Seymour Duncan FOOZ - kombinovaný efektový nejen kytarový pedál
Fuzz, Modulace a Ovládání
Ano. Tři v jednom. Jak už napovídá grafické členění ovládacích prvků na čelním panelu pedálu. Výkřik FOOZ zase parafrází slova fuzz slibuje cosi společného s tímto specifickým zvukem. Záměrně nepíši efektem, protože fuzz se často podílí na tvorbě základního zvuku kytaristy.
Tak jak?
Hlavní předností a trikem této krabičky jsou kreativní a intuitivní kombinace tří zvuků - efektů: fuzz, tremolo, wah (filtr), které nás dostanou až do sféry analogových syntezátorů, a to při použití s kytarou, baskytarou i syntezátory.
Nabízí běžná zkreslení crunch, distortion a fuzz, pak efekty tremolo, dynamické tremolo, kvákadlo, automatické dynamické kvákadlo nebo řízené LFO generátorem, podobně jako modulační efekty, ale hlavně zvuky analogových mono lead synthů.
Již jistě tušíte, že pouze verbální popis celého tohoto vesmíru by byl příliš složitý, technický až virtuální, proto jako první krok pro seznámení se s rozsahem možností pedálu důrazně doporučuji YouTube - Mike Hermans vás excelentně uvede do celé zvukové škály. Potom bude mít každý konkrétnější představu při čtení jednotlivých částí mého testu.
Tři základní funkce, fuzz, tremolo a wah, respektive filtr, jsou využitelné i jednotlivě a zdatně obstojí. K dispozici máme vstup pro expression pedál a pro něj volitelné ovládané parametry.
Fuzz
Není primární funkcí, podstatný význam má zejména v kombinaci s ostatními. Ale samostatně se chová jako plnohodnotný fuzz, v zapojení s lehce „crunchnutým“ lampovým zesilovačem má pěkný rozsah v oblasti středů, dobře reagující na kytarový poťák hlasitosti, vlastnost nazývaná též clean up, kdy můžeme přímo na kytaře ovládat regulací volume zkreslení fuzzu, až po „vyčištění“ do mírného crunch či cleanu. Samozřejmě v závislosti na typu snímačů. Já použil singly Bare Knuckle a potenciometr bez kondenzátoru zapojeném v obvodě jako treble bleed.
Ovládací prvky jsou jako u klasického fuzzu: Level - výstupní hlasitost, Gain (u fuzzů Attack) - vstupní citlivost a ovládání zkreslení, kompresi lze nastavit od mírného crunchu přes distortion až po hutný fuzz obdélníkového průběhu (v závislosti na snímačích).
Do přímého poslechového srovnávání s mými opravdovými fuzzy (s NOS tranzistory: Ge - Fulltone, Analogman, Si - Hartman, hybridní - Guitar Systems Custom Sam Vilo's) jsem nezabředával, ale tento Seymour Duncan zvukově zdatně obstojí, ač se výrobce nezmiňuje o konstrukci či tranzistorech. Jelikož můj test byl prost šroubováku, rovněž nic bližšího nevím.
Extrémní nastavení sytého fuzzu má právě až charakter oscilátorů analogových syntezátorů, tudíž zde má hlavní význam v kombinacích s dalšími funkcemi tremola a filtrů.
Fuzz lze mini toggle switchem zapnout efektu.
Tremolo
Jeho průběh můžeme podrobně nastavit v sekci ovládacích prvků LFO: hloubku, rychlost, průběh vlny a ostrost, tzn. od mírného vintage tremola (sinusový průběh) po pulzující gatem přerušovaný zvuk (obdélníkový průběh). Rychlost muže být volitelná manuálně, footswitchem Tap Tempo, expression pedálem, nebo po nastavení přepínačů DIP na zadním panelu v závislosti na dynamice úhozu (zpomalující/ zrychlující), což je velice muzikální varianta, ne tak strojová a „industrial“. Ostře přerušovaný zvuk na dlouhých tónech s přesně nastaveným tempem má pak charakter sekvenceru analogových syntezátorů, zejména v kombinaci s další funkcí Filter.
Filtr
Zde nastavujeme kmitočet (Freq) a jeho hloubku, resp. zvýraznění (Resonance). Tzv. obálka tónu (envelope) bude závislá buď na dynamice úhozu s nastavením ovladače Env Sens., nebo řízená LFO generátorem. Tedy nám bude fungovat jako autowah, jako modulační efekt nebo při využití expression pedálu jako klasické kvákadlo. Může fungovat i jako statický filtr, „nakváklý“ na požadované frekvenci (control type toggle switch off).
Expession pedál
Na zadním panelu pomocí přepínačů DIP volíme ovládané parametry.
Tak!
No a teď si představte ty všechny kreativní a intuitivní kombinace... Nevolejme Dr. Chocholouška, zklidníme se zase podrobným poslechem předváděčky pana Hermanse na YT, a již víme, že máme v rukou velice mnohostrannou krabičku, s možnostmi od běžných kytarových zvuků po analogové synthy.
Pohotovost ovládání pro live použití
Pro přijatelně pohotové změny zvuků (kromě bypassu) lze využít mini páčkové přepínače. Samozřejmě expression pedál pro zvolený parametr a Tap Tempo.
Další pokročilé změny nastavení, jako přepínání přepínačů DIP a kroucení poťáky v přesných konstelacích, bude i pro vysoce disciplinované abstinující kytaristy v předklonu a v přítmí velice obtížné, až nemožné...
Hráč na klávesové nástroje si naopak může s knoflíky intuitivně kroutit jak za starých časů krásných analogových synťáků, které se mimochodem naštěstí vracejí! Ve studiu bude využití velice široké a ničím neomezené, i v kombinaci s virtuálními syntezátory.
Závěr
Velice široká paleta zvuků, pro kytaru, resp. baskytaru, od běžných zkreslení a modulací až po analogové syntezátorové zvuky. Klávesy a syntezátory posunou do světa analogových modulací a oscilátorů.
Info:
Seymour Duncan FOOZ je kombinovaný efektový nejen kytarový pedál. Jsou zde zastoupeny fuzz, filtr, tremolo, LFO... a jejich vzájemné kombinace. Cena je 10 332 Kč.
Plus:
Široká škála zvukových možností.
Kvalitní frekvenční rozsah zejména v oblasti důležitých středů.
Žádné problémy s rušivými šumy.
Rozumí si s citlivým vstupem lampového aparátu a dobře s ním spolupracuje.
Mínus:
Bypass, ač snaha o „true“, lehce „krade“ (což je častý jev).
Má díky relátkům zpoždění, vytváří drop-outy, nutno přepínat v pauzách (myšleno v hudbě, ne v představení).
Lupanec (pop) zanedbatelný. Doporučuji lištu pro true bypass nebo box.
Na live použití nelze využít všechny možnosti, což je logické, více footswitchů, popř. programming, už je z jiného soudku.
Technická specifikace
vstupní impedance | 1 MΩ |
výstupní impedance | 1 kΩ |
ladění filtru | 20 Hz až 20 kHz |
napájení | adaptér 9 V DC / 72 mA |
rozměry | 14,2 x 12,7 x 5,7 cm |
hmotnost | 595 g |