Controller
SPL Crimson - audio interface + Monitor Controller

Německá firma SPL Electronics vznikla v roce 1984 jako výrobce především studiových zvukových procesorů, známý je například model Vitalizer v řadě svých mutací. Spektrum výrobků firmy je dnes velmi široké, zaměření na studiovou techniku je však stále patrné a jednou z kategorií produktů jsou přístroje označované jako Monitor Controller. Model Crimson je jedna z novinek.

Crimson

SPL Crimson je spousta věcí v jednom. Pod pojmem Monitor Controller si obvykle představím přepínač signálů mezi poslechové monitory, nejlépe s regulací hlasitosti. To tady je, podporuje to dva páry monitorů. Dále je tady USB audio rozhraní, tedy A/D a D/A převodník. Pak dva nezávislé sluchátkové zesilovače. Hodně různých vstupů, včetně dvou mikrofonních a dvou nástrojových. Má to MIDI, digitální vstup a výstup SPDIF a umí to připojit pro nahrávání IPad. Celé je to stereofonní, nepočítá se s 5 + 1 nebo s jiným počtem reproduktorů. Je na tom napsáno Made in Germany a prý je to poctivě provedené, hodně kvalitní a většinou analogové (tedy samozřejmě až na ty převodníky).

 

Podrobněji

Celé to působí trochu schizofrenickým a složitým dojmem, tak se to pokusím trochu učesat. Navíc intuitivní přístup tady sice funguje, ale přístroj má řadu možností, které jen tak intuitivně vůbec nemusíte objevit. Takže doporučuji rovnou listovat návodem.

 

Především je to Monitor Controller, takže je to přepínač signálů do dvou párů poslechových monitorů a dvou sluchátkových výstupů. Až na pár detailů velmi poctivě provedený „desktop“ přístroj s přepínači „co - kam“, vše analogově. Do poslechových monitorů můžete směrovat čtyři analogové vstupy (Analog Inputs), čtyři výstupy z D/A převodníku označené jako DAW Returns (po dvou stereopárech), signál z digitálního vstupu SPDIF (Digital In) a trojici vstupů označenou jako Sources/Talk. Přístroj umí pracovat ve dvou režimech, prvním je standardní přepínač signálů pro poslech, druhým je režim Artist, kdy se předpokládá řešení odposlechu pro nahrávajícího umělce. O režimu Artist později. Výstupy pro poslechové monitory jsou dva (stereofonní páry), jsou označené A a B a ve standardním režimu jsou přepínané přepínačem A to B. Regulátor hlasitosti je pro oba společný, výstup B má možnost regulace rozdílu výstupní úrovně proti vstupu A (víceotáčkové trimry pro každý kanál). V návodu se rovnou píše, že máte vzít do ruky zvukoměr a že jen tak „od ucha“ to nepůjde. Je tu také přepínač Dim pro zeslabení výstupní úrovně v monitorech o -20 dB. Kromě reprobeden máte k dispozici i dva sluchátkové výstupy, každý má vlastní regulaci hlasitosti, ve standardním režimu je tam směrován stejný signál jako do poslechových monitorů. Úroveň signálu ve sluchátkových výstupech je více než dostatečná, zkreslení signálu se lehce projevuje až při nejvyšší hlasitosti u sluchátek s nízkou impedancí, což v praxi provozovat nebudete.

 

Do výstupů tedy směrujete (= maticí přepínačů přepínáte) signály z analogových stupů, Sources Talk a Digital In a k tomu přimícháváte signály z DAW Returns, v poměru nastaveném ovladačem Monitor Mix. Takže si můžete jednak efektivně vytvořit odposlech při nahrávání, případně porovnávat signály z různých zdrojů. Vypadá to jednoduše, ale přináší to dost velkou řadu možností. Všechno analogově, hardwarově, žádné softwarové ovládací panely, ale poctivé podsvětlené přepínače. Občas s nepatrným lupnutím při přepnutí, ale je to zanedbatelné.

 

Analogové vstupy

Analogové vstupy jsou čtyři, přepínané po stereo párech, s možností jejich nahrávání do počítače pomocí A/D převodníku. Můžete využít čtyři linkové symetrické vstupy (1/4” jack), bez regulace citlivosti, ale se značnou přebuditelností analogových obvodů. Vstupy 1 a 2 jsou vybavené mikrofonními předzesilovači s regulací vstupní úrovně, samostatně zapínaným fantomovým napájením a filtrem typu horní propust. V návodu jsou nesrovnalosti, co se týká uvedení mezní frekvence a řádu filtru, někde se píše 75 Hz, někde 80 Hz, někde 1. řád, někde 2. řád. Neměřil jsem, výrobce by si měl trochu ujednotit dokumentaci. Prioritu má zapojení linkových vstupů, zřejmě jsou u konektorů jack přepínače. Perfektní je zapínání fantomového napájení mikrofonů, je zde pomalý náběh zdroje +48 V a přístroj během zapínání fantomového napětí provede na výstupu Mute, takže v reprobednách ani ve sluchátkách se neobjeví žádná rána, jen nepatrné lupnutí. Chválím. U vstupů 3 a 4 je možné využít předzesilovače pro vysokoimpedanční nástrojové vstupy se samostatnou regulací citlivosti. Tady mají prioritu ty nástrojové vstupy před linkovými, prostě jen připojíte konektor jack. Celé tohle přepínání je vymyšlené jednoduše a funguje to pěkně.

 

U vstupů 1 a 2 je zde tlačítko Mono, přepnutí na mono se projeví jen pro poslech, nikoliv pro nahrávání. Chvályhodné. Přepnutí na mono u vstupů 3 a 4 se děje připojením signálu jen do vstupu 3, tedy zřejmě opět konektor s přepínačem. Hezky vymyšlené, bez návodu lze z popisků na panelu přístroje dohledat, ale spíše to přehlédnete.

 

Vstupy Sources/Talk

Do výstupů můžete přepínat i některý ze vstupů, které jsou dostupné jako Sources/Talk. K dispozici máte dvojici linkových symetrických vstupů (1 stereo vstup, konektory 1/4” jack ), stereo vstup s konektory RCA cinch a stereo vstup na konektoru mini jack. Takže můžete připojit cokoliv od CD přehrávače, mp3 přehrávače, výstupu z telefonu, sampler nebo nějaký jiný přehrávač. Tyto signály nelze nahrávat do počítače, pouze směrovat do poslechových monitorů nebo sluchátek. Linkové vstupy opět nemají regulaci citlivosti, další dvojice vstupů má možnost zapnutí předzesilovače (z -10 dBV na „profesionální“ úroveň) na čtveřici přepínačů DIP na spodní straně přístroje. Naprosto dostačující. U linkových vstupů na konektorech 1/4” jack funguje opět první konektor jako mono vstup pro celou dvojici.

 

Nahrávání, A/D a D/A převodník

Přístroj je možné použít jako velmi jednoduché USB audio rozhraní, kdy rozlišení převodníků je 24 bitů a podpora vzorkovací frekvence je až 192 kHz pro A/D a až 96 kHz pro D/A. Nahrávat je možné čtyři analogové vstupy, s využitím předzesilovačů podle toho, jak zapojíte vstupní konektory. Dále je možné nahrávat další dva digitální vstupy, tedy stereo vstup SPDIF. Takže celkem šest kanálů pro záznam. Vlastně totéž je pro přehrávání pomocí D/A převodníku, čtyři analogové výstupy jako DAW Returns 1/2 a 3/4 a digitální SPDIF výstup. Takže taková hodně jednoduchá zvuková karta, s možností mixu přehrávaných signálů s analogovými vstupy, žádný softwarový ovládací panel, vše hezky přístupné pomocí tlačítek v plechové krabici. Tohle se mi fakt líbí. Ovladače jsou primitivní, podporují operační systémy Windows XP/Vista/7/8 nebo MacOs 10.4 a lepší. Instalace je triviální, chce to přístroj připojit až po instalaci ovladačů.

 

V návodu se píše, že správný postup při odpojování mikrofonů s fantomovým napájením je: Nejdříve vypnout fantomové napájení, chvíli počkat a pak teprve odpojit konektor mikrofonu, jinak hrozí poškození vstupních mikrofonních předzesilovačů. Vstupní obvody bývají vybavené přepěťovými ochranami, které toto obvykle vyřeší, ale bohužel za cenu vyššího šumu. Takže se obvykle děje nějaký konstrukční kompromis. Raději nešumět...

 

Režim Artist

Samostatným přepínačem přepnete do režimu, kde přístroj využívá výstup pro poslechové monitory B jako odposlech pro nahrávajícího umělce, stejně tak sluchátkový výstup 2. Sluchátkový výstup 1 pak slouží jako poslech DAW 1/2. Vstup Sources 1 se využívá jako vstup Talk, takže mikrofon (bohužel s vlastním předzesilovačem nebo lze alternativně využít předzesilovač 2) pro komunikaci s nahrávajícím umělcem. Hezky vymyšlené, na první pohled trochu schizofrenické, ale má to přehledné alternativní popisky u ovládacích prvků.

 

Technika a udávané parametry

Výrobce se samozřejmě chlubí úžasnou konstrukcí, diskrétními mikrofonními předzesilovači a tak podobně. Subjektivně vnímaná realita: Je to plné operačních zesilovačů (určitě víc než 50), až na převodníky je to opravdu analogové a součástek je tam fakt hodně. Mikrofonní vstupy mi nepřijdou nějak víc zázračné než u jiných renomovaných (třeba i německých) výrobců, kteří o sobě prohlašují, že jsou také zázrační. Prostě velmi solidní parametry, velmi rozumný (= nízký) šum, velmi slušná přebuditelnost vstupních obvodů, takže asi nebudete muset řešit zkreslení. Na co jsem si nezvykl - má to indikátory tvořené třemi LED diodami pro každý vstup. Overload, -6 dB a přítomnost signálu. Červený indikátor Overload je funkční jen při připojení k počítači, tj. zřejmě zobrazuje informaci na výstupu A/D převodníků. Takže přebuzení to ukáže jen pro nahrávané vstupy, nikoliv pro signál z analogových vstupů, který posloucháme. Jistou logiku to má, nejdříve jsem to považoval za chybu, v návodu jsem se dočetl, že je to vlastnost... Ale přebuditelnost samotné analogové části je výborná, takže to asi opravdu takhle může být.

 

Vstupní potenciometry by mohly být upevněné na nějakém subpanelu, nejsou sice úplně volné, ale dojem armádního provedení to nevzbuzuje. Přepínače a konektory jsou provedené lépe.

 

Nemá to vypínač a napájí se to externím adaptérem. Obojí nesnáším.

 

Zpoždění: V analogové cestě zanedbatelné (4 char3s), v digitální cestě 8 ms pro vstup a 26 ms pro výstup (režim Normal), případně 4 ms pro vstup a 5 ms pro výstup (režim High Speed), lze nastavit ve vlastnostech ASIO v používané aplikaci.

 

Změřené zkreslení bylo 0,004 % u linkových, případně 0,01 % u mikrofonních vstupů, výrobce udává řadu dalších parametrů, které jsou pochopitelně udávané jako optimistické, pro vstupní a výstupní úrovně, které v praxi provozovat nebudete...

 

Závěr

Jednoduché a hezky hrající audio rozhraní, hezky vymyšlený Monitor Controller s řadou různých vstupů a spoustou možností. Operativní ovládání. Jsem rád, že to někdo vymyslel a prodává. Podstatná věc - funguje to samostatně i bez počítače. Cena 13 570 Kč s DPH.

 

Info:

SPL Crimson je Monitor Controller, 2 stereo výstupy, 2 sluchátkové zesilovače, 4 analogové vstupy s možností 2 mikrofonních a 2 nástrojových předzesilovačů, 3 stereo Sources Talk vstupy, SPDIF vstup a výstup, MIDI, připojení k počítači po USB jako audio rozhraní, 6 kanálů vstup (4 analogové) + 6 kanálů výstup (4 analogové). Cena 13 570 s DPH.

 

Plus:

někdo to vymyslel a prodává

koncepce

parametry, zvuk

mechanické provedení přepínačů

 

Mínus:

externí napájecí adaptér (subjektivní názor = nemám je rád)

funkce indikátoru přebuzení

mechanické provedení regulátorů úrovní

nesrovnalosti v některých udávaných parametrech v návodu

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE

Předzesilovače: 2 x mikrofonní, 2 x nástrojové
Počet nahrávaných vstupů: 4 (analog) + 2 (digital)
Frekvenční rozsah analogové části: 10 Hz-200 kHz
Napájení: 12 V DC/1,5 A
Rozměry: 60 x 330 x 207 mm
Hmotnost: 2,7 kg

 

www:

crimson.spl.info

Psáno pro časopis Muzikus